• Ergs2001

    NÅGON LÄKARE HÄR?!

    Jag är en för övrigt frisk 16årig tjej, som i tisdags-natt (idag är det torsdag) fick sjukt ont i halsen och febern kom direkt efter samma morgon. Har nu haft ca 40graders feber och SJUKT ont i halsen. Halsmandlarna är svullna, röda, vita prickar och röd/bruna blodpartier. Ibland hostar jag med hjälp av vatten upp blodblandat slem. Det gör ont att svälja, gäspa, öppna munnen, andas och prata. Har ingen hosta, snuva eller något sådant.
    Igår (onsdag) åkte vi till vårdc, alltså efter 1,5 dygn efter insjukning och de gjorde test för både halsfluss och körtelfeber, proverna visade ingenting. Fick trots det penicillin utifall det ändå skulle vara halsfluss. Det har tidigare hänt att proverna inte visat någonting, men när jag kommit tillbaka till vårdcentralen några dagar senare och gjort samma prov så var det trots allt halsfluss.
    Har nu ätit 3 tabletter penicillin men det hjälper INGENTING. Har nu i 3 nätter inte sovit mer är 2 timmar, måste spotta i kopp för att jag ej kan svälja mitt saliv och jag har inte ätit riktig mat på 2 dygn. Har endast ätit glass och druckit vatten men detta gör outhärdligt ont och gråter varje gång jag tvingar i mig glass. Är jättehungrig men det går verkligen inte att äta, det är helt omöjligt. Jag gråter varje timme pga smärta och det verkar som om denna smitta påverkar mig psykiskt, får ångestattacker och är alltid nära till gråt, får tankar om att det vore skönt att dö för att jag mår så dåligt.
    Det märkliga är att jag inte alls är särskilt trött trots min dåliga sömn, gäspar inte utan är bara allmänt seg i kroppen.
    Behöver verkligen hjälp, kan det vara halsfluss eller körtelfeber? Ska jag åka in idag igen och förklara att jag inte kan äta och därför måste få någonting som hjälper mig mer akut. Kan någon snälla hjälpa mig!!

  • Svar på tråden NÅGON LÄKARE HÄR?!
  • Famous

    Det brukar ta 2-3 dagar innan man märker nån skillnad så försök ta det lugnt och vila. Det borde vända snart.

  • Tomelilla15

    Kan det vara så att du har ovanligt stora halsmandlar? Om du tidigare fått kraftigt ont i halsen även vid vanliga förkylningar så kan du senare när du är frisk ta kontakt med vården och se om det kan vara lämpligt att operera bort halsmandlarna. Jag gjorde det som 13-åring då jag länge haft mycket besvär av mina stora halsmandlar och har sedan dess sluppit den där smärtan i halsen och problem att äta och drickas vid förkylning.

  • Satira

    Enligt din beskrivning mådde jag ungefär lika "bra" när jag hade körtelfeber + halsfluss. Jag blev tillslut inlagd då jag inte fick i mig vätska och behövde ha medicin intravenöst, det vände ganska snabbt efter det men jag var ganska ynklig en längre tid efter det. 

    Mina prover visade först senare på körtelfeber, tydligen kunde det ta lite tid innan det gav utslag på proverna...?

    När det gått så långt att man inte klarar av att svälja egen saliv, då är man ganska sjuk fick jag höra.
    Antibiotika tar ju 1-2 dygn innan de verkar, men om det är outhärdligt kan du ju kontakta vården igen och be om råd (exempelvis genom att ringa 1177).
    Försök få i dig smärtstillande, kan göra att du kan få i dig lite mer mat/vatten. Givet att de ordinerade det till dig?   

    Krya på dig!

  • Meriall

    Låter som körtelfeber. Jag kunde inte heller svälja saliv då.

    Åk till läkare (jourakuten om du måste) och be om starkare värktabletter. Be att få dem i supp-form så slipper du svälja dem när det gör så ont i halsen. De verkar vara mer ok att skriva ut starkare i suppform eftersom man inte kan överdosera på samma sätt riktigt.

    Det blir bättre. Men tar tid. Efter ungefär en vecka började det vända för mig. Sedan kan man vara trött jättelänge (tröttheten kan komma senare men alla får den inte). Man ska undvika träna och sport i ett halvår tror jag det var och belastning på magen.

  • Ergs2001

    Jag har ofta liknande halsinfektioner, ungefär 2ggr per år och har haft nu sen 4 år tillbaka. Får aldrig magsjuka eller något sådant, bara halsfluss och vidriga virus som sätter sig i halsen. Men denna gång är det annorlunda, har ALDRIG haft såhär ont och jag står verkligen inte ut. Inga värktabletter hjälper mot halsen, har kombinerat alvedon och ipren så gott det går men inget fungerar. Jag börjar nu känna mig yr och illamående då klockan är 11.24 och jag inte ätit någonting förutom is på hela dagen. Skiter i att äta eftersom det inte är värt smärtan.
    //TS

  • Plupp73

    Körtelfeber kan uppvisa negativt monospottest om det gått <3 dygn sedan insjuknandet då virusantkropparna (som är det som testet ger utslag på) ej hunnit bildas. Körtelfeber/mononukleos är en virussjukdom av Epstein-Barrviruset. Sprids ofta genom kyssar. Man får stora halsmandlar med vita beläggningar, stora lymfkörtlar på halsen, svårt att svälja och hög feber. Dåligt allmäntillstånd. Kan vara länge (veckor) tills det går över. Man kan få förstorad mjälte och lever under körtelfeber, vilket gör att man inte ska lyfta tungt, jålla på med kampsporter och ej dricka alkohol.

    Man behandlar inte körtelfeber med antibiotika eftersom det orsakas av virus, men man kan sekundärt få en bakterieinfektion och då behöva antibiotika. Sök vård om du inte kan få i dig dryck och buljong/ flytande föda. Tag febernedsättande och smärtstillande.

  • Avenia

    Sök läkare!

    Jag hade sådär för ett tag sen och kunde inte äta och inte prata. Gick över efter 2 veckor. Men kan du inte svälja saliven MÅSTE du in till doktorn. Risken finns att andningsvägarna svullnar igen och då är det kört.

Svar på tråden NÅGON LÄKARE HÄR?!