• sofabulous

Prata engelska eller svenska i Norge?

Jag ska till Norge snart och undrar om dom överhuvudtaget förstår svenska där? Jag kan ingen norska förutom några ord och fraser så det kanske är lika bra att jag pratar engelska för att underlätta kommunikationen?

• Svar på tråden Prata engelska eller svenska i Norge?
  • myskmalva

Norrmännen förstår svenska hur bra som helst! Börjar du prata engelska med dem kommer de att tycka att du är en smula konstig...

• Griseknoen35

Norskan och Svenskan är väldigt lika varandra. Oftast funkar det så att du pratar svenska med norrmännen och de pratar norska med dig och det brukar kunna ske utan några större svårigheter. Visst Första samtalen osv kan vara jobbiga men sen släpper det precis som när en stockholmare pratar med en skåning eller en gotlänning ;) Man kan se norskan som en dialekt av svenskan, så lika är språken. 

• John22

Norrmän förstår svenska avsevärt bättre än svenskar förstår norska, så det ska inte vara några problem.

• Aniiee
    Griseknoen35 skrev 2017-07-03 16:50:50 följande:

Norskan och Svenskan är väldigt lika varandra. Oftast funkar det så att du pratar svenska med norrmännen och de pratar norska med dig och det brukar kunna ske utan några större svårigheter. Visst Första samtalen osv kan vara jobbiga men sen släpper det precis som när en stockholmare pratar med en skåning eller en gotlänning ;) Man kan se norskan som en dialekt av svenskan, så lika är språken. 

Man behöver inte ens "bara se", inom språkfoskning är norska, svenska och danska ofta ansett vara samma språk, fast olika dialekter, precis som tex Amerikansk, Brittisk och Australiensk engelska. att vi kallar svenska, norska och danska för olika språk är en politisk grej, inte en språklig.

TS: Prata svenska i Norge. Det är ingen större konst när du väl släppt tanken att du inte förstår för att det är ett annat språk. du kommer förstå för det är i princip samma språk.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Nandez

Prata svenska, det kommer att fungera bra. Dottern har bodde i Norge i flera år och jobbade i en inredningsbutik, det fungerade hur bra som helst med språket. Nu bor hon i Danmark, fungerar bra där också.

• Tecum
    Aniiee skrev 2017-07-03 17:01:24 följande:
    Man behöver inte ens "bara se", inom språkfoskning är norska, svenska och danska ofta ansett vara samma språk, fast olika dialekter, precis som tex Amerikansk, Brittisk och Australiensk engelska. att vi kallar svenska, norska och danska för olika språk är en politisk grej, inte en språklig.

TS: Prata svenska i Norge. Det är ingen större konst när du väl släppt tanken att du inte förstår för att det är ett annat språk. du kommer förstå för det är i princip samma språk.
    Men det är fel, fast jag bor i Sydsverige är danska helt omöjligt att förstå. Mycket värre än någon svensk dialekt.
  • äldreochklokare

Svenska! 

De flesta förstår väldigt bra och du kommer snart lära dig en massa norska ord 

titta på tv-serien SKAM 

• Aniiee
    Tecum skrev 2017-07-03 17:52:24 följande:
    Men det är fel, fast jag bor i Sydsverige är danska helt omöjligt att förstå. Mycket värre än någon svensk dialekt.
    Nej, det är inte fel, bara för att vi inte nödvändigtvis förstår varandra. Förstår du jämtska, till exempel?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tecum
    Aniiee skrev 2017-07-03 20:17:53 följande:
    Nej, det är inte fel, bara för att vi inte nödvändigtvis förstår varandra. Förstår du jämtska, till exempel?
    Bättre än danska!
  • cosinus

För mig är nordnorskar och de runt Oslo lätta att förstå. De från Bergentrakten går de också men de är lite lurigare.

Skulle aldrig prata engelska med en infödd norrman, däremot har jag gått bet på att göra mig förstådd på svenska med en invandrad kille i Norge. Det gick jättedåligt att prata på norska när ingen av oss eg kunde det nog bra :)

Danskar däremot, där blir det oftast engelska. Danska i skrift är plättlätt men i tal har jag jättesvårt för det.

Svar på tråden Prata engelska eller svenska i Norge?