• Jeppot

Ensam pappa med barn, rookie på tälta.

Hej! Behöver lite hjälp...
    Jag har ingen som helst erfarenhet av att tälta i vuxen ålder och har alltid hatat det som barn p g a dåliga erfarenheter men tänkte bortse från det för att försöka ge mina barn bättre förutsättningar och vill då förbereda mig rätt. Denna fråga gäller endast att få så bekväma nätter som möjligt.

Jag tänkte börja lite light med 4 nätter på Askim camping i slutet på Juli. 3 manna tält från rusta. Tänkte i min enfald att 3 uppblåsbara madrasser och ta med lakan att lägga över dessa och sedan våra täcken och kuddar men fukten lär ställa till det, underifrån om inte pga vanlig nattfukt?

Vad kommer jag undan med då jag har extremt begränsad budget?

Måste man ha liggunderlag, madrasser, sovsäckar, isolering, nattkläder och 100  varianter på detta beroende på väder/temp?

Mvh J

Hjälp med utrustning för natten, budget-nivå
  • Svar på tråden Ensam pappa med barn, rookie på tälta.
  • silvergirl

Tråkigt det här med budgeten, sovsäckar är definitivt bäst. Det finns billiga på rusta kanske någon 100lapp. Har du redan tältet så köp bara säckarna till, det räcker. Om du kan tänka dig kanske du kan du köpt beg sovsäckar, tvätta dem noga i hög temp och sover ändå i underställ. Kanske lite äckligt jag vet inte. Liggunderlag är relativt billigt.

• silvergirl

Eller om du redan har uppblåsbara madrasser så lägger FU sovsäckar på dem, lakan rekommenderar jag inte alls

• Lena

Luftmadrasser och sovsäck är bäst. Vanlig kudde funkar. Ha gärna ett fyrmannatält om ni är tre då man räknar med 60cm per person i tält så det blir lätt trångt.

• Jeppot

Tack! Ska försöka fixa säckar!
    Men känns om det är rätt viktigt med underlaget= madrasser och liggunderlag? HUr och vad? Det ena barnet ligger rätt still men det andra håller på rätt mycket under natten så jag vill unvoika en sån stor gemensam 200 madrass. tror vi kommer störa varann så fort nån rör sig.

• Carambolan

Ska ni bara tälta på sommaren så är det inte så noga. Billiga sommarsovsäckar duger fint. Åker ni bil till era tältutflykter behöver ni inte lägga extra pengar på lättviktsprylar. Samma sak med underlag: luftmadrasser är skönare men tyngre än liggunderlag (om ni inte köper riktigt dyra grejor) så välj baserat på hur långt ni ska kånka grejorna.

En tanke: du har säkert flera vänner, kollegor eller bekanta som är eller har varit scouter eller fjällvandrare och som har källaren full med prylar de aldrig använder. Släng ut en förfrågan på Facebook och se om ni kan få låna eller ärva nåt

• Carambolan

Om jag var du skulle jag vara mer bekymrad över tältet faktiskt. Jag kanske är fördomsfull nu, men jag gissar att ett tält från Rusta inte är mycket att hänga i granen vid fukt och regn.

• Fennyxx
    Carambolan skrev 2017-07-01 00:23:02 följande:

Om jag var du skulle jag vara mer bekymrad över tältet faktiskt. Jag kanske är fördomsfull nu, men jag gissar att ett tält från Rusta inte är mycket att hänga i granen vid fukt och regn.

Men nu är det ju sommar och en camping, inte Abisko om vintern... Man kan komplettera med en presenning om det känns osäkert.

Rekommenderar hur som helst att övningsresa tältet en gång hemma. Och riktiga sovsäckar, ärvda är väl en bra idé. :) Inget kul att frysa.
  • Carambolan
    Fennyxx skrev 2017-07-01 00:42:24 följande:

Men nu är det ju sommar och en camping, inte Abisko om vintern... Man kan komplettera med en presenning om det känns osäkert.

Rekommenderar hur som helst att övningsresa tältet en gång hemma. Och riktiga sovsäckar, ärvda är väl en bra idé. :) Inget kul att frysa.

Ja, klart att det går att lösa, det är bara inget man vill upptäcka först när det börjar regna klockan tre på natten menar jag
  • malle88

Mitt tips är att försöka låna ett större tält så ni kan röra er. Om det är regn eller fukt på ytterduken, och man får inner och ytterduk att röra vid varandra kommer det in fukt. Många har tält som ligger i garaget till ingen nytta som man kan få låna/köpa billigt.

Vad gäller liggunderlag tar de ofta stor plats, och är kalla att sova på (pga luften är kall) så ha gärna filt mellan dig o madrassen. Sovsäckar kanske ni också kan låna/köpa billigt på nån köp/säljsida.

Jag har bara bra minnen av att campa. Men det gäller att ha en plan vad ni ska göra på dagarna, speciellt om det är dåligt väder.

• mammatill6

Liggunderlag behövs inte. Madrass funkar bättre tycker jag. Är det bara varmt funkar täcke. Är det kyligt ute blir det lätt kallt.

• nnnnnnnn

Hör i bekantskapskretsen, många har sovsäckar att låna ut eller skänka bort. Efterlys på FB eller blocket, tvätta bara så är det säkert helt ok att använda beg.

Små tips:
    * om barnen är små så är det en fördel om sovsäcken är lagom stor, annars blir det lätt kallt. Använd barnsovsäck eller snöra av en stor sovsäck med ett snöre eller bälte. Eller knöla ner lite kläder tex tjock tröja eller liknande i botten.
    * Sov med huvudet inåt. Lättare att komma in i sovsäcken + att man har högt tak över huvudet och lågt över fötterna.
    * Om det blir trångt, så kan det funka med "badmadrasser" till barnen, dvs lekmadrasser gjorde för pool eller stranden. De är ofta mycket smala = mer plats för dej att ha en mer normalbred luftmadrass.
    * Häng inte saker i tältet om du inte är säkert på att tältet håller för det. Om man tynger ner innerväggar eller tältduken, så kan det gå sönder eller tyngas ner så att vatten samlas och rinner in i tältet istället för att rinna av. Om ni har plats så tag med en liten torkställning. Har ni inte plats så packar ni ner en tvättlina och lite klädnypor istället och sätter upp mellan två träd.

• Kodia

Har du någon länk till tältet? Jag hittar inget tremanna på Julas hemsida. Det kan bli väldigt varmt på morgonen om det är soligt, och det kan bli kallt på kvällen, och då är det väldigt bra med ett tält som består av ett ytter- och ett innertält. Annars blir det också lätt kondens.

Luftmadrasser är bekvämt, men det kallaste alternativet. Om det verkar bli kallt väder kan du packa ner en fleecefilt att ha som underlakan, så blir det varmare.

Det är bra med campingmöbler så om du har/kan låna stolar/pallar/litet bord etc. så är det bra. 

• vad ska man heta

Jag har alltid täcke bara. Skulle svettas ihjäl i en sovsäck. Madrass eller liggunderlag spelar inte så stor roll, ta det du har. Mysigt med täcke o kudde så kör på det ni!

• Jeppot

Tack för svar!
    Tältet har vattenpelare 3000;

www.rusta.com/se/talt-kebnekaise-p75151066.aspx

Funtar på en sådan här madrass:

jysk.se/utemobler/luftmadrasser/luftmadrasser/luftmadrass-velour-b183xl203xh22cm

Men man vill inte att den läcker luft under natten, då kommer vi alla hamna i en klump i mitten.

Svårt att veta vad det kommer bli för väder och temperaturer. Tips på sommar sovsäckar som inte är för varma? Både jag och sonen är rätt värmekänsliga och sover bäst i typ 12-14 grader.

mvh jesper

• Papito

Gör det enkelt, lägg inte massa pengar innan du vet om det är eran grej att tälta.

Tremannatält räcker bra.

På Jula säljer de luftmadrasser för 50:- just nu.

• Kodia

Tältet har ett inner- och ett yttertält, vilket de allra billigaste inte har, så det är bra!
    Madrassen du länkar till är 22 cm hög, vilket kommer att ta mycket av höjden/utrymmet i tältet. Är ni små funkar det kanske men jag skulle hellre kolla bland bekanta om de har "självuppblåsande liggunderlag",(ett per person) som ger ok komfort och lägre höjd, samt inte behöver el för att blåsas upp. (finns också att köpa ganska billigt)
    Jag tror att den kommer att funka med era vanliga täcken och kuddar hemifrån - är det kallt kan ni ta med några fleecefiltar och sova i pyamas/underställ och sockar.
    Om ni inte har "utemöbler" med er är det bra med typ picnicfilt eller så att sitta på.
    Om du har möjlighet är det bra att öva på att sätta upp tältet innan, eller åtminstone ta ut det ur förpackningen, kolla lite och läsa bruksanvisningen.

Vad/hur ska ni äta? Ska ni ha med kylvaror? Laga egen mat? 

• Jeppot

Bra tips. kollar på lägre underlag, och picknick filt var ett bra tips.

Vi kommer handla på närliggande livsmedelsaffär och köra lite light i början. Gillar de att campa kanske jag går över till triangakök och kylboxar och hela fadderuttan! :)

mvh jesper

• Kodia

Det finns kök och tv-rum på campingen, vilket kan var praktiskt om det är dåligt väder och man har ett litet tält!
    Dock finns det  oftast inget i köket, så ta med papptallrikar, bestick, muggar,och kastrull om du ska laga någon mat där. Mycket mat behöver inte kylskåp/kylväska som tex. pasta, nudlar, pulvermos, konserverad korv, fiskbullar, ägg osv. Du kan också ta med fryst färdiglagad mat (typ köttfärssås) hemifrån som du värmer den första kvällen. Campingarnas butiker brukar ha ett begränsat utbud till höga priser.

• nnnnnnnn
    Jeppot skrev 2017-07-02 22:36:59 följande:
    Tack för svar!
    Tältet har vattenpelare 3000;

www.rusta.com/se/talt-kebnekaise-p75151066.as...

Funtar på en sådan här madrass:

jysk.se/utemobler/luftmadrasser/luftmadrasser...

Men man vill inte att den läcker luft under natten, då kommer vi alla hamna i en klump i mitten.

Svårt att veta vad det kommer bli för väder och temperaturer. Tips på sommar sovsäckar som inte är för varma? Både jag och sonen är rätt värmekänsliga och sover bäst i typ 12-14 grader.

mvh jesper
    Hade hellre köpt 3 av denna:
    jysk.se/utemobler/luftmadrasser/luftmadrasser/luftmadrass-velour-b76xl191xh22cm

För då har var och en sin egen, när någon vänder sig eller stökar runt så märker de andra inte det lika lätt + att om någon av er är mycket tyngre än de andra (tex att du väger mer än dina barn gör) så kommer du att ligga lågt ner och de ligger uppe på en luftkudde= lättare att de rullar av eller rullar på varandra.

Dessa madrasser har vi och de läcker inte något alls. De är kanon.

Men vars en... inte en stor...
Svar på tråden Ensam pappa med barn, rookie på tälta.