Utdragen vidsomstand
Igår drog jag ut min visdomstand.
Har aldrig haft såhär ont efter utdragen visdomstand.
Jag har hemma KODEIN EVOLAN 500 mg/30 mg paracetamol.
Och paracetamol 500 mg.
Kan jag ta kodein? Hur många?
Igår drog jag ut min visdomstand.
Har aldrig haft såhär ont efter utdragen visdomstand.
Jag har hemma KODEIN EVOLAN 500 mg/30 mg paracetamol.
Och paracetamol 500 mg.
Kan jag ta kodein? Hur många?
Du kan inte ta dem ihop eftersom båda innehåller paracetamol.
Du kan inte ta dem ihop eftersom båda innehåller paracetamol.
Okej, men om jag tar kodein nu och paracetamol om några timmar?
Hur många kodein på en gång?
Bättre isf att ta en kodein och en Ipren nu. Sen vänta fyra timmar och ta 1-2 paracetamoltabletter, vänta ytterligare två timmar för att ta en Ipren till. Och sen ta en kodein och en Ipren till natten så du får sova. Och så ingen alkohol ikväll
Minst fyra timmar emellan paracetamoltabletterna och minst sex timmar emellan iprentabletterna. Och så få kodeintabletter som möjligt brukar jag satsa på.
Sen är maxdosen 3 st Ipren (400 mg) och 8st paracetamol (500 mg).
Jag höll på att förgås av smärta när jag drog ut en kindtand och fick Citodon utskrivet. Det hjälpte inte helt ens det utan till sist fick jag Tramadol av en kompis och då äntligen släppte det.
Ts, ring 1177 och be att få kontakt med akuten alternativt akuttandläkare.
Jag har tagit smärtstillande men hjälper inte, får ringa in och se om dom kan ge något
Fy! Klockan 04.30 vaknar jag av sån värk!! Fy fan vad ont det gör!! Det gör ont i typ alla tänder! Känns som det är hål i dom alla nere och uppe vid utdragna visdomstanden!
Är det normalt?? Har dragit ut 3 visdomständer och aldrig haft såhär ont!!
Ringde 1177, gör ju så sjukt ont vill bara gråta. Detta var tydligen normalt. Blir en till paracetamol 500 mg och sen bara stå ut! Kul att jobba i morgon med denna smärta. Jag jobbar i hemtjänsten, kan knappt gå ut med hunden som drar för att tanden besvärar. Blir att köpa alvedon i morgon på Apoteket så man kan ta Ipren + alvedon.
1177 kan inte jättemycket om tänder. Det är sjuksköterskor som svarar och de följer manualer, men de har inte kunskaper som kan jämföras med tandläkarens. Om du har så ont att Ipren+alvedon inte ger åtminstone en ordentlig smärtlindring kan du faktiskt höra av dig till mottagningen som tog bort tanden. Är det i underkäken som tanden satt? Då är det större risk för komplikation. /en tandläkare
1177 kan inte jättemycket om tänder. Det är sjuksköterskor som svarar och de följer manualer, men de har inte kunskaper som kan jämföras med tandläkarens. Om du har så ont att Ipren+alvedon inte ger åtminstone en ordentlig smärtlindring kan du faktiskt höra av dig till mottagningen som tog bort tanden. Är det i underkäken som tanden satt? Då är det större risk för komplikation. /en tandläkare
Jag ringde helgjour och fick tid idag. Eftersom det har blivit svullnad ner i halsen skulle dom ta en titt. Jag är så rädd för tandläkare och för komplikationer så hoppas inget farligt :(.
Bra! Hoppas du får effektiv behandling.
Tack. :).
Jag har hjärtklaffsfel, klaffen pumpar inte ut blodet ordentligt, är detta något man borde sagt/säga till tandläkaren? Jag kom på att munhygien är viktigt för att man kan få infektioner i hjärtat .
Att du har så ont, jämfört med de andra gångerna du drog ut en visdomstand, har sannolikt med någon av följande två alternativ att göra:
- Läkaren som drog ur tanden råkade komma åt en nerv.
Hände mig, gjorde pissont och jag var helt handikappad i ca 5 dagar av smärta. Vid kontakt pga smärtan hittades inga synbara fel.
- Infektion i såret efter tanden
Om det är mer rött, ömmande och svullet än de andra gångerna du drog ur en visdomstand. Kan göra att du behöver antibiotika.
Hur som helst, rådfråga läkare!
Jag hade som du jätte jätte ont efter att jag drog ut sista visdomstanden. Tandläkaren la in en tamponad tillslut för käkbenet var blottat! Be om en tamponad och citadon. Jag kunde inte sova eller äta pga smärtan och hade ont i två veckor.
Det blir bättre!!