Leva på 13000-15000kr mindre i månaden vid fl
Vi har 3 barn och planerar nr 4.
Vi vill plocka ut så få dagar med fp som det går första året.
Mannen har en inkomst efter skatt på 28000kr/mån.jag har nu mellan 30-32000kr/mån efter skatt.
Om jag inte tar ut fp kommer jag ha ca 17000kr/mån efter skatt. Detta är barnbidrag,underhåll och vårdbidrag(betalar skatt på det).
Det jag sparar in på är: fritidsavg., bilkörning (4 mil enkel resa till jobb), vi får spara in på resor, shopping, aktiviteter, äta mer vildsvin som mannen gärna jagar, barnen får gröt till frukost på vardagar istället för macka och drickyoggi. Kolla extra priser och köpa när det är billigt. Endast köpa bullar i bageriet 1 dag på helgen. Planera körningen mer. Veckohandla och skriva matsedel. Har ni fler bra spar tips till mig som brukar slösa.
Matkostnad 5000kr
Mina/barnens räkningar ca 3500kr (försäkring bil, försäkring barn, min mobil,barnens mobil, skatt på min bil, fackavgift och 500kr i pensionsspar till mig).
Diesel 2000kr(tror jag kan komma ner några 100 till, men bilen behöver iof. En service varje år)
Så 6500kr/mån till nöjen, hobbys, kläder och små oförutsägbara utgifter.
Jag har även en ordentlig summa på sparkontot, om jag skulle behöva gå till tandläkaren eller barnen akut behöver nya vinterkläder (kan ju gå sönder eller glömmas). Men jag vill bara använda sparkontot om det absolut är nödvändigt.