• Hazel Grace

Var kan jag förvara saftkok?

Jag har kokat saft och nu ska det ju stå och dra i flera dagar på ett svalt ställe. Jag bor i lägenhet och tänkte att vindsförrådet var perfekt för detta men nu när jag gick upp så var det varmt och kvavt och inte alls kallt som jag hade för mig. Var kan förvara saften nu? Kylskåpet är väl för kallt vad jag förstått. Kan jag ställa den i ett skåp med en skål is bredvid för att kyla ner lite? Blir ju ett jädra meck att byta is hela dagarna... Klarar den sig ändå? Snälla ge mig tips!

• Svar på tråden Var kan jag förvara saftkok?
  • Carambolan

Jag brukar ställa i kylen i brist på sval eller källare. Brukar bli bra ändå!

• MallaL

Min flädersaft står alltid och drar i kylskåpet, den blir alldeles utmärkt

• Hazel Grace

Jaha. Det blir inte krux med sockret då? Det är just flädersaft det ska bli här också :)

Men då testar jag det. Tack!

• Carambolan

Nej, flädersaft är en sort jag gör varje år och det blir toppen. Brukar ta ut och röra om i hinkarna nån gång om dagen tills de dragit färdigt.

• klyban
    Hazel Grace skrev 2017-06-26 20:46:56 följande:
    Jaha. Det blir inte krux med sockret då? Det är just flädersaft det ska bli här också :)
    Har man redan blandat sockret, så kommer ju det stanna där.
  • MallaL
    Hazel Grace skrev 2017-06-26 20:46:56 följande:

Inga problem med sockret i kylen, men om man fryser saften som jag gör kan det skikta sig/bli kristaller i frysasken, men det löser sig så fort man spätt ut saften.
  • Hazel Grace
    klyban skrev 2017-06-27 07:03:55 följande:

Har man redan blandat sockret, så kommer ju det stanna där.

Ja men jag tänkte att det kunde stelna igen typ. Eller det stod så i receptet jag följde iaf :)

Tar otroligt mycket plats i kylen också men det ser bra ut hittills
  • Glinda från Oz

Min står på balkongen, det är svalt där. Kolla alla utrymmen i din lägenhet, garderober och liknande också.

• No Logo

Låter den stå i rumstemperatur (i brist på jordkällare) men tillsätter inte sockret förrän efteråt, när jag silat bort blommorna och kokar upp lagen igen.

Svar på tråden Var kan jag förvara saftkok?