• snipsnap

    Värdelös lärare. Vad kan jag göra?

    Hej!

    Dottern är 15. Har ett IQ på ca 120 (högre än mitt eget). Ska börja 9:an efter sommarlovet.

    Hon spetsar konstant (alltså "A") i ämnen där hon har lärare som hon respekterar och trivs med.

    Men i ämnen där hon avskyr lärarna blir det D, E eller F.

    Jodå, jag har försökt få henne att fatta att livet är besvärligt. Att hon inte kan "beställa" bra eller mindre bra lärare. Att hon måste skita i att lärare inte alltid kan vara entertainers.

    Men jag har de senaste två åren träffat hennes klasslärare (eller "mentor" som det tydligen kallas nuförtiden) under ett dussin utvecklingssamtal. Han är också en av lärarna hon avskyr.

    Och jag måste hålla med henne. Han är en av de mest oinspirerande, tråkiga, tjatiga, humorbefriade och menlösa människor jag mött i mitt liv. Jag klarar max tio minuter av varje utvecklingssamtal när han mässar med sin entoniga röst och upprepar allt han säger femtielva gånger.

    Alltså: Jag ser ju hur en del lärares totala brist på fingertoppskänsla och förmåga att entusiasmera kommer att ge henne en avsevärt sämre start på livet än vad hon faktiskt är värd.

    För mer än ett år sedan hade jag ett möte med hennes rektor. Vi diskuterade problemet och han lovade att återkomma. Vilket han aldrig gjorde. Jag släppte ärendet eftersom jag hoppades att det hade löst sig. Men det hade det inte alls.

    Har nu mailat både rektorn och läraren och förklarat läget, utan omsvep. Jag väntar just nu på någon form av reaktion.

    Men vad kan jag göra? Kan jag plocka ut henne från skolan och undervisa hemma? Kan jag kräva bättre lärare?

    Förslag mottages gärna....

  • Svar på tråden Värdelös lärare. Vad kan jag göra?
  • Meriall

    Hur många ämnen rör det sig om? Vilka?

    Kan hon gå kvar fast ni jobbar hemma extra med de tråkiga ämnena så hon klarar sig?

    Har hon någon morot, tex något gymnasie hon vill in på? Räkna ut vad hon behöver i betydelsen för att komma in och se till att hon klarar det med marginal. Är hon intelligent så borde hon ju förstå varför.

    Sedan behöver hon ju egentligen inte A i alla ämnen bara för att hon kan... det viktiga är ju att kunna grunder och det man ska och ta sig in på programmet hon vill gå på och kunna tillräckligt för att klara av det.

  • Annelie 76

    Hon kommer träffa massor med värdelösa lärare under sitt liv, värdelösa chefer och kollegor också. Det hon behöver lära sig är att hantera livet trots detta. Motivationen till ett bra arbete behöver hon ha inom sig, hon kan inte förlita sig på att andra ska hjälpa henne framåt hela tiden. Inte du heller.
    Låna eller köp boken "Skapa talang" av Kristian Persson och Peter Svensson, läs den och jobba med inre motivation istället. Det kommer ni båda att vinna på.

  • Dixie

    Hon måste ju lära sig att hantera olika människor, du gör ju henne bara en otjänst genom att curla och be om ny lärare..... om hon är så intelligent borde hon klara av att fixa bra betyg ändå....

    hur ska du göra när hon får en dålig chef?

  • Christi38

    Pratar hon framtid? Vad hon skulle vilja bli t ex? Eller om det finns ett område som fascinerar henne? Försök ta med henne på en resa (lika mycket mental som fysisk) visa vad hon skulle kunna bli om hon "ser förbi" det faktum att hon har tråkiga lärare osv. Hon måste kämpa lite själv med!

    Hon är så ung, hon kommer stöta på galet många tråkiga, ointresserade människor som hon kommer känna inte tillhör henne nånting, MEN för att nå dit hon vill måste hon se förbi det och lära sig hantera det. Boka tid med en coach! Det kan nog vara berikande!!

  • Lena

    Hon är 15 hon borde kunna ta lite eget ansvar. Är uppgifterna hon får i skolan för lätta bör hon få svårare men tråkiga lärare får hon lära sig leva med.

  • 37ans

    När jag gick i skolan på gymnasiet, på den tiden, då lyssnade eleverna på sina lärare oavsett hur tråkiga de var. Det man missade om man var uttråkad på lektionen och tänkte på annat, de fick man ta igen hemma och läsa extra om.

    Alla tyckte en del lärare var tråkiga men alla satt ändå och lyssnade på läraren för vi hade respekt för läraren och det läraren sa. Även om läraren var vindögd, bara läste från boken och pratade så otydligt att det var omöjligt att höra vad han sa.

    Vi lyssnade eller försökte lyssna för det handlade om att respektera och försöka ta in vad någon som vet mera och har mer erfarenhet om försöker berätta.

    Livet kan inte alltid vara roligt och ibland får man lära sig att bara lyssna och försöka ta till sig vad någon annan försöker säga, även om det kommer från en vindögd, sluddrande lärare med skägg och som är över pensionsåldern och även om han bara läser ur boken.

    Så jag bestämde mig för att lära mig oavsett, tog hem boken varje dag och försökte se till ämnet som intressant oavsett lärare. Sedan fortsatte jag läsa samma ämne på högskola och skriva C-uppsats inom samma ämnesområde och själv utbilda mig till lärare på samma nivå och i samma ämne som denna sluddrande vindögda lärare. 

    För jag visste att ämnet i sig inte berodde på läraren utan på min inställning och nyfikenhet till det och så funkar det i livet, det handlar om attityd, inställning och grit för att komma någonstans och bestämmer man sig för att något kan vara intressant och kul och givande så kan det också vara det, även när man är 15 år och går i gymnasiet.

    Den lärdomen har jag tagit med mig i livet, att saker i livet är olika beroende på din inställning till det och livet blir mycket roligare med en positiv inställning än en negativ och det är enklare att ändra attityd än att ändra världen. 

     

  • mammalovis

    Kan ju vara intressant att veta vilka ämnen som går bra respektive dåligt. Oftast har man ju lättare för vissa ämnen t ex språk, resonemangsämnen eller rent logiskt-matematiska.

    Sedan att tillskriva misslyckandena bara till läraren känns ju bara idiotiskt om hon inte är ett barn som har svårt rent allmänt och behöver väldigt mycket hjälp för att ha någon chans att lyckas. I nian läser man ju sig till mycket kunskap på egen hand. Om hon sedan inte gör allt perfekt i nian har hon ju en ny chans på gymnasiet bara hon får godkänt i alla fall.

    Jag hade en underhållande lärare i historia, men inte sjuttan brydde jag mig om att läsa läxorna för det, så allt hänger som sagt inte på läraren, utan på den enskilda elevens motivation också. Elever som har dåligt stöd hemifrån och föräldrar som inte pratar positivt om skolan har svårare att lyckas. I ert fall blir det ju det sistnämnda.

    Hur går det när du hjälper henne med läxorna i de misslyckade ämnena?

    Alternativet är väl att byta skola och hoppas det hjälper, men hon kommer alltid få möta lärare med olika entusiasm och undervisningsskicklighet, så det är ju bättre att hon jobbar på att bygga upp sin egna motivation än att vara styrd av läraren.

  • Terabyte

    Jaa-a tyvärr så är det bara att ha den lärren int finns det andra sätt "plocka" henne bortfrån skolan onödigt ett år kvar. Nog har jag haft en tråkig lärare ger inte beröm hjälper så man får ett ord lrovet på 3 timmar jee :/ ska mam bli lärare så nyckeln till bra lärare är BERÖM lärarna ska kunna ge beröm åt eöeverna speciellt de som jar svårt i skolan och i nt ämne sköter sig bra t.ex. i högstadoet ville en lärare ge mig vitsord 7 i matte "men du ser att jag kan inte" han kunde inte för provernas vitsord var inte så bra så jag förstod honom helt bra.

    Och en jätte bra lärare jag hadde, hadde kåll på eleverna försökte nån prata när en annan elev berättade nåt åt läraren det gick inte eöler pratade på timmen det gick inte det gick ine att överrösta honom jätte bra lärare han var inttessannt att lyssna på när har undervisade.

    Och min bästa lärare hadde jag i yrkesskolan han gav beröm jag studerade till elekteonikmontör han sade du har fina lödningar och han tittade en gång till och sade du har verkligen fina lödningar och sade också en gång at jag hadde fina och tydliga ritningar för jag ritade alltid med linjal

Svar på tråden Värdelös lärare. Vad kan jag göra?