• Snuttis2

Minipiller

Nu blir jag nervös!!!

Mini piller o p piller är INTE samma sak! Det är helt olika typer av preventivmedel. Du är oskyddad om du glömmer en tablett mer än några timmar 2-3 h så det är super viktigt att du tar dem på fast tid!

Missar du är det kondom som gäller alla gånger och Är det en svårighet att komma ihåg så kanske du ska gå över till ett kombinerat p piller istället ! De är lite mindre känsliga!!

• Snuttis2

Om du inte ätit dem så länge så kan det så klart vara lite inställelse känningar, kroppen kan också reagera på olika vis just om du missat vissa piller för då blir ju aldrig hormonnivåerna stabila i kroppen !!

Jag fick ex alltid spottings o molvärk om jag missade en tabletttid! Men självklart finns möjligheten att du blivit gravid så du behöver ju testa dig! Vänta någon vecka till kanske innan test?

• Snuttis2

För vissa minipiller som till exempel Exlutena eller Mini-pe får det gå högst 27 timmar mellan två tabletter.

Om du till exempel använder Cerazette, Azalia eller Gestrina får det gå högst 36 timmar mellan två tabletter. Glömmer du längre än dessa tidsmarginaler är du inte längre skyddad mot graviditet.

Svar på tråden Minipiller