• Anonym (Maskjävel)

Hur gör jag nu? Hittade springmask.

Jag hade just fått upp hoppet om att vi klarat oss igen. Men inte det. För en månad sedan fick vi höra att ett barn fått springmask på förskolan, strax efter fick våra barns kusiner och idag upptäckte jag en mask i ett av mina barns bajs. Försökte rota runt lite men såg inga fler. Men gissar att dom gömmer sig där inne och det får det att krypa i skinnet på mig. Första gången för oss.

Hon har ingen klåda alls (hittills) och har än inte sett nått på våra andra två barn.

Vi alla i familjen tog vanquin(?) ca 30 min efter att jag upptäckt masken. Sen dess har jag tokstädat hemma. Dammsugit och skurat varje millimeter av hemmet. Dammtorkat i princip överallt, haft ute alla täcken och kuddar på vädring och ren bäddat. Sköljt leksaker på löpande band och burit ner en del i förrådet. Dammsugit soffan tre dubbla gånger och klippt allas naglar samt duschat och tagit på tajta byxor för natten. Nu sover alla sen två timmar tillbaka förutom jag. Härlig första dag på semestern. Känns som om hela semestern är förstörd. Och vad har min man gjort medans jag putsar och städat? Jo druckit kaffe, pratat i telefon, surfar, varit iväg ut ett tag. Allt annat än hjälpt till. Tyckte jag överdrev. Gjorde jag det?

Hur ska morgondagen se ut nu då? Ska jag upprepa hela processen? Enda rummet jag inte städat är tvättstugan. Med anledning att det svämmar över med tvätt där. Det har regnat till och från idag och jag har fått kämpa med att hänga tvätten att torka. Har ingen tumlare. Så jag har inte hunnit tvätta allt ännu och kändes värdelöst att städa där då. Och imorgon ska det regna hela dagen. Vad i hela friden ska jag göra av alla sängkläder som behöver tvättas och torka?? Får ju plats med ett par i tvättstugan men inte hur mycket som helst. Plus alla underkläder och kläder och handdukar. Hjälp...

Har sån ångest. Har varit så livrädd för detta elände. Dessutom är jag hemligt gravid i vecka 13 och mår rätt pyton. Detta var det sista jag behövde nu.

Hur fortsätter jag nu? Måste jag lägga 6-7 timmar/dag på städ hela semestern nu? Jag orkar inte..

Läser skräck historia efter skräck historia om familjer med springmask, det hysteriska städandet, återkommande mask i månader. Panik klåda på nätternas. Panik. Panik. Panik.

• Svar på tråden Hur gör jag nu? Hittade springmask.
  • Anonym (Slappna av..)

Det är helt onödigt att tokstäda. Äggen dör av sig själv efter två-tre veckor. Se bara till att ni inte producerar nya ägg genom att smörja rumpan med kokosolja varje kväll. Vanquin är överskattat. Prova vitlök, chili, äppelcidervinäger. Får ni det igen är det med största sannolikhet från förskolan..

• Anonym (Jotack)

Jag fick detta elände för ett tag sedan och trodde då att enbart jag fått det men blev väldigt osäker om det var dottern som hade det från början och smittade mig...

Jag sanerade dock 1 gång när vi behandlat alla precis som dig, alla kläder som var framme åkte i tvätten, alla handdukar och allas sängkläder!
    Bytte kläder och underkläder varje morgon och kväll och dessa åkte in i tvätten direkt i två veckor, även pyjamasen. Duschade rumpan 2 gånger/dag tills medicinen verkat sedan 1 gång på morgonen i två veckor. Efter det städade jag sovrum, tvättstuga och badrum varje dag, dammtorkade dessa ställen varje dag och dammsög en dag och nästa skurade jag och höll på så i två veckor....resten av huset städade jag var tredje eller var fjärde dag! Har hört att efter några dagar behöver man bara byta sängkläder var tredje dag men jag blev så nojjig och äcklad att jag tvättade dessa varje dag i 3 veckor :O säkert överkurs men psyket kan spela en ett spratt! Det jag ångrar dock är att jag inte tvättade allas kläder och underkläder direkt, enbart mina och alla andras la jag i en påse och tvättade varannan dag...tänkte att ingen annan har det men det vet man ju inte! Dotterns rumpa duschade jag inte heller varje dag men torkade med våtservetter vilket jag också ångrade men ska förhoppningsvis vara lugnt ändå :)
    Låter lite som hemma hos mig, min man tyckte jag överdrev och var inte alls intresserad av att hjälpa till, vi alla sover i samma säng och han tyckte inte alls att han behövde tvätta sin pyjamas varje dag eller ta dom åtgärder vi andra gjorde =/ så förstår din frustration... + att även jag är gravid och hormonerna gör ju inte saken bättre....sen har man ju faktiskt barn att ta hand om och tyvärr fick barnen sitta mycket själva under denna tid...
    Jag hade inget toapapper på "min" toa utan den fick stå utanför som jag tog med mig in på toan, vet inte om det också är överkurs, inga handdukar på toan utan köpte tvättlappar som också fick vara utanför toan
    Det viktigaste är nog handhygienen och byte av underkläder...tvätta händerna på barnen före och efter maten, efter toabesök och om de varit ute och lekt samt att det är viktigt att tvätta textiler som handdukar och kläder direkt och inte lägga i någon tvättkorg eller dylikt! Har även hört att det kan vara bra att ta av underkläderna i duschen eller badkaret så man kan duscha av eventuella ägg på morgonen!

• Ann-Louise

Låter väldigt hysteriskt. När min son fick springmask gav jag honom direkt efter upptäckt medicin mot detta,.

Sedan städade jag toaletterna och bäddade rent i hans säng. De närmsta veckorna därefter höll jag koll på övriga barn i familjen. Men ingen annan fick något så efter att upprepat medicinkuren på sonen som man ska så var vi av med skiten. Jag hade inte gjort mer så länge det inte visar sig hos fler familjemedlemmar, då får man kanske börja ta till lite mer drastiska åtgärder. Men tagga ner, du har gjort mer än tillräckligt.

• Anonym (Maskjävel)

Inne på dag tre nu. Har varje morgon tvättat allas händer och sedan har dom fått dricka sin välling och äta sin frukost. Sen in i duschen och duscha nertill på alla i familjen. På med trosor/blöjor och byxor direkt. Handdukarna i tvätten. Tagit borta alla sängkläder och dammsugit sängar och golv i sovrum samt vädrat ur.

Torkat igenom toalett morgon och kväll. Torkar där inne emellanåt på dagen också. Tvättar händer före varje måltid på barnen och på mig själv stup i kvarten.

Dammsugaren igenom övriga rum då och då.

Dottern jag såg masken på bajsade igår och såg inget som rörde sig alls. Och tycker det är jätte svårt att se om det fanns några döda heller? Men betyder detta att det inte var fler eller att dom som fanns åtminstone är döda nu? Yngsta bajsade också igår och min man säger att han inget såg där heller.

Ingen klåda hos någon förutom mina egna mesttroligt inbillade krypningar efter all städ och googlande.

Tvättar alla lakan och handdukar i 90 grader och resterande kläder i 60 grader.

Ingen har haft det omtalade röda bajset och vi tog medicinen i förrgår.

Tänkte iaf byta sängkläder varje dag till söndag. Men såååå trött på tvättandet.

Ni som haft springmask, har era barn haft flera maskar i bajset eller som vi bara en synlig? Har dom varit enkla att se eller har ni verkligen fått granska?

• Aikido

Jag svälte ut mina genom att äta ensidig, tråkig kost utan något som helst näringsinnehåll (McDonalds) i en vecka samt spela disharmonisk musik på väldigt hög volym dygnet runt. Till slut kröp de sista maskarna ut och bokstavligen bankade på dörren för att få komma därifrån.

Eller om det var grannarna som inte gillade musiken.

• cosinus

Från det man tar medicinen tills dess maskarna dör kan det ta lite tid. Medicinen dödar maskarna på sin väg genom kroppen så det är först när man bajsat rött maskarna varit döda. Som längst har det tagit 2.5 dyng på ett av barnen.

Så länge de lever ses de enkelt på kvällen om man lyser med en ficklampa mot rumpan på barnet i fråga.

Vi renbäddar dagligen tills alla bajsat rött och sen gör vi en rimlig städinsats. Gosedjur som inte går tvätta hamnar i karantän i garaget typ 2 månader.

Har aldrig fått tillbaka det direkt. Däremot har det cirkulerat på dagis/skola så vi har nog fått det ungefär en gång per år sen barnen var små. Brukar lysa i rumpan på barnen då och då för att kolla förebyggande (de små barnen, självklart inte tonåringen :) )

• konichiwa

Min son fick det från skolan. Jag bytte lakan, vi hade städning dagen efter (har städhjälp) och gav honom medicin. Detta var en månad sedan. Ingen annan blev smittad. Han fick duscha varje kväll ett par veckor med. Om någon annan smittas, eller om lan inte blir av med det så finns det bättre medicin att få. Som dödar både ägg och maskar på en gång. Så sitt lugnt i båten några veckor och ring vc ni inte blir av med dem.

När jag läste om det så verkade det omöjligt att inte smitta varandra i familjen så vi följde bara vanliga hygienrutiner. Onödigt att riva upp himmel och jord för något som är otroligt smittsamt men ofarligt. Människan är värddjur för ett helt gäng parasiter, de flesta märker vi inte. Försök bli av mer kvalster ;)

Lugna dig, det löser sig :)

• Anonym (Jotack)

60 grader ska döda maskäggen, 95 är bara onödigt. Du behöver inte alls dammsuga hela huset VARJE dag om barnen inte är med händerna i rumpan och sprider maskägg! Det viktigaste är sovrum, badrum och att toan spritas efter varje toabesök! Det kan vara bra att vara noga med damm och textiler i sovrum och toan iaf en vecka så inga nya ägg produceras om fastnar.

Jag fick rådet av 1177 att inte glömma bort att torka av sådant som man rör mycket, handtag och sånt.
    Ja, tvättandet är hemskt! Blir sjukt jobbigt när man måste tvätta allt Direkt dessutom. Hur gammalt är barnet som fått mask?

• Anonym (Maskjävel)

Tack så hemskt mycket för dom vettiga svaren jag fått. Men jag tror att jag kan ha gjort nått korkat ikväll.

Ett av barnen bajsade ikväll, rostrött bajs och flera flera maskar. Några levande som rörde sig, några som var helt stilla. Jag fick panik, vet att det inte är farligt. Men så ÄCKLIGT. Ringde 11-77 men fick Noll vettiga svar. Så det slutade med att vi alla tog en ny kur vanquin. Var det super korkat? Blev helt nojig nu och tänker att maskarna blir typ immuna och vi aldrig blir av med dem nu. Borde jag väntat till imon och ringt läkare? Fått nått annat utskrivet? Kan man ta nån annan medicin fast vi tog vanquin ikväll? Ska jag ringa läkare imon iaf?

Typiskt mig att få panik.

• cosinus
    Anonym (Maskjävel) skrev 2017-07-05 21:56:36 följande:

Tack så hemskt mycket för dom vettiga svaren jag fått. Men jag tror att jag kan ha gjort nått korkat ikväll.

Ett av barnen bajsade ikväll, rostrött bajs och flera flera maskar. Några levande som rörde sig, några som var helt stilla. Jag fick panik, vet att det inte är farligt. Men så ÄCKLIGT. Ringde 11-77 men fick Noll vettiga svar. Så det slutade med att vi alla tog en ny kur vanquin. Var det super korkat? Blev helt nojig nu och tänker att maskarna blir typ immuna och vi aldrig blir av med dem nu. Borde jag väntat till imon och ringt läkare? Fått nått annat utskrivet? Kan man ta nån annan medicin fast vi tog vanquin ikväll? Ska jag ringa läkare imon iaf?

Typiskt mig att få panik.

Lugn och fin, håll koll om det fortsätter finnas levande maskar hos det barnet. Om inte så ta bara uppföljnings-kuren som vanligt.

Kör ficklampstricket ikväll. Ser du inga maskar då kan du nog kallt räkna med att de är döda.
Svar på tråden Hur gör jag nu? Hittade springmask.