Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Behöver råd ang min sons pappa?!

Låt honom erkänna faderskapet, men låt honom på inga villkor få gemensam vårdnad. Om pappan får gemensam vårdnad förlorar du hälften av föräldradagarna och får räkna med att gå på soc när alla dagar är slut, om du inte är väldigt välbetald och kan få ihop ett år eftersom barnet inte har rätt till förskola före han fyllt ett år. Sedan krävs pappans underskrift för att välja vårdcentral, förskola, skola

• mammalovis
    mammalovis skrev 2017-06-27 18:18:49 följande:
    Låt honom erkänna faderskapet, men låt honom på inga villkor få gemensam vårdnad. Om pappan får gemensam vårdnad förlorar du hälften av föräldradagarna och får räkna med att gå på soc när alla dagar är slut, om du inte är väldigt välbetald och kan få ihop ett år eftersom barnet inte har rätt till förskola före han fyllt ett år. Sedan krävs pappans underskrift för att välja vårdcentral, förskola, skola
    Råkade skicka för fort ...

.. kunna göra en flyttanmälan o s v. Enklast är ju att kunna fatta besluten själv, utan en andra part som bara vill sätta käppar i hjulet bara för att. 

Så vill du ha en "pappa" som vill styra ditt liv så ger du honom gemensam vårdnad, annars låter du helt enkelt bli. Vill har driva det så visst, men spara alla meddelanden, så det blir tufft för honom att komma dit. Däremot anser jag att ni ska ta hjälp av familjerätten och upprätta en umgängesplan, så ni har tider och datum när han ska komma och träffa sin son - om han bryr sig ... Då har du gjort ditt så att säga.

I normala fall tycker jag man kan ha gemensam vårdnad om man kommer överens, men så låter det inte som i det här fallet.

Om ni inte måste ha kontakt om sonen så hade jag faktiskt rekommenderat att du hade skaffat nytt nummer och satt det gamla simkortet i en gammal telefon, så du ändå kan ha lite koll - när du orkar.
Svar på tråden Behöver råd ang min sons pappa?!