• sofabulous

    Hur kan man få reda på vilken "dialekt" man talar?

    Jag har frågat några personer men har fått olika svar. Själv anser jag att jag pratar rikssvenska eller åtminstone så nära man kan komma rikssvenska utan att låta som en robot, men det är ju bara min åsikt.

  • Svar på tråden Hur kan man få reda på vilken "dialekt" man talar?
  • absalon

    Viktigast är att man "hajar klyket" och fixar jargongen. Vid fikadags säger man i Värtahamnen i Stockholm:
    -Time å boila en java boys!:

  • äldreochklokare
    sofabulous skrev 2017-06-28 15:11:13 följande:

    Jag har frågat några personer men har fått olika svar. Själv anser jag att jag pratar rikssvenska eller åtminstone så nära man kan komma rikssvenska utan att låta som en robot, men det är ju bara min åsikt.


    Ja men var är du uppväxt? Det brukar prägla de flesta.

    Rikssvenska är tex som vissa nyhetsuppläsare låter (eller Dramatenskådespelare av den gamla sorten), medan många Stockholmare tror att de allesammans pratar rikssvenska, vilket de inte gör.
  • sofabulous
    äldreochklokare skrev 2017-06-28 15:28:42 följande:
    Ja men var är du uppväxt? Det brukar prägla de flesta.

    Rikssvenska är tex som vissa nyhetsuppläsare låter (eller Dramatenskådespelare av den gamla sorten), medan många Stockholmare tror att de allesammans pratar rikssvenska, vilket de inte gör.
    Jag är från Stockholmsområdet men jag har verkligen ingen utpräglad stockholmsdialekt på något sätt. Jag använder inga dialektala ord exempelvis. Man kan heller inte höra på mitt uttal att jag är från Stockholm. En del har gissat att jag är från Uppsala exempelvis.
  • absalon
    sofabulous skrev 2017-06-28 15:56:48 följande:
    Jag är från Stockholmsområdet men jag har verkligen ingen utpräglad stockholmsdialekt på något sätt. Jag använder inga dialektala ord exempelvis. Man kan heller inte höra på mitt uttal att jag är från Stockholm. En del har gissat att jag är från Uppsala exempelvis.
    Ett bra sätt att tillägna sig "ekenklyket" och södersnacket 'r att titta på gamla filmer i Stockholmsmiljö.
    Två av svenska språkets vackraste dialekter är i utdöende. Med starka, idealistiska insatser kan de ännu räddas.
    "Rikssvenskan är en anemisk språkkonstruktion, vars dominans  kan brytas!
  • myskmalva

    Alla pratar inte med en distinkt dialekt. Inget konstigt med det! Har man fått influenser från olika håll blir talet därefter.

  • Rödtjärnens Anna

    Hur många är det idag som pratar stockholmska då Stockholms befolkning är så uppblandat med inflyttade personer? Jag tycker inte ens att min mamma som är född, uppvuxen och bosatt i Stockholm i 70 år pratar stockholmska, däremot hörs det på vissa uttal att hon är från trakten.

    Kanske en generationsfråga? min morfar (född 1918) talade utpräglad stockholmsdialekt.

    Själv bodde jag mina första 20 år i Stockholm, nu bor jag sen 19 år tillbaka i Norrland. Folk har svårt att placera mig, brukar fråga om jag är från Sundsvall(20 mil söder ut) trots att jag bara varit där en handfull gånger.

  • MadHatter
    sofabulous skrev 2017-06-28 15:56:48 följande:

    Jag är från Stockholmsområdet men jag har verkligen ingen utpräglad stockholmsdialekt på något sätt. Jag använder inga dialektala ord exempelvis. Man kan heller inte höra på mitt uttal att jag är från Stockholm. En del har gissat att jag är från Uppsala exempelvis.


    Gissningsvis har du en dialekt kopplad till där du är uppväxt med lite i slag från andra dialkter villet kan göra det svårt att gissa. Att folk inte gissar rätt kan ju också bero på ett det är svårt att gissa. Jag kan ju höra om en person är från norra Sverige men inte om personen kommer från Örnsköldsvik eller Umeå, så duktig är jag inte på dialkter. Så att folk sim inte är dielektexperter gissar fel på Uppsala Sthlm är inte så konsigt. Jag har vänner från Arvika som fått frågan om de är från Norge pch det är trots allt ganska stor skillnad på Arvikamål och norska.
  • Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-06-28 16:24:54 följande:

    Hur många är det idag som pratar stockholmska då Stockholms befolkning är så uppblandat med inflyttade personer? Jag tycker inte ens att min mamma som är född, uppvuxen och bosatt i Stockholm i 70 år pratar stockholmska, däremot hörs det på vissa uttal att hon är från trakten.

    Kanske en generationsfråga? min morfar (född 1918) talade utpräglad stockholmsdialekt.

    Själv bodde jag mina första 20 år i Stockholm, nu bor jag sen 19 år tillbaka i Norrland. Folk har svårt att placera mig, brukar fråga om jag är från Sundsvall(20 mil söder ut) trots att jag bara varit där en handfull gånger.


    Jag tror definitivt att det är en generationsfråga. Min mormor, född 1916, född i blekinge, hörde man definitivt (om man hade öra för det...) kom från blekinge, trots 25 år i östergötland och 40 år i stockholm.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Hur kan man få reda på vilken "dialekt" man talar?