• Anonym (Hjärtat)

Oregelbundna hjärtslag

Är det lätt att känna oregelbundna hjärtslag? Jag tycker då och då att jag känner det när jag känner efter på kvällen. Det känns mest under dom första sekunder jag sätter dit fingrarna.. Har varit extremt stressad dom senaste månaderna och mkt är just över hjärtat. Jag vet att stress kan leda till förmaksflimmer.. Ska boka tid imorgon till läkaren. Kan dom se ifall man har haft ett anfall? Eller kan det bara ses när det händer?

Är så sjukt orolig..

• Svar på tråden Oregelbundna hjärtslag
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2017-06-27 21:42:05 följande:

Är det lätt att känna oregelbundna hjärtslag? Jag tycker då och då att jag känner det när jag känner efter på kvällen. Det känns mest under dom första sekunder jag sätter dit fingrarna.. Har varit extremt stressad dom senaste månaderna och mkt är just över hjärtat. Jag vet att stress kan leda till förmaksflimmer.. Ska boka tid imorgon till läkaren. Kan dom se ifall man har haft ett anfall? Eller kan det bara ses när det händer?

Är så sjukt orolig..

Försök släppa oron, antingen är det inget och då har du oroat dig i onödan eller så är det något och då kan du ändå inte påverka det särskilt mycket, men du kanske kan få hjälp iaf.

Jag har oregelbunden puls ibland, känns obehagligt men ska tydligen vara normalt, även om jag också oroar mig för det.

Stress är lite märkligt men tydligen är det främst när vi inbillar oss att det är farligt som det faktiskt är det. Du ska få en länk till ett bra TED talk: www.ted.com/talks/kelly_mcgonigal_how_to_make_stress_your_friend

Tar man EKG så kan man se iaf hjärtinfarktsliknande problem, tror däremot inte att de kan se att du haft oregelbunden puls. Det finns maskiner du kan låna med hem som registrerar ditt hjärta konstant så läkare kan analysera i efterhand. Vet dock inte vad det kallas eller hur det mer exakt går till.
  • Woopsie

Antagligen är det extraslag du känner. Det är oftast helt ofarligt och något alla har i högre eller lägre utsträckning. Ofta mer under stress. Flimmer känner man oftast av rätt tydligt med symtom som andfåddhet, trötthet, orkeslöshet och hjärtklappning. Och väldigt hoppig och oregelbunden puls. Och då pratar vi inte om något som kommer smygande utan ett plötsligt omslag till dessa symtom. Har du ett pågående flimmer syns det på EKG. Vill man utreda rytmen vidare kan de göra ett 24-timmars EKG också, då får du gå med en dosa och elektroder klistrade på bröstkorgen ett dygn.

Svar på tråden Oregelbundna hjärtslag