• Anonym (Undrar)

Hus utan riktig toa, värdeminskning?

Har kollat på ett hus som har en typ av förbrännings toa. Inget riktigt avlopp alltså. Finns infiltration till grå vatten dock. Hur mycket kan de tänkas sänka värdet? Tänker ju att de flesta vill ha en riktig toa (så även jag) och ett godkänt avlopp är ju inte gratis att fixa.

• Svar på tråden Hus utan riktig toa, värdeminskning?
  • riboflavin

Vilken sorts förbränningstoalett? Vi har vattenspolad förbränningstoalett i sommarhuset, inne märks ingen skillnad, däremot finns ett litet skåp med skorsten ute. Hade gärna installerat liknande hemma istället för att fixa avloppet när det är dags och bara ordnat infiltration för annat vatten.

Har det inte tagits hänsyn till att avlopp saknas i värderingen?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dixie

Varför skulle det sänka värdet? Det är säkert redan medräknat i värderingen......

• Anonym (Japp)
    Dixie skrev 2017-06-27 14:50:52 följande:

Varför skulle det sänka värdet? Det är säkert redan medräknat i värderingen......

För att ts vill betala så lite det bara går för huset. Men ja det borde redan vara medräknat i värderingen.
  • Anonym (Undrar)

Inte varit på visning ännu men någon typ av separett är de, försökt googla om de men hittade inte mycket. Den är installerad precis i början på 2000 talet. Alla jag frågat säger att de funkar men är endel pill med dem.

Ja de är medtaget i värderingen, kanske borde ställt frågan andra vägen, hur mycket ökar de värdet om jag fixar ett godkänt avlopp? Om de nu alls gör de..

• LFF
    Anonym (Undrar) skrev 2017-06-27 15:07:21 följande:

Inte varit på visning ännu men någon typ av separett är de, försökt googla om de men hittade inte mycket. Den är installerad precis i början på 2000 talet. Alla jag frågat säger att de funkar men är endel pill med dem.

Ja de är medtaget i värderingen, kanske borde ställt frågan andra vägen, hur mycket ökar de värdet om jag fixar ett godkänt avlopp? Om de nu alls gör de..

Finns det ens kommunalt avlopp att ansluta sig till? Annars är det ju bara dumt att bygga en läbbig septitank för avloppet istället som luktar apa när den ska tömmas. 
  • Anonym (12345)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-06-27 15:07:21 följande:

Det finns ingen mall.
    Ökningen kan vara mer eller mindre än  kostnaden att investera eller ingen alls.
    Oftast handlar det om läge, läge, läge.

Vart ligger stället?, det är skillnad på ett fritidshus utan toalett i värmland mot tex stockholm.
  • Anonym (Eget)

Räkna med MINST 100 000 för att instalera en septitank om ni vill ha det , det luktar INTE " apa" att tömma den,vi har eget avlopp här hemma - permanent boende, och de enda jag märker av att slamtömmaren är här (om jag råkar vara hemma just då vill säga ) är att jag HÖR lasbilens motor,det luktar inget om man inte står precis bredvid och vem gör det om man inte absolut måste ? SEN kan det bli lite mindre trevliga arbetsuppgifter om man har otur...om man är fler i hushållet än "normalt" så kanske tanken behöver tömmas innan det är " dags" ( vi beställer inte tömmning utan slamsugen kommer ut med jämna mellanrum) blir det då för fullt kan det bli stopp i rören som " någon" då måste rensa för att inte orsaka stopp i toan.....( och ringa och beställa extra tömmning ) samma sak om någon spolar ner något man inte ska så det blir stopp....finns ingen vaktmästare att ringa utan bara för en " frivillig" i hushållet att ner i tanken o rensa..... Det är DÅ man känner lukten

• Anonym (vi har med egen brunn)
    Anonym (Eget) skrev 2017-06-28 07:39:14 följande:

Räkna med MINST 100 000 för att instalera en septitank om ni vill ha det , det luktar INTE " apa" att tömma den,vi har eget avlopp här hemma - permanent boende, och de enda jag märker av att slamtömmaren är här (om jag råkar vara hemma just då vill säga ) är att jag HÖR lasbilens motor,det luktar inget om man inte står precis bredvid och vem gör det om man inte absolut måste ? SEN kan det bli lite mindre trevliga arbetsuppgifter om man har otur...om man är fler i hushållet än "normalt" så kanske tanken behöver tömmas innan det är " dags" ( vi beställer inte tömmning utan slamsugen kommer ut med jämna mellanrum) blir det då för fullt kan det bli stopp i rören som " någon" då måste rensa för att inte orsaka stopp i toan.....( och ringa och beställa extra tömmning ) samma sak om någon spolar ner något man inte ska så det blir stopp....finns ingen vaktmästare att ringa utan bara för en " frivillig" i hushållet att ner i tanken o rensa..... Det är DÅ man känner lukten

haha åh jag känner igen mig så väl i din text! vi bor med i ett hus, ute på landet, med trekammarbrunn, egen brunn och septitank. Vattnet smakar jättegott, godare än det kommunala i kommunen.

Men de där arbetsuppgifterna som "någon" (hos oss är det mannen....) åker på är mindre mysiga emellanåt :D
  • Anonym (Rut)

Ett hus är aldrig mer värt än vad någon vill betala för det. Det spelar ingen roll hur huset ser ut eller vad det innehåller vill många ha det är det värt massor vill ingen ha det är det inte värt något alls.

• Medberoende

Vi har förbränningstoa. Vi flyttade in i ett fritidshus med separett men la 50 000 kr på en förbränningstoa av märket cinderella. Det höjde husets värde med 100000 -150000 kr.

Funkar fint luktar ej när man gör tvåan för att fläkten tar luft utifrån. Lägger ca 1500kr året på filter och lägger 1 timme per va fjärde månad på lite underhåll.

Som sagt funkar fint när man bor permanent åxå :)

• Anonym (12345)
    Medberoende skrev 2017-06-28 21:37:34 följande:

Vi har förbränningstoa. Vi flyttade in i ett fritidshus med separett men la 50 000 kr på en förbränningstoa av märket cinderella. Det höjde husets värde med 100000 -150000 kr.

Funkar fint luktar ej när man gör tvåan för att fläkten tar luft utifrån. Lägger ca 1500kr året på filter och lägger 1 timme per va fjärde månad på lite underhåll.

Som sagt funkar fint när man bor permanent åxå :)

Hur vet ni att värdet höjdes med 100 -150 000?
  • Anonym (35)

Det kostade oss 35000 att installera ett riktigt avlopp. Tanken är inte alls läbbig och den luktar givetvis bara om man öppnat locket. Men tömningen sker ju en gång om året på dagtid när man ändå jobbar.

• Anonym (12345)
    Medberoende skrev 2017-06-28 22:24:26 följande:

Värdering av mäklare :)

Tag värderingen av en mäklare med en nypa salt.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (12345) skrev 2017-06-29 06:56:39 följande:

Tag värderingen av en mäklare med en nypa salt.

Haha och det vet du bättre än mäklaren som varit där?

Det är lite kyligt idag, fryser du om svansen?
  • Medberoende

Nu räknar vi inte med höjningar osv då vi inte ska belåna huset. Skilnaden här är en förbättring från separett där urinet åker ner i tre kammar brunnen och bajsen i en hink till en förbränningstoa ? och vi köpte huset för ett lågt pris så det kan i princip bara gå uppåt, om inte en ENORM krasch inträffar.

Men det är alltid bra att veta sånt!

• Anonym (12345)
    Anonym (Haha) skrev 2017-06-29 08:49:15 följande:
    Haha och det vet du bättre än mäklaren som varit där?

Det är lite kyligt idag, fryser du om svansen?
    Är det en nyhet för dig att mäklare brukar övervärdera objekt?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (12345) skrev 2017-06-29 18:38:15 följande:

Är det en nyhet för dig att mäklare brukar övervärdera objekt?

Nej det gör de oftast inte. Jobbar i branschen, det är snarare så att professionella mäklare är försiktiga med värdet.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Haha) skrev 2017-06-29 19:28:19 följande:
    Nej det gör de oftast inte. Jobbar i branschen, det är snarare så att professionella mäklare är försiktiga med värdet.
    Duktiga på att prata är dom i alla fall.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (12345) skrev 2017-06-29 20:54:49 följande:

Duktiga på att prata är dom i alla fall.

Eh ja men det är en helt annan sak.
Svar på tråden Hus utan riktig toa, värdeminskning?