Unknownperson skrev 2017-06-28 22:42:24 följande:
Det kan ju faktiskt vara en idé, han sover i eget rum sedan långt tillbaka och jag tänker då att man kan sitta bredvid sängen och läsa och då lägga honom precis som du säger. Låter som bra metod.
Det jag tänker i början dina barn blev aldrig ledsna eller hysteriska för att dom inte fick sitta eller komma upp ur sin?
Jo i perioder. Men minns inte hur liten han var. Jag jobbade mig bort sakta men säkert. Första året somnade han i min famn. Och första 10 månaderna var det bara jag som nattade. Men sen när vi började med sängen så tog jag kampen. Ibland mycket skrik men iom att jag var nära och han bara inte fick som han ville så körde jag på. Jag har aldrig klarat av att neka honom tillgång till mig om han visat tecken på att behöva. Men att ligga nära med ryggen emot och bara lägga ner tog han efter en tid. Ibland sträckta han vara ut handen när han gett upp och kände min rygg och somnade. Då fick han närheten då jag misstänkte att han behövde det.
Vi har tagit den långa vägen till självständighet men det har varit värt det nu i efterhand. Hade inte klarat av att slita mig bort och bara gå ut därifrån. Det är en balansgång att se när barnen är redo för nästa steg och när vi känner åt en förändring måste till. Nattningarna har varit otroligt jobbiga ibland. Men nu är sonen snart tre och det har fungerat bra en lång tid nu. Stormen är över :)