• nellvi

    9 mimmar om dagen vid datorn

    Hej
    Jag måste höra om jag är helt ute och reser.

    Ett av mina bonusbarn 13 år sitter 9 timmar om dagen med sin dator resten med sin telefon. Jag tycker inte det är ok.
    Han är är aldrig ute, skulle jag säga ifrån så tycker han att jag slänger ut han. Moren till killen tycker också att jag slänger ut han.

    9 timmar om dagen resten med telefonen!
    Jag stänger internet, både Lan och WiFi. Än dån sitter han bara på sitt rum, nerrullat i mörker hela dagarna.

    Det kan inte vara bra?

    MVH

  • Svar på tråden 9 mimmar om dagen vid datorn
  • Carambolan

    Nej, det låter inte bra tycker jag. Men att slänga ut honom utan något annat att göra kommer nog inte att hjälpa. Hur mycket är du själv ute varje dag och vad gör du? Kan du få med honom på någon av dina aktiviteter?

  • Olym

    Jag tänker mest att det inte är bra att vara stillasittande så många timmar i sträck, det ger skador på lång sikt. Man behöver ta regelbundna pauser för att sträcka på kroppen och även träna för att stärka muskler, leder och kondition för att inte bli helt förslappad. Kan vara bra att få in de vanorna redan nu.

  • Dixie

    Nej, det låter inte bra - han behöver kanske lite hjälp/inspiration att komma ut och göra saker - ni kan ju cykla en runda, gå till simhallen etc

  • Ess

    Det gjorde makens barn också, jag tyckte bara att det var skönt.

    Iom det inte är ditt barn så finns det inte så mycket du kan göra åt det, mer än att försöka hitta på någon aktivitet ute som ni kan göra.

  • legomum

    Min stora har ast och add. Inga vänner utanför dataspelen. Har ingen fantasi och go att hitta på något. Att prata eller chatta med andra genom datorn är hen sätt att klara av människor.

    Så den får man dra ut på saker. Har sysslor att göra varje dag och förut en hund att gå ut med.
    Rutiner att göra något, något som är bestämt och klart och enkelt, som inte kan missförstås.

    Säger inte att 13 åringen har någon npf-diagnos, förklarar bara hur vi löste det här hemma.

Svar på tråden 9 mimmar om dagen vid datorn