Problem med exet och vv
1. Du måste inte berätta någonting om vad ni gör på era veckor. Som boendeförälder är du skyldig att informera om det kommer brev eller samtal till barnen exempelvis. Annars finns inga krav på vad du måste berätta. Han kan förstås inte styra och ställa vad du gör på dina veckor oavsett, men som förälder tycker jag att man berättar samt visar intresse. Sen förstår jag att det i praktiken inte fungerar så alltid. Det gör det inte med mitt ex heller, även där enorma samarbetsproblem.
2. Nej, det kan han inte kräva. Ni är dock båda skyldiga att se till att barnen har tillgång till båda sina föräldrar. Men om han vägrar umgänge med barnen för att han inte vill hämta dem hos dig så får han ju skylla sig själv.
3. Nej, han kan inte byta förskola utan ditt medgivande. Då måste barnen först vara skrivna hos honom om han bor i en annan kommun. Tror faktiskt att kommunen kommer neka honom att söka en plats. Om han ändå försöker kan han förlora vårdnaden om barnen. Barnen har sin trygga punkt hos dig, det tar inte rätten ifrån barnen bara för att han vill något annat. Här kan du vara helt säker och trygg.
Jag vet hur svårt det är med en pappa som inte samarbetar och gör allt för att förstöra för en, så lycka till. Jag hoppas att det löser sig!