Inlägg från: Livetsgång |Visa alla inlägg
  • Livetsgång

BF FEBRUARI/MARS 2018

Hur går det för alla här inne?

Själv tycker jag tiden springer iväg nu Förvånad 
    Redan vecka 11 Hjärta

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-08-03 14:48:05 följande:

Första ultra idag ! V.11 (10+2) .

Ska göra kub test den 21 augusti. :) inskrivning har jag den 14 aug då ja även ska ta blodprov inför kub.

Mår illa som ett as fortfarande och ömma bröst.. ganska kraftig växtvärk , men vet inte om det blir värre ju fler barn man får..

Men hen vad så livlig där inne idag. För runt o fladdra med armar o ben. Och hjärtat slog som det skulle. :)

Själv blev min inskrivning framflyttad. Har inte fått göra en enda kontroll :/ 

Men rotade fram min doppler angelsound idag och dra på trissor.

Jag hörde snabba dubbelslag som mättes till 144 i slag i minuten med susande tydliga slag.
    Jämnförde med min egen puls med dopplern också så hörde ju otrolig skillnad,

Sen susade nog Mini runt för slagen dämpades, kom tillbaka och sen försvann Tungan ute och hörde då bara mina egna pulsslag efter det som va betydligt lägre haha

• Livetsgång

Idag åkte dopplern fram och puls/hjärtslagen va ännu mer tydliga och nu fick sambon även höra och han hörde även tydligt <3

Och tack vare tekniken idag kan jag koppla en speciell kabel för inspelning så nu har jag minipluttens hjärtslag/puls som en ljudfil med.

Hittade slagen ganska omgående :)

Först min egen puls sen lirkade jag neråt mot blygbenet mer mot mitten och swosh så det och det verkade som att mini ville höras med sina slag en stund. H*n höll sig kvar på stället tills sambon hade hört med en stund sen swoshade mini iväg sakta igen <3

Underbart <3

• Livetsgång
    Hejsanhoppsan90 skrev 2017-08-09 20:59:15 följande:
    Häftigt! Varför har du en sån hemma? Är det någr man kan köpa?

Jag mår så illa hela tiden. Hemma från jobbet idag... blööö. Sover hela tiden. Känns som influensa. Är i vecka 9 (8+1).

Man kan köpa sådana via specifika företag som säljer sånna och gelen man använder finns på apoteket :) 

Jag gav 400kr ca för mitt sen laddade jag ner en speciell app som heter unbornheart som man kan koppla medföljande kabel till som mäter grafen och pulsslagens genomsnitt och möjlighet att spela in på ljudfil :) 

Ska konvertera gårdagens fil till en filmfil som laddas upp på en privat youtube som jag tänkte länka här sen. 

Går in i v 13 imorgon <3 

Mellan v 7 - 9 mådde jag hemskt illa på kvällstid och särskilt efter varje måltid Tyst Men det har lugnat ner sig och började släppa runt v 11 för mig 

Nu är det mer tröttheten som är påtaglig, ökad törst och evigt springande till toaletten mest haha

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-08-14 22:00:44 följande:
    Hihi häääärligt :) <3

Ja e så sjukt nervös. V13 i morgon och tog blodprov idag inför kub den 22e . Vill så gärna få det avklarat så vi kan få njuta ...

Berättade för barnen igår. Går inte dölja magen längre. Haha.. men dom blev glada. :) Ena vill ha en syster , den andre en bror... Så vi får la se

Hur mår du? Ja har kämpat med illamåendet sen v 9 o fortfarande för jävligt. Och växtvärk o onda bröst släpper inte. Och om de inte va nog med det så här ja världens problem redan med foglossning.. Usch

Ja otroligt härligt för här görs ganska sena kontroller.

Nu har jag dock blivit inskriven :) är i V 13 (12 + 1 ) enligt NC beräkning.

Dock får BM det till V 12 ( 11 + 6 ) men när jag kollar själv alla möjliga beräkningar för ÄL, senaste mens och BF datum blir det V 13 ( 12 + 1 ) haha.

Men jag går på egen beräkning då jag har registrerat all info sen förra året med min menscykel och ÄL utslag med CB fertilitetsmonitor och NC app och dom har aldrig visat fel för mig någonsin :) 

Men iallafall nu ser planeringen ut såhär :) 

Remiss skickad till Rodeon för speciell sockermätning - Får ej göra det vanliga glukosprovet pga min GBP så ska mäta själv hemma
    Remiss skickad för RUL mellan vecka 18-20 - Genomförs slutet av September månad
    Blodprover tagna som ska skickas för analys
    Blodvärdet va perfekt på 125
    Urinstickan hade lite krafs men det har den alltid haft under flera år men inget som behövs förebyggas sa BM :)
    Beräknad FL 28 Februari 2018
    Nästa BM besök är 13 Oktober 2017 - Efter RUL undersökning 

Urinstickan visade 3+ vita och att jag dricker dåligt
    Förekomsten av Leukocyter va inte av den grad som innebar medicin/kontroll utan förekom som normalt trots dom fanns.
    Men att den också visade att jag dricker dåligt får jag inte ihop haha.
    Jag tycker jag dricker hela tiden då jag är så förbannat törstig av mig hela tiden Förvånad 

Men jag ska däremot fortsätta mina behovsmedeciner som Concertan då jag efter uppehåll i 4-5 veckor inte alls har fungerat som person varken fysiskt eller psykist så BM uppmanade att jag ska gå på medicinen som normalt.

Rökningen är drastiskt nerdragen från 1 ask om dagen till 6-8 ciggaretter och där fick jag stor eloge för nedtrappandet men även där uppmanades jag att inte pressa mig själv utan att jag ska trappa ner så gott det går i min egen takt utan att själv påverkas. 
    Den slutsatsen tog hon för min puls idag låg på 116 då jag med försök att sluta mår otroligt dåligt psykiskt och fysiskt och det va absolut inte bra för mig eller barnet att bli så påverkade av stress, humör, hög puls m:m 

Hon va väldigt mån om mitt mående för att jag ska må bra så mår bebis bra och att jag INTE ska lyssna på andra utomstående om råd eller rön utan gå efter deras ord som BM och läkare och lyssna på mig själv och min kropp :)

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-08-14 22:00:44 följande:
    Hur mår du? Ja har kämpat med illamåendet sen v 9 o fortfarande för jävligt. Och växtvärk o onda bröst släpper inte. Och om de inte va nog med det så här ja världens problem redan med foglossning.. Usch

Glömde svara på måendet haha.

Illamående börjat släppa men när det väl kommer visas det som tydligast på kvällen.

Men detta eviga kissandet gör mig tokig haha finns ju tydliga löparspår på golvet nu mot toaletten känns de som. 
    Tröttheten ska vi inte tala om är så trött efter lunchtiden och resterande dag att jag hade LÄTT kunnat somna sittandes och energin är som bortblåst. Har inte ens ORKAT städa hemmet på säkert 1-2 veckor nu mer än ta lite i taget som det viktigaste som sopor Skrikandes 

Däremot vill jag tugga på gurka ibland vilket aldrig hänt förr Drömmer 

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-08-17 15:31:37 följande:

Men ja tänkte på det... Ja är ju 12+2 (v13) idag. Och du är ju samma.. Men vi har olika bf. Jag har 26e och du 28e :) så nån av oss måste ju ligga fel haha skumt

Jag blev flyttad till 26 också, glömde bara uppdatera det för har 28 automatiskt i huvudet haha
  • Livetsgång

Då går man in i vecka 14 idag Cool

Fick även brev idag efter provtagning på inskrivningen som säger så här :)

Så jag känner mig väldigt nöjd med tanke på alla mina tidigare vitaminbrister jag haft så nu verkar det mesta perfekt.

Ska dock börja med järntablett f.r.o.m idag och ta varannan dag :) 

Ska bara ta ett speciellt Vitamin D3 prov med kommande veckan eller nästa vecka som dock bara kan tas på sjukhuset.

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-08-22 14:23:32 följande:

Var på kub idag. Allting såg bra ut och det visade låg risk . :) blev BF 25e feb :)

Jag skulle egentligen göra KUB enligt förra barnmorskan vid mitt hälsosamtal (Hon va bara extra insatt sommarvikarie) men tydligen hade en förvirring skett för min nya barnmorska sa att KUB inte görs på personer yngre än 33 år här i Skåne. 

Men ska på RUL när jag är mellan v 18 - 20 så får tålmodigt vänta till slutet av September Skrikandes 

Tidigare gör man inte här nere om man inte har någon komplikation med blödningar m:m och det har jag inte haft tack och lov ^_^

Ska dock ta nya järnprover om 4 veckor och min barnmorska ringde innan och sa att övriga prover såg väldigt bra ut :) Tillomed för bra haha. 

Mitt B12 bl a låg lite förhögt men skulle fortsätta med vitaminerna som vanligt.

Håller på att bli TOKIG på detta eviga kissandet nu bara.
    Kan springa på dass 4-5 ggr på en halvtimme ibland Skrikandes 

• Livetsgång

Jag har inte försvunnit så ni vet.

Jag lever och mår bra och även Mini i magen Skrattande

Bara mycket som hänt på positiva plan.

Startat upp företag som godkändes.
    Blivit antagen till min studier som började 11 September inom Hälsopedagogik och Etik & människans livsvillkor samtidigt som jag har fast arbete sen innan så mycket "eld i röven" som jag brukar säga.

Hur går det för er andra här inne? 

Jag går in i vecka 18 om två dagar... Undrar hela tiden vart tiden tar vägen FörvånadKändes som det va igår jag startade denna tråden och meddelade att jag fick mitt pluss  Förvånad

Har varjefall fått min tid till RUL nu som ska ske 2 Oktober :)
    Spännande, nervöst och samtidigt som det är oroande men det är nog den där vanliga oron alla känner inför sitt första RUL.

Många olika onödiga faser som spökar i huvudet som "Finns där ens någon Mini?", Tänk om dom hittar något allvarligt?" osv osv. 

Men samtidigt undrar jag varför jag ska oroa mig?
    Mina prover va betydligt bättre nu som gravid och tillomed i överkant till högt och ingen brist i vitamin förutom järn som bara låg strax under linjen vilket är normalt.

Tydliga och jämna hjärtslag (Lyssnade senast igår)
    Verkar vara en busig Mini med som GÄRNA lägger sig nära min egen puls för att förvirra mina slag med Minis slag Hjärta

Håller ett jäkla liv speciellt på kvällarna när jag ska sova för specifikt när jag ska lägga mig blir jag som mest kissnödig hela tiden och kan säkert springa 4-5 ggr på 45 minuter och även när jag ska sätta mig i sovrummet i sängen för att börja plugga. Slår aldrig fel med rätt tajmande för varje sak Cool

Kan dock inte skilja på gaser eller om det är rörelser ännu iomed jag är helt ny inom det då det är första gången jag ska få barn. Det enda jag har känt av är att det snärtade till på ena sidan vid njuren två blixtsnabba slag men det är det enda.

Men symptommässigt är det ganska lungt förutom att brösten markant blivit större, illamående efter måltid på kvällarna och just nu lite förstoppning men tröttheten den ska vi inte tala om. Måste nu vila 1-2 timmar varje eftermiddag och blir lätt trött och energilös vid minsta lilla när jag ska städa. 

Räcker med att bara bädda rent sängen sen är jag helt urlakad av trötthet Förvånad

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-09-18 08:37:33 följande:
    Heeeeej !!!

Ja gick in i v 18 idag :) har inte heller känt så mycket till rörelse , men några små buffar här o där :P

Har rul den 4 oktober :) Men har ju varit på 2 ultraljud innan så det känns skönt :) . I morgon är det dags för glykosbelastningen.. Ja kommer spy.

Gör den pga av diabetes i släkten och att ja alltid legat på gränsen till grav. Diabetes innan.

Förstoppning hade ja ett par dagar men nu jävlar e de fart på magfan igen.. Haha.

Symptom har ja heller inte så mycket längre.. Eller illamåendet är kvar och en jäkla massa växtvärk och ligament smärtor :) ömma bröst till och från men ibte växt nått märkvärdigt. Har ganska stora innan så kanske e därför ... :-P

Så roligt för dig att komma igång med allt

Jag är sjukskriven fram till bf pga foglossning. Mindre kul ....

Oj Grattis. Visst går tiden för fort känns det som?

Jag har inte lärt mig hur rörelser känns men är man förstagångsmamma ska allting vara nytt. Lite svårt att skilja på gaser eller om det är buffar för jag är otroligt gasig av mig i övrigt om dagarna Död

Ja jag har förstoppning nu dock inte så det utger någon större besvär men jobbigt att behöva ta i för kung och fosterland ibland  Skrikandes 

Väntar också på mitt glukostest dock får jag inte göra glukosprovet pga min GBP så ska hämta hem någon mackapär och mäta värdena själv och skicka till RodeOn avdelningen här i kommunen. 

• Livetsgång

Här har vi lilla pyret.

Vi ville även veta kön och det va ett av det första som pyret ville visa med haha så han visade tydligt att han va en pojk <3 

Det enda som barnmorskan hittade va snedvridna fötter men inget jag skulle vara orolig för sa hon :) Så ska på extra koll idag hos en läkare med för lillen va så busig så hon hade väldigt svårt att mäta ibland så undersökning tog en timme Drömmer
    Så här är den som visar fötterna tydligast med bild från midjan och ner. Så det är enbart fötterna som är smått avvikande men inget av påverkan på skelettet alls på smalben eller låtben alls 

Alla mätningar perfekta, organen perfekta, skelettet perfekt, vild, busig och boxade och sparkade. 

Så nu är det spikat med namn och allt är nu officiellt <3 

Det är en liten Jonathan Rickard Manne som vi väntar anlända 26 Februari och jag är efter beräkning av RUL igår vecka 20 sen igår <3 

• Livetsgång

Kommer kollas på spec mödravården pga gbp-op och att lillkillen har Peva (snedvridna fötter) 

Extra kollen igår på fostermedicinska visade inte några andra avvikelser <3 
    Lillkillen är envis och vild som vanligt haha.

Läkaren gjorde en noggrann organkontroll och mätningar som va perfekta på extra kollen. Både hjärta, hjärnan, njurar och lever och hjärtljuden slog bra och jämnt och blodblödesmätningen man fick se va perfekt också.

Så fick konstaterat att lillkillen har enbart Peva (snedvridna fötter) 

• Livetsgång
    Idag kom svaret på vår lille vildunge i magen <3 Efter 12 nervösa dagar efter all skrämselpropaganda som ena läkaren hänvisat till så fick jag i morse med tidiga posten brevet från klinisk genetik.

Skakade som ett litet asplöv när jag såg det och hormonerna spelade spratt och jag blev irriterad på allt som stod i vägen när jag skulle sätta mig ner och öppna brevet och katterna här hemma skulle leka med mina fötter så fick sätta mig inne på toaletten där det är lugn och ro med dörren stängd haha 

Brevet visade att NIPT va helt normalt i alla kromosomerna och idag går jag även in i vecka 22 <3 

Vår lillkille är vild som bara den kan jag lova då jag känner rörelser och buffar allt mer <3 
  • Livetsgång

Vår lille son valde att titta ut 25 dagar tidigare.

Lille Jonathan kom med raketfart natten den 1 Februari klockan 02:14
    och vägde då 2190 gram och va 42 cm (Ny vägnings och mätning sker på Fredag)

Fick bo på Neonatal 3 dagar för övervakning pga hans låga vikt och förtidiga ankomst <3 

Men han är så starkt och fin och mår bra så vi blev utskrivna redan den 4:e dagen från Neonatal :) 

Han föddes med dubbelsidig Peva (Vridfot) som sköts av ortopeden nu men annars är han fullt frisk liten vildpojke <3 

Svar på tråden BF FEBRUARI/MARS 2018