Ekonomi när båda studerar
Finns det några där ute som har barn och där båda föräldrarna studerar? Går livet ihop ekonomiskt?
Finns det några där ute som har barn och där båda föräldrarna studerar? Går livet ihop ekonomiskt?
Studerade båda när första barnet kom. Hade jättelång inkomst, totalt 10k tillsammans per mån. Men det var inte svårt att klara sig, vi köpte tom den färdigblandade ersättningen till barnet. Fick iofs vagn, kläder etc av föräldrarna.
Tyckte det var supersmidigt för båda kunde vara hemma nästan hela tiden. Den ena gick på en 2h-föreläsning per dag typ och pluggade hemma lite.
Beror väl mest på vad man har för utgifter. Jag och min sambo hade aldrig kunnat ha barn under tiden vi var studenter då vi studerade/studerar i en stad som är väldigt dyr (både hyror och övriga levnadskostnader). Studerar ni båda heltid i Sverige och tar ut bidrag och maxlån så får ni ut ungefär 10.000 kr var per fyra veckor ni studerar. Sen kan ni ta ut 588 kr per fyra veckor i tilläggslån för ett barn (tillsammans då, inte per person). Har ni jobbat tidigare och är över 25 år (har jag för mig) finns det också möjlighet att få högre lån. Sen har ni ju också barnbidraget på 1050 kr. Så om ni maxar CSN lån har ni isåfall drygt 21700 kr i månaden de perioder ni studerar heltid.
Får ringa fk och kolla, tack! ;)
Beror väl mest på vad man har för utgifter. Jag och min sambo hade aldrig kunnat ha barn under tiden vi var studenter då vi studerade/studerar i en stad som är väldigt dyr (både hyror och övriga levnadskostnader).
menar du Stockholm? för ja, sthlm är väldigt dyrt :(
menar du Stockholm? för ja, sthlm är väldigt dyrt :(