• FruganH

Hjälp! Klåda som gör mig GALEN!!

Varje sommar är det samma sak! Jag får "attacker" med sådan ENORM klåda under fötterna (främre trampdynorna och mellan tårna). Första gångerna tänkte jag att det berodde på varma fötter i svettiga skor eller svamp. Senare funderade jag på om det kan bero på allergi (är allergisk mot annat, pollen och lite sånt) av att gå barfota i gräs.
    Nu ligger jag återigen vaken och kan inte sova pga denna jävla klåda!!!!
    Vad kan det vara???!! Syns inget under foten, men kliar och bränner så jag bara vill amputera båda fötterna!
    Provat eksemsalva, men det verkar inte hjälpa.
    Finns det någon som har liknande problem?

• Svar på tråden Hjälp! Klåda som gör mig GALEN!!
  • Preet90

Hej Ts,

Jag fick det problemet för ca 8 år sedan för första gången. Det kliade sjukt mkt under fötterna och även på min lår, jag kunde knappt sova och blev väldigt lidande.

Kollade upp med olika läkare men fick ingen hjälp, det var inte svamp. Jag kommer från ett annat land så jag åkte dit för behandling eftersom att det inte gick att leva med den klådan jag hade. Fick veta att det är någon allergi i kroppen som orsakar klådan och fick med mig tabletter. Tar en tablett per dag och känner aldrig av klådan. Skulle jag däremot sluta äta medicinen skulle jag nästan inte kunna leva normalt. Jag fick ingen hjälp i Sverige, inga mediciner eller krämer hjälpte tyvärr. Jag vet att mitt svar inte hjälper dig men ville dela med mig att du inte är ensam.

• Tow2Mater
    Preet90 skrev 2017-06-29 03:19:44 följande:

Tar en tablett per dag

Vad heter dina tabletter?
  • MadHatter

Jag har liknande i en handflata.

Från blrjan fick jag det mellan fingrarna och det blev små blåsor som kliade extremt mycket. Jag fick det på båda händerna men främst på den ena. Bara på sommaren.

Sen har det övergått till fråmst ena handflatan och är inte längre begränsat till sommaren utan jag får det då och då under hela året. Men det blir än värre på sommaren, då är det i princip hela tiden utan uppehåll och jag får på båda händerna och även på fingrarna.

Det är betydligt värre om det är soligt/varmt men lugnare "dåliga somrar". Handflatan verkar dock vara konstant numera.

Med handflatan är det så att det tokkliar några veckor. Sen blir huden stenhård och ömsar skinn, och så börjar det klia på nytt.

Jag upplever att tjärsalva hjälper något - den bösta jag provat köpte jag på nån marknad och sparade tyvärr ej burken. Även ringblomsalva kan lindra något.

Kortison och andra eksemsalvor hjälper inte alls, inte heller allergitabletter eller att smörja regelbundet med fet salva.

• MadHatter
    Thedrjohn skrev 2017-06-29 07:29:38 följande:

Erytromelalgi?

Googlade men det verkar handla om smärta och inte klåda?
  • FruganH

Tack för svaren! Skall ta mig till något apotek och testa svampmedicin ifall det kan hjälpa, även om det kanske inte är svamp. Man kan ju hoppas att symptomen lindras iallafall..
    Kom gärna med mer tips eller erfarenheter om någon är/har varit med om något liknande!

• FruganH
    Thedrjohn skrev 2017-06-29 07:29:38 följande:

Erytromelalgi?

Tack för förslaget, men håller med föregående. Verkar vara mycket mer smärtsamt än vad jag har det.
    Har mer en "varm"/svagt brännande känsla, men det är klådan som är extrem!
    Syns som sagt inte heller något under fötterna och vad jag kunde läsa så handlade det både om svullnad och rodnad bl.a.
Svar på tråden Hjälp! Klåda som gör mig GALEN!!