• Hanna2

3,5 månaders bebis sover dåligt

Min flicka är snart 4 månader, dem senaste tre veckorna har vi sovit jätte dåligt, innan har hon sovit iallfall 3 timmar i sträck i vår säng, och sen velat ha bröstet och amma. Nu vill hon ha brlstet i munnen en gång i timmen ca på natten. Vi samsover eftersom hon gallskriker om jag lägger ifrån mig henne, förut låg hon på mig men har nu lärt sig att ligga bredvid mig. Hon sover korta stunder på dagarna, så jag hinner aldrig finna ro och somna samtidigt som henne på dagen. Mina frågor är. Varför sover hon så dåligt nu? Och vill ha tutten konstant i mun? Har någon några tips hur jag kan få henne och somna själv? Jag kan inte gå ut med barnvagnen och söva henne, pappan kan det, om hon ser mig vill hpn bara upp och ha tutten, hon blir helt hysterisk om hon ser mig.

• Svar på tråden 3,5 månaders bebis sover dåligt
  • EllasEllis

Kan vara utvecklingssprång, då sover de i regel sämre och vill ha mer närhet :)

17 veckor: Händelse­världen

När? Klängperioden, som kan börja vecka 14?17, pågår mellan en och sex veckor. 

Vad händer?
     Hjärnans aktivitet förändras. Barnet får en större förmåga att förstå omvärlden. Det börjar experimentera med ?händelser?; att till exempel sträcka sig efter en leksak, gripa om den, skaka på den, vända på den och stoppa den i munnen. 

Tips: Leksaker kan bli allt- mer spännande, liksom föremål av olika material som trä, plast och papper. Tittut- och kurragömmalekar kan vara roliga, och en del barn uppskattar en enkel bilderbok.

• Bertram

Well, barn sover dåligt, det går över efter 3 år (för vår del)

• Hanna2

Ja, det låter som ett utvecklingssprång nu när jag fick läsa den länken. Och självklart så förstår jag ju att barn sover dåligt men så här en gång i timmen på natten, hur börjar man egentligen med spjälsäng? Förstår inte hur andra gör, hon bara skriker hysteriskt när man lägger henne där, om jag lägger henne när hon sover vaknar hon direkt. Pappan kan heller inte ta henne förutom när de är på promenad då. Hon vill bara vara hos mig.

• EllasEllis
    Hanna2 skrev 2017-06-28 08:21:55 följande:

Ja, det låter som ett utvecklingssprång nu när jag fick läsa den länken. Och självklart så förstår jag ju att barn sover dåligt men så här en gång i timmen på natten, hur börjar man egentligen med spjälsäng? Förstår inte hur andra gör, hon bara skriker hysteriskt när man lägger henne där, om jag lägger henne när hon sover vaknar hon direkt. Pappan kan heller inte ta henne förutom när de är på promenad då. Hon vill bara vara hos mig.

Jag vet inte hur andra gör, men vi vande båda våra barn vid att sova i egen säng från dagen de föddes så vi har aldrig behövt ta striden eftersom våra barn inte vet ngt annat än sova i egen säng.

Men en vän som har ett barn i ungefär samma ålder ställde in vagnen istället för spjälsängen och tog det som ett mellansteg, typ när den sov bra i vagnen så lyfte de över liggdelen i sängen oh sen tog de bort den när det funkade. så små barn brukar ju sova bättre om det är lite trångt. spjälsäng kan vara skrämmande när man får så mycket utrymme att röra sig på.

Finns nog inget facit då alla barn är olika men det finns olika knep att testa :) Google har massor med tips, och finns säkert massor med andra mammor och pappor här som har bra tips :)

lycka till! :)

• Alexi

Mental inställning gör skillnad. Tänk inte att hon sover dåligt och att ni ska fixa något. Små bebisar vaknar ofta, vill kolla att du är där, få trygghet osv. Helt biologiskt.

Samsov och träna på att sova och amma samtidigt.

• L2Y

Är du säker på att hon blir mätt efter amningen? Ibland växer dom väldigt snabbt och behöver mer mat. Brösten brukar anpassa sej efter ett tag????. Gör dom inte det så kan du prata med bvc om att ev. komplettera med ersättning.

• Litet My

Jag gissar på att hon är i en tillväxtfas och behöver mer mat. Brösten anpassat sig efter vad bebisen äter, behöver bebisen mer mjölk ja då ammar den oftare i perioder för att öka din produktion. Fullt normalt men smått frustrerande.

• Otit

Har flera i min föräldragrupp som har samma problem med sina bebisar som är 4-4,5 månader gamla. Oavsettt vart bebisarna sover (alltså i egen eller i föräldrarnas säng) så vaknar dom varje eller varannan timma på natten för att äta. Så tror att dom kanske behöver lite mer mat.

• syntharen

Jag skulle också gissa att hon vill öka mjölkproduktionen, det görs tydligen bäst på natten. Min son hade perioder då han i princip ville ligga vid mitt bröst hela natten. Nu är han 9 mån och har fortfarande nätter då han vill ligga vid bröstet hela natten.

• Hanna2

Okej, jag försöker att inte tänka på att hon är vaken så mycket men bristen på sömn börjar tära på mig, börjat få både yrsel och huvudvärk, vill ju bara vara glad och pigg med gumman på dagen. Vet någon hur lämge en tillväxtfas pågår? Jag har sovit relativt dåligt sen underverket kom till oss, 4 månaders sen idag. Jag har provat ersättning på både dagen oxh kvälleb som sista måltid, mwn det hjälper inte heller och hon spyr jätte mycket då, eftersom hon vill ha tutten ändå efteråt. Man vill ju verkligen inte klaga, det är mer att jag vill hitta tios och eftersom det är mitt första barn så vwt jag inte mycket om tillväxtfaser.

Svar på tråden 3,5 månaders bebis sover dåligt