• Anonym (TS)

Samtalsämnen med partner

Heej! Jag har varit gift i ett par år, vi har inga barn, vi älskar att resa, umgås med varandra. Han är fantastisk på alla sätt!

Ibland tycker jag dock att samtalsämnen med honom kanske tunnas ut. Det blir ju lite upprepning kan man säga. Vi umgås ju så mycket och jag vill inte ha det på något annat sätt.. Hur gör ni för att hålla det uppe? Alltså kasta in nya järn i elden som man kan prata om? Vi vet ju det mesta om varandra. Hur kan man få in nya vinklar? Vi kan verkligen prata om allt. Inget är förbjudet.

Vad brukar ni prata om med era respektive?

• Svar på tråden Samtalsämnen med partner
  • Anonym (Tips)

Saker som händer i världen och bekantskapskretsen

Gör varsitt personlighetstest på internet och prata om frågorna och resultatet. Mbti brukar generera mycket prat.

Välj ett nytt ämne att lära er. Se en ny serie och prata om det.

• Anonym (Lena)

Vi pratar om hemmet och trädgården.
    Vi pratar om barnen.
    Vi pratar om semestrar.
    Vi pratar om våra jobb.
    Vi pratar om vad som händer i vårt villakvarter.
    Vi pratar om våra intressen.
    Vi pratar om politik och vad som händer i samhället.
    Vi pratar om vad vi ska äta till middag, handla.
    Vi pratar om böcker och TV-program.
    Vad vi ska göra till helgen.

T ex.

• Carambolan
    Anonym (Lena) skrev 2017-07-02 18:27:43 följande:

Vi pratar om hemmet och trädgården.

Vi pratar om barnen.

Vi pratar om semestrar.

Vi pratar om våra jobb.

Vi pratar om vad som händer i vårt villakvarter.

Vi pratar om våra intressen.

Vi pratar om politik och vad som händer i samhället.

Vi pratar om vad vi ska äta till middag, handla.

Vi pratar om böcker och TV-program.

Vad vi ska göra till helgen.

T ex.

Ungefär samma samtalsämnen här. Teknik och vetenskapliga framsteg är vanliga diskussioner hos oss också.

Jag tror att nyckeln är att göra, se, läsa och umgås på olika håll ibland så att man hela tiden får ett inflöde av nya saker att delge varandra och diskutera. Upplever man samma saker finns det mindre att prata om.
  • Anonym (Lena)
    Carambolan skrev 2017-07-02 18:36:29 följande:
    Ungefär samma samtalsämnen här. Teknik och vetenskapliga framsteg är vanliga diskussioner hos oss också.

Jag tror att nyckeln är att göra, se, läsa och umgås på olika håll ibland så att man hela tiden får ett inflöde av nya saker att delge varandra och diskutera. Upplever man samma saker finns det mindre att prata om.
    Exakt. Det är viktigt att ha ett aktivt liv tillsammans men även att ha egna intressen/kompisar att göra saker med.
  • Pumakvinna

Just det du beskriver skulle för mig var samma som att inte vara kompatibla med varandra. Mina och mina olika partners samtalsämnen har ALDRIG tagit slut...bara en enda lång evighetsdiskussion där man inspirerat varandra och delat allt mellan himmel och jord. Sen har väl inte allt de eller jag pratat om varit exakt lika intressant alltid men huvudsaken är att man hittar nya intressanta och givande samtal hela tiden och fortrsättet vara nyfikna på varandra och livet och framförallt förhållandet hela tiden. Söker alltid detta som nr 1 i alla jag ingår kärlek med:)

Ett tips dock som jag använt mycket på vänner och främlingar jag vill lära känna är att utmana dem. ställa vissa frågor, ta upp olika samtalsämnen själv och se hur de reagerar och ifall de fortsätter på tråden Ofta blir det intressant och fina samtal man inte hade räknat med. Vissa människor är bekväma, inte så begåvade verbalt eller så bara tråkiga helt enkelt...och då vet man:P

• Tecum
    Pumakvinna skrev 2017-07-02 18:52:16 följande:
    Just det du beskriver skulle för mig var samma som att inte vara kompatibla med varandra. Mina och mina olika partners samtalsämnen har ALDRIG tagit slut...bara en enda lång evighetsdiskussion där man inspirerat varandra och delat allt mellan himmel och jord. Sen har väl inte allt de eller jag pratat om varit exakt lika intressant alltid men huvudsaken är att man hittar nya intressanta och givande samtal hela tiden och fortrsättet vara nyfikna på varandra och livet och framförallt förhållandet hela tiden. Söker alltid detta som nr 1 i alla jag ingår kärlek med:)

Ett tips dock som jag använt mycket på vänner och främlingar jag vill lära känna är att utmana dem. ställa vissa frågor, ta upp olika samtalsämnen själv och se hur de reagerar och ifall de fortsätter på tråden Ofta blir det intressant och fina samtal man inte hade räknat med. Vissa människor är bekväma, inte så begåvade verbalt eller så bara tråkiga helt enkelt...och då vet man:P
    Vilka frågor tänker du på, kan du ge exempel? Jag tycker att det är jättesvårt att få igång samtal även med folk jag känner.

Till TS: Det som karaktäriserar ett riktigt bra och nära förhållande är att man kan vara tysta tillsammans utan att det känns obekvämt. Du har fått några bra tips här, men man måste inte prata hela tiden med sin respektive...
  • Pumakvinna
    Tecum skrev 2017-07-02 19:37:35 följande:
    Vilka frågor tänker du på, kan du ge exempel? Jag tycker att det är jättesvårt att få igång samtal även med folk jag känner.

Till TS: Det som karaktäriserar ett riktigt bra och nära förhållande är att man kan vara tysta tillsammans utan att det känns obekvämt. Du har fått några bra tips här, men man måste inte prata hela tiden med sin respektive...
    Nej alldeles riktigt. Tystaden är viktig och ofta det som skiljer att vara med någon man är bekväm med än en bekant.Att man vågar vara tysta tillsammans.

Exempel på samtalsämnen är helt omöjligt att ge eftersom allt sånt bara kommer till mig helt naturligt eftesom jag är intresserad av allt mellan himmel och jord. Senaste forskningen inom ditt eller datt, ett tema i en film som intresserar, politik (kan sällan låta bli) samhälls utveckligen, kreativa projekt. hobbies, matkulturer osv,  Något som jag själv brinner för skulle jag säga är det bästa, så sköter allt annat sig själv. Har ju aldrig haft problem med att vara social nånsin eller att hitta samtalsämnen så kan inte sätta mig in i hur det att är vara tystlåten el blyg.
  • slkjdflskdfj

Vi pratar hela tiden om vad som hänt på jobbet eller på träningen, vad som händer i världen och på nyheterna, böcker vi har läst (ibland läser vi samma och pratar om dem, ibland berättar vi bara om intressanta saker vi läst om), barnen och vardagen. För mig är det viktigt att prata och även om vi ibland bara sitter tysta och njuter tillsammans behöver jag någon att bolla tankar med.Men det dyker ju hela tiden upp nya tankar?

Ibland bara skämtar vi och smågnabbas och tramsar utan att något egentligen blir sagt, men det är viktigt i vårt förhållande det också. Man måste inte alltid diskutera storpolitik.   

• Anonym (pappa)

Om vi båda är hemma pratar vi mest om det vi gör, vardagsgrejer och middagsplaner, hobbies, intressen och sånt. Lite kultur och politik och händelser. Framtidsplaner och drömmar blir det en del prat om. Våra fina små barn som växer som ogräs både fysisk och mentalt, äldsta har ju till och med växt om oss båda två. Han får ta och stanna i växten nu tycker jag.

När min man är borta på jobb så pratar vi mer om jobb.

Svar på tråden Samtalsämnen med partner