• Lemo79

Träning och kompisar

Hej 
    Min son tränar ca 6-7 timmar per vecka - olika sporter som han verkligen gillar och inte vill sluta med. Han är 9.

Men senaste tiden har jag börjat märka att han leker inte alls mycket med sina kompisar på fritiden.  Han har inga problem i skolan, leker med kompisarna på rasterna men mycket sällan efter skolan eller helger. 

Är det för mycket aktiviteter? Hur gör era barn? 

• Svar på tråden Träning och kompisar
  • EmberEyes

Prata med grabben.

Det kan hända att han inte har ork/lust för att leka med kompisar efter träningen och läxläsningen varje dag. Då får han själv bestämma vilket är viktigast för honom, träningen eller leka med kompisar.

Det kan också hända att han känner sig utanför i klassen/kompisarna, eller är blyg och inte vill/vågar fråga om de vill leka.

Eller så är han inte intresserad av mer socialt umgänge än han redan har.

• Mandelskorpan

Hur många dagar/kvällar tränar han? Kan vara bra att hålla i alla fall en kväll fri. Men är han nöjd så skulle jag inte oroa mig nämnvärt. Beroende på vilka sporter han sysslar med så får han ju kompisar och kontaktnät genom träningen också.

• Vinterankan

Samma här och där har jag pratat med mitt barn att det är ok att leka med kompisar före träningarna eller att hoppa över en träning i veckan för att istället vara med kompisar. Händer kanske en gång varannan månad att hon vill hoppa över träningen för lek men det är ofta hon leker mellan skola och träning. Då skjutsar jag hem kompisen när vi åker till träningen eller att hon får byta om och äta en liten matsäck i bilen om hon lekt hemma hos kompisen.

Svar på tråden Träning och kompisar