• Mammaförstabebben17

Kolsyra bröstmjölk?

Hej!

Enligt BVC är det vita i barnets mun torsk (alltså en svamp). När jag googlar ser jag att Ramlösa tar bort svamp. Min fråga år om det går lika bra att kolsyra bröstmjölk? Kan inte hittat någon som har testat, har ni? Eller är det värt ett försök? Det kan väl inte vara farligt för bebben?

Mvh en som undrar

• Svar på tråden Kolsyra bröstmjölk?
  • viseversa

Men blä. Varför ska du göra det? Använd Ramlösa som alla andra. Det är inte heller farligt för bebisen. Och menar du att bebisen ska dricka kolsyrad bm? Det om något är inte bra för magen med alla bubblor som ger gaser.

• Paxton

Då riskerar babyn magont istället. Här ska du få världens bästa råd: lös upp en samarin i en skvätt vatten, gör den ganska koncentrerad. Klipp en bit av en tvättlapp av papper och Linda runt fingret. Sen doppar du fingret i samarinvattnet och torkar försiktigt ur babyns mun. Upprepa ett par ggr per dag. Använder du napp osv måste de kokas varje dag och kan med fördel förvaras i ett glas samarin. Var noga med att tvätta dina bröst och bröstvårtor ordentligt, gärna efter varje amning. Ha amningskydd i papper och byt dem vid varje amning. Hygien är superviktigt! Följer du dessa råd är torsken borta på mindre än en vecka.

• Lia4

Det är ju inte meningen att barnet ska dricka en massa ramlösa. Du ska endast låta barnet tex suga på en trasa indränkt med tex vishyvatten.

• Mormor2B

Pensla tungan på bebis. Bara några få droppar. Min dotter fick för mycket och fick jätte ont i magen. Låt inte bebis dricka det.

• syntharen

Om du menar att du skulle använda en Sodastream för att tillföra kolsyra i bröstmjölken så är det inget att rekommendera, sodastream är bara till för att kolsyra vatten.

Sedan, nä du ska inte ge din bebis varken kolsyrat vatten eller kolsyrat bröstmjölk att dricka, utan bara pensla på ramlösa eller liknande i munnen.

• Annelie 76

Du har fått fel info. Ramlösa hjälper inte mot svamp och det är inte ens kolsyran som är det som hjälper.
    Det du behöver köpa är Vischyvatten, ett speciellt mineralvatten. Kolla bland små flaskor på affären, har de fortfarande backar med glasflaskor så finns de troligtvis där.

• Nyfikna72

I vilket fall som helst så går det inget bra att kolsyra mjölk iallafall. Ungarna har testat..........

• Mascaraklumpar

Det är natriumkarbonatet i vichyvattnet som sägs hjälpa, inte kolsyran. Några vetenskapliga belägg för det finns dock inte, så det är väl egentligen inte mer fel att pensla på kolsyrad bröstmjölk.

• nirakanna2

Det sprutar hämningslöst åt alla håll om man försöker kolsyra nåt annat än vatten! (Tips från en som råkade ta fel flaska med vatten och 1 ml smaksättning ???? )

• Flissi

Hej.

Angående torsk på tungan.

Min son Malte på 3 veckor fick torsk för bara 1 vecka sedan.

Jag fick tips från BVC att göra en blandning med 1/2 tsk bikarbonat och 1 dl vatten som du blandar ut tills bikarbonatet löst upp sig. Pensla på tungan med en tops eller om det är riktigt mkt, en mjuk barntandborste.

Efter 5 dagar så försvann det på våran Maltes tunga.

• Dixie

Det är väl vischy-vatten man ska använda mot torsk, kanske Ramlösa har samma funktion - men att kolsyra bröstmjölk kan ju inte hjälpa.

• tobbe01
    Lia4 skrev 2017-06-30 11:22:53 följande:

Det är ju inte meningen att barnet ska dricka en massa ramlösa. Du ska endast låta barnet tex suga på en trasa indränkt med tex vishyvatten.

hahahaha ursäkta men jag ser plötsligt framför mig en bebis som lägger av en RAAAAAP
  • Kramakarma

Det är inte kolsyran utan ett basiskt ämne som endast finns i Vichyvatten som tar bort torsken. Alltså funkar ej Ramlösa o dylikt.

Funkar det inte så finns det medicin- men det är inget farligt och går ofta bort av sig själv.

Lycka till

Svar på tråden Kolsyra bröstmjölk?