• NataliePowerDude

Bokföring vad menar hon

Verifikat 4. Jag bjuder in 15 miljöchefer till en informationsträff för att berätta om min verksamhet. Jag hyr en lokal och bjuder på affärslunch. Från Scandic Crown får jag med sig en faktura på 1.500:- plus moms för lokalen och 4.000:- plus moms för maten
    .

jag har bokfört såhär. min handledare säger att det är fel.och ger mig svaren såhär: Det är bara moms på den avdragsgilla delen man får tillbaka, alltså momsen på de 1.500. Resten av momsen hamnar på konto 6072.

Vad är det hon menar med det? Vad är det för fel jag gjort?
  • Svar på tråden Bokföring vad menar hon
  • Cecese

Fråga din handledare och be henne visa och berätta tydligare hur du ska göra. 

• snedtak

All moms är inte avdragsgill. Därför måste du särskilja på hur mycket moms som är avdragsgill, och bokföra den avdragsgilla momsen på ett konto och den icke-.avdragsgilla momsen på ett annat konto (vilket enligt din handledare är samma som maten).

Det ska alltså vara lite mindre än 855kr på konto 2640 och lite mer på konto 6072. Hur mycket moms som är avdragsgill för mat när det är representation får du kolla upp.

• MissNastrax

På representationer får du lyfta hela momsen om det inte ingår alkohol och förutsatt att beloppet för maten är låg (vilket den är i.o.m 100kr pp) och det som ej är moms skall gå på ej avdragsgillt då det sedan 1 januari 2017 inte finns några 90kr som förut som är avdragsgilla (skumt ja, men skatteverket har gett oss de riktlinjerna).

Ligger lokalhyran på rätt konto?

Förutsätter att 6071 är rep avdragsgill och 6072 rep ej ag.

• NataliePowerDude

snedta­k
    MissNa­strax

Först hade jag skrivit lokalhyra på 5010 men då skrev hon: Konto 5010 använder du bara för verksamhetens egna lokaler. Här har man hyrt lokal för representation, alltså ska även de 1.500 bokföras på konto 6071. Detta förstår jag nu i efterhand att jag gjort fel.

Jag tror att om jag förstår rätt så är konto 6071 rätt och även beloppet på 1500kr, men det är 2640 och 6072 som är fel.

Skulle vara supersnällt om någon kunde berätta exakt vilket belopp ska vara i respektive konto samt hur ni tänker när ni räknat ut de beloppen på respektive konto så jag vet. Det är ingen alkohol i maten.

6071 är representation, avdragsgill

6072 är representation, ej avdragskill

2640 är Ingående momsen

16 personer x 90:- för mat, och hela beloppet för lokalen (omjag använder de gamla reglerna) Då är momsen 12% på matdelen, och 25% på lokalbeloppet.

Hela aktiviteten faktureras med 4.000:- plus 12% moms för mat, och 1.500 + 25% moms för lokalen. 

Svar på tråden Bokföring vad menar hon