• absalon

Sluta röka

Varför kan somliga sluta röka utan några problem alls, medan andra aldrig lyckas utan drabbas av eviga återfall?
    När jag läste vid ett universitet, gjorde jag tappra försök att bli kedjerökare. Det hörde liksom till den akademiska livsstilen. Särskilt om man studerade filosofi.
    Dock - jag misslyckades ständigt med rökningen. Var alldeles för tankspridd för att komma ihåg att inhandla nya cigaretter, när de gamla tagit slut.
    Slutsats:
    Rökning kräver en fast och ordningsam karaktär av utövaren. Slarvpellar klarar inte av att hålla lasten igång. Har ingenting med "beroende" att göra

• Svar på tråden Sluta röka
  • Olycklig rökare

Du har fel. Om du testade att röka litegrann när du gick på universitetet så är det väl klart att du inte blev beroende. Efter många års rökning blir man beroende, dels för att det finns BEROENDEFRAMKALLANDE ÄMNEN i cigaretter och dels för att vanan blir så pass stark.

När jag (och många andra) började röka så var det för att det var "coolt", och då vill man röka, till slut blir det en vana som sedan blir ett beroende. Så är det.

• Anonym (Man)

Jag har rökt o snusat o slutat. Det beror knappast på att man är en slarver som glömmer bort att köpa, det är snarare så att man har lite motivation och karaktär att sluta.

Däremot har jag aldrig lyckats sluta med kaffe, men det beror nog pga att jag inte är speciellt motiverad att sluta med det.

• Emale

Jag har aldrig lyckats bli beroende av kaffe. Däremot var det ett helvete att sluta med nikotinet. Idag kan jag efter 20 års missbruk med stolthet säga att jag äntligen är fri. Att jag lyckades sluta tror jag beror på ett slags personlig mognad som jag inte hade tidigare.

• Anonym (Jo)

Kaffe är ett stort måste.

Svar på tråden Sluta röka