• humlan24

    Asperger

    Om man blir dömnd för brott och har en funktionsnedsättning ( svårt med konsekvenser isv) hur ser påföljden ut då? Någon som vet?

  • Svar på tråden Asperger
  • Anonym (Filur)

    Finns inget rakt svar. Beror på brottet, hur grav autismen/aspergern är och så vidare.

  • AndreaBD
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-19 18:19:47 följande:

    Detta är ett problem, tio procent inom kriminalvårdens klientel är autistiska (långt större andel än autism i normalpopulationen.) Asperger/autism bör uppmärksammas för benägenheten att begå brott. Det har precis som du skriver att göra med att inte fullt ut kunna förstå konsekvenserna av sitt handlande, dålig empati och svårigheter med att lära sig av misstag. 

    Detta borde diskuteras öppet/oftare så att förståelsen för denna mentala nedsättning blir större.


    Det tror inte jag ett dugg på, 10 %. Så många finns knappt ens så att de skulle kunna begå dessa brott. Så, kan du ge en källa för dessa siffror?

    Och varför är det ungefär 7 eller 8 olika trådar samtidigt som försöker svartmåla folk med autism-spektrum-störning?
  • AndreaBD

    Jag tror inte att det är något större problem. Självklart blir en person med Asperger dömd som alla andra. De vet vad man får och inte får göra, de har (minst) normal intelligens.

  • Anonym (AS är kopplat till kriminalitet)
    AndreaBD skrev 2018-08-19 18:27:14 följande:

    Jag tror inte att det är något större problem. Självklart blir en person med Asperger dömd som alla andra. De vet vad man får och inte får göra, de har (minst) normal intelligens.


    Du verkar vara väldigt känslomässigt investerad i detta...Asperger/HFA är förknippat med ett annat sätt att tänka och fungera, det vore konstigt om två skilda grupper hade samma brottsfrekvenser. Asperger påverkar kognitionen, och de exekutiva förmågorna som beskrivs som hjärnans vd. Att kunna se helheten, planera och att skifta fokus är viktigt inte minst när det gäller riskfaktorer för brott. Man har svårt att förstå sig på andra människor om man har asperger, därav en högre brottsfrekvens.
  • Glinda från Oz
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-19 18:49:10 följande:

    På sidan 18 i kriminalvårdens Tidigt debuterande beteendestörning: förekomst och betydelse bland vålds- och sexualbrottsdömda står det "Autismspektrumstörning förekommer hos 10 % av den totala gruppen"

    www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/forskningsrapporter/tidigt-debuterande-beteendestorning-forekomst-och-betydelse-bland-valds-och-sexualbrottsdomdapdf


    Man kan också läsa att 77% har haft en jobbig uppväxt och 93% har någon form av missbruk. Asperger känns inte precis som den största faktorn till kriminalitet. Aspergern som sådan orsakar inte kriminalitet heller, det är bristen på hjälp i kombination med en hemsk uppväxt som ökar riskerna.
  • Anonym (AS är kopplat till kriminalitet)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-19 19:01:55 följande:
    Man kan också läsa att 77% har haft en jobbig uppväxt och 93% har någon form av missbruk. Asperger känns inte precis som den största faktorn till kriminalitet. Aspergern som sådan orsakar inte kriminalitet heller, det är bristen på hjälp i kombination med en hemsk uppväxt som ökar riskerna.
    Psykopater missbrukar i högre utsträckning än andra, då är det förklaringen till att de är överrepresenterade? Dessutom hävdar många inom autismgebiten att aspergere överlag är mindre benägna att missbruka. Gillberg har hävdat att autister som grupp missbrukar mindre.
  • Anonym (AS är kopplat till kriminalitet)

    Varför kommer det sådana här reaktioner? Varför är det så konstigt om en grupp som har svårt med samspelet med andra människor, ofta har bristande impulskontroll, inte kan sätta sig in i andra människors tankar och har svårt med de högre mentala förmågorna (exekutiva) skulle vara överrepresenterad i fängelser?

    Asperger är en nedsättning som gör det svårt för introspektion, kanske är det det vi ser?

  • AndreaBD
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-19 19:00:16 följande:
    Du verkar vara väldigt känslomässigt investerad i detta...Asperger/HFA är förknippat med ett annat sätt att tänka och fungera, det vore konstigt om två skilda grupper hade samma brottsfrekvenser. Asperger påverkar kognitionen, och de exekutiva förmågorna som beskrivs som hjärnans vd. Att kunna se helheten, planera och att skifta fokus är viktigt inte minst när det gäller riskfaktorer för brott. Man har svårt att förstå sig på andra människor om man har asperger, därav en högre brottsfrekvens.
    Det är klart jag är känslomässigt involverad (investerad???). Jag jobbar med Asperger-ungdomar och det är mitt och mina kollegors arbete som pappskallar som du tillintegör . Jag vill gärna att dessa ungdomar kan komma ut i världen utan en massa onödiga extra-fördomar av okunniga människor.

    Om du hade sagt att självmordsraten är högst bland folk med Asperger hade du haft rätt, och du kan gissa varför!
  • AndreaBD
    Anonym (AS är kopplat till kriminalitet) skrev 2018-08-19 18:49:10 följande:

    På sidan 18 i kriminalvårdens Tidigt debuterande beteendestörning: förekomst och betydelse bland vålds- och sexualbrottsdömda står det "Autismspektrumstörning förekommer hos 10 % av den totala gruppen"
    www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/forskningsrapporter/tidigt-debuterande-beteendestorning-forekomst-och-betydelse-bland-valds-och-sexualbrottsdomdapdf


    Det står också att 63 % hade ADHD som barn och 43 % uppflyllde kriterierna för ADHD även som vuxna. Och jag utgår ifrån att så gott som alla som har autism-spektrum-diagnos även har ADHD-diagnos. OCH antagligen ODD-diagnos (eller CD, som det här kallas - jo, jag vet att det är olika åldrar, de två diagnoserna.

    Så vad det visar är samma sak som många andra undersökningar har visat, nämligen att folk med obehandlat ADHD som utvecklar ODD eller CD som följd av detta och som genom denna kombinationen nästan automatiskt uppfyller kriterierna för autism-spektrum-störning, är kriminella i mycket hög utsträckning. Och då pratar vi som sagt inte 10 %  med autism utan minst 43 % med ADHD + tillstånd sekundära till ADHD.

    Dessutom så har ju dessa personer aldrig fått en diagnos, utan föräldrarna skulle avgöra om deras barn har autistiska symptom! Äh.... låter inte så pålitligt.
Svar på tråden Asperger