• milda matilda

Åldersskillnad 3,5 år, dela rum?

Skulle gärna vilja ha lite input utifrån :)

Vi har 3 rum i vårt hus och är två föräldrar samt två barn på 4,5 respektive 1 år. Lillebror har hittills inget rum, men nu är det dags att göra om gästrummet till sovrum. Alla sovrum är ganska små, gästrummet är minst på ca 2,20 x 3,20 m och det naturliga vore kanske att låta lillebror få det.

Jag har dock börjat fundera på att istället låta barnen dela rum, så att det lilla rummet blir gemensamt sovrum och det lite större rummet gemensamt lekrum. Lilla rummet skulle precis rymma två 90-sängar + gemensam garderob och då skulle det bli mer lekyta till barnen i det större rummet. Dessutom är storebror väldigt förtjust i sin lillebror och vill gärna sova med någon på natten, så jag tror han skulle känna sig tryggare av att dela sovrum med sin lillebror.

Nackdelen är såklart att det kommer bli galet mycket prylar i lekrummet, de kommer ha olika sorters leksaker då åldersskillnaden är ganska stor och de kommer säkerligen bråka om sakerna så småningom också.

Någon som gjort på detta sätt och kan berätta om för- och nackdelar?

• Svar på tråden Åldersskillnad 3,5 år, dela rum?
  • Dixie

Kommer det att funka med nattning i samma rum?

Mina flickor, 4 år mellan, har i perioder delat rum - men svårt när det går och lägger sig vid olika tider.

• isolande

Våra delar rum, ett lite större kombinerat lek/sovrum. Funkar bra än så länge. De är 6 och 4 år

• mammalovis

Vi har flera barn med 2,5 års åldersskillnad, så när lillebror kom fick mellan flytta in till storasystrarna. De har en våningssäng och lillasyster sover i utdragssäng. Förutom att de ibland bråkar om leksaker och hittar på hyss, så fungerar det ändå bra. Vi lägger båda vid ca 20 och de somnar själva i egen säng och har så gjort det senaste 1,5 året. Dock får min äldsta tråkigt på morgon och väcker mellan som gärna sover längre.
    Mest sitter de i underslafen och leker, så där ser det ut som ett bombnedslag. Den äldsta är bara här vh och tillbringar mest tid i sängen eller vardagsrummet med mobilen.

På rummet får de ha Barbiesakerna, hästar, duplo, pussel mm, medan smålegot finns på mer övervakat ställe. I köket har vi pärlor och ritgrejer. Dock snor de pennor ibland med sämre resultat.

Det man behöver tänka över är ju hur man gör med alla småsaker och barnsäkerheten. Nu har vi en pillig lillebror på 20 månader, men han stoppar inte vad vi sett saker i munnen. Han älskar att smita in i smålegot och kika lite, men annars är han mer att han ska klättra när han smiter in hos tjejerna på stolar, bord och fönsterbrädor ... I vardagsrummet har vi ställt undan hans lilla stol.

Så frågan är väl hur mycket småsaker den äldre har som syskonet inte ska komma åt? Eller om de får hålla sig till den yngres saker i rummet. 

Till lillebror har vi spis i köket och leksaker i vardagsrummet, så de kan ju välja att vara på olika håll.

• Anonym (Va)

Jag skulle aldrig tvinga mina barn att dela rum med sina syskon! Att ha möjlighet att dra sig undan och stänga dörren om sig är alltför viktig anser jag.

• Dixie
    Anonym (Va) skrev 2017-06-29 17:05:52 följande:

Jag skulle aldrig tvinga mina barn att dela rum med sina syskon! Att ha möjlighet att dra sig undan och stänga dörren om sig är alltför viktig anser jag.

Det behovet kanske de har senare, men så små barn vill ju gärna vara där alla andra är......
  • Anonym (Va)
    Dixie skrev 2017-06-29 17:25:21 följande:

Det behovet kanske de har senare, men så små barn vill ju gärna vara där alla andra är......

Så en femåring vill aldrig vara ifred?
  • Anonym (Smart)
    Anonym (Va) skrev 2017-06-29 17:38:06 följande:

Alla har inte råd med stora hus och lägenheter.Många bor trångt som förr i tiden.Mina barn delar rum,men dom vill helst vara med mig i vardagsrummet.Vill dom vara ifred är det bara stänga dörren.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Smart) skrev 2017-06-29 18:02:57 följande:

Alla har inte råd med stora hus och lägenheter.Många bor trångt som förr i tiden.Mina barn delar rum,men dom vill helst vara med mig i vardagsrummet.Vill dom vara ifred är det bara stänga dörren.

Jag anser att ni då inte prioriterar barnens behov av ett eget utrymme framför karriär och boende centralt.
  • Dixie
    Anonym (Va) skrev 2017-06-29 17:38:06 följande:

Jag har aldrig träffat en femårig som har behov att stänga in sig i ett eget rum och vara ifred - finns kanske något barn och då få man ju så klart välja annorlunda, men generellt har små barn inget behov att vara själv.
  • Dixie
    Anonym (Va) skrev 2017-06-29 18:18:46 följande:

Jag anser att ni då inte prioriterar barnens behov av ett eget utrymme framför karriär och boende centralt.

Låt mig gissa - du har väl inga egna barn? Låter mest som du bara vill klanka ner på andras val utan någon anledning.....
Svar på tråden Åldersskillnad 3,5 år, dela rum?