• Anonym (Går det?)

Leva på 13000-15000kr mindre i månaden vid fl

Vi har 3 barn och planerar nr 4.

Vi vill plocka ut så få dagar med fp som det går första året.

Mannen har en inkomst efter skatt på 28000kr/mån.jag har nu mellan 30-32000kr/mån efter skatt.

Om jag inte tar ut fp kommer jag ha ca 17000kr/mån efter skatt. Detta är barnbidrag,underhåll och vårdbidrag(betalar skatt på det).

Det jag sparar in på är: fritidsavg., bilkörning (4 mil enkel resa till jobb), vi får spara in på resor, shopping, aktiviteter, äta mer vildsvin som mannen gärna jagar, barnen får gröt till frukost på vardagar istället för macka och drickyoggi. Kolla extra priser och köpa när det är billigt. Endast köpa bullar i bageriet 1 dag på helgen. Planera körningen mer. Veckohandla och skriva matsedel. Har ni fler bra spar tips till mig som brukar slösa.

Matkostnad 5000kr

Mina/barnens räkningar ca 3500kr (försäkring bil, försäkring barn, min mobil,barnens mobil, skatt på min bil, fackavgift och 500kr i pensionsspar till mig).

Diesel 2000kr(tror jag kan komma ner några 100 till, men bilen behöver iof. En service varje år)

Så 6500kr/mån till nöjen, hobbys, kläder och små oförutsägbara utgifter.

Jag har även en ordentlig summa på sparkontot, om jag skulle behöva gå till tandläkaren eller barnen akut behöver nya vinterkläder (kan ju gå sönder eller glömmas). Men jag vill bara använda sparkontot om det absolut är nödvändigt.

• Svar på tråden Leva på 13000-15000kr mindre i månaden vid fl
  • Kerubmamman

Det ser ut som att det främst är du och barnen som ska spara. Hur ser mannens ekonomi ut?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Frontline

Familj och vad hände med manens inkomst? försvann den?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (S)

Håller med de andra.. Ser väldigt skevt ut.

• Anonym (Går det?)

Min mans inkomst går till boendet(14000kr/mån, lån, pellets, sophämtning, vatten, el, sotning, försäkring, larm, bredband, tv-avgift, tv-boxen) Sedan hittar han på något speciellt med varje barn en dag på helgen 2000kr/mån.

han har ju även egna räkningar på skatt, försäkring, lunch på jobbet, bensin, pensionsspar, fackavg m.m(ca 7000kr/mån).

Då har han ca 5000kr/mån till spar, hobbys, köpa cigaretter, alkohol eller något utöver det som finns hemma m.m

• Anonym (supermom)

Det är klart det blir en omställning, men det går alldeles utmärkt. Det blev en omställning när min man gick bort och jag och mina två tjejer blev tvugna att börja leva på ca 6000 kr efter räkningar och 1000 kr spar fördelat på tre personer, På de 6000 kr betalar jag alltså mat, transport, kläder, nöjen, med mera.

Så en omställning blir det, men det går. Det går till och med riktigt bra när man väl har vant sig.

• Anonym (N)
    Anonym (Går det?) skrev 2017-07-02 00:57:55 följande:

Min mans inkomst går till boendet(14000kr/mån, lån, pellets, sophämtning, vatten, el, sotning, försäkring, larm, bredband, tv-avgift, tv-boxen) Sedan hittar han på något speciellt med varje barn en dag på helgen 2000kr/mån.

han har ju även egna räkningar på skatt, försäkring, lunch på jobbet, bensin, pensionsspar, fackavg m.m(ca 7000kr/mån).

Då har han ca 5000kr/mån till spar, hobbys, köpa cigaretter, alkohol eller något utöver det som finns hemma m.m

Men är det på riktigt? Ni verkar spendera stora summor på "ingenting".
    Vad gör pappan med ett barn för 2000 i månaden? Det är 24 000 på ett år..
    Måste han äta lunch ute varje dag? Cigg och alkohol för flera tusen i månaden?

Ni tjänst bra, men hör även av med mkt pengar. Det är inte bara du som ska ställa om levernet efter att ni fått barn, även mannen borde anpassa sig
  • Anonym (Fattig mamma)

6000:- till mannen som fickpengar? Och du har 6500:- till fickpengar? Mycket pengar till ingenting, onyttiga saker som cigarretter och sprit.

Att äta lunch ute alla dagar kostar massor av pengar, att köpa bullar på bageri kostar också en del. Baka egna bullar/kakor & matbröd själv!

• Anonym (Hanna)

Sanslöst att det måste kosta 2 000 varje månad att umgås med sina barn...

Hos oss är det gratis att vara i skogen eller på lekplatsen.

Svar på tråden Leva på 13000-15000kr mindre i månaden vid fl