• Amanda450

Planer om barn tidigt

Hejsan!

Jag och fästmannen har börjat prata om barn, något som det inte helt oväntat finns många skilda åsikter om då jag är 17. Hur som helst, min tanke var först att skriva av mig här för att få höra andras syn på det hela och på så sätt kanske få upp ögonen för nya saker att väga in i det hela. Såg senare dock andra som varit i samma situation och blivit totalt överkörda av negativa kommentarer i sina trådar (också därför jag väljer att inte gå ut med hans ålder), därför undrar jag nu istället om det finns någon vänlig själ där ute som kanske antingen befunnit/befinner sig i samma situation eller någon som helt enkelt tror sig kunna säga några tänkvärda ord om det hela via meddelanden här på forumet. Någon som inte bara ser negativt på det hela med andra ord, även om jag förstår att det finns massvis med kritik mot barn i tidig ålder. Skulle bli jätteglad om du i så fall slängde iväg ett meddelande :)

• Svar på tråden Planer om barn tidigt
  • LillaTjockaBertil

Jag rekommenderar starkt att du går ut gymnasiet och helst jobbar ett år innan ni skaffar barn. Dels för att det ger er bättre ekonomiska förutsättningar om det nu inte är så att din fästman tjänar tillräckligt bra för att försörja både dig och barnet, men också för att det ger dig något att falla tillbaka på om förhållandet tar slut.

• Amanda450
    LillaTjockaBertil skrev 2017-07-04 01:44:25 följande:

Jag rekommenderar starkt att du går ut gymnasiet och helst jobbar ett år innan ni skaffar barn. Dels för att det ger er bättre ekonomiska förutsättningar om det nu inte är så att din fästman tjänar tillräckligt bra för att försörja både dig och barnet, men också för att det ger dig något att falla tillbaka på om förhållandet tar slut.

Tack för ditt svar här. Han har en examen och numera fast jobb, innan dess såg han också till att arbeta i kombination med skolan i den mån som gick medan jag lyckats få ihop en någorlunda buffert genom helgjobb och sommarjobb som gör att jag känner mig betydligt tryggare för att just som du säger, ha något att falla tillbaka på. Så jag har inte själv reflekterat över svårigheter på de punkterna men jag förstår absolut vad du menar och hur naivt allt kanske låter. Jag skulle säga att vi lever rätt bra, bor i en fyra, har bil och möjlighet till att lägga undan pengar varje månad. Såklart att han är den som betalar mest dock eftersom hans inkomst är betydligt större.
  • Amanda450

Verkligen ingen som har lite kloka ord i saken? - så många som läst den att åtminstone någon borde ha tankar åt antingen det ena eller andra hållet. Som sagt, hoppas att med andras åsikter, tankar och erfarenheter verkligen få upp ögonen för alla de frågor vi bör ställa oss innan :)

• Den som Längtar
    Amanda450 skrev 2017-07-04 14:19:19 följande:

Verkligen ingen som har lite kloka ord i saken? - så många som läst den att åtminstone någon borde ha tankar åt antingen det ena eller andra hållet. Som sagt, hoppas att med andras åsikter, tankar och erfarenheter verkligen få upp ögonen för alla de frågor vi bör ställa oss innan :)

Min syster dotter fick barn under tiden hon gick i Gymnasiet. hon läste sedan klart skolan medan hon var föräldraledig och än har allting gått kanon
  • annabellelee

Jag skulle också rekommendera att jobba något år efter gymnasiet. Din föräldrapenning blir ganska mycket högre då. Jag är lärare och har haft båda typerna av elever, både de som gått klart gymnasiet och klarat sig galant med barn, och de som aldrig kommit tillbaka och som det inte gått bra för, ca hälften av var, så risken är hög.

Har ni pratat med föräldrar osv? Även jag, som är vuxen sedan länge har behövt en mormor som går in och passat barnbarn när det kört ihop sig, så det är skönt att ha föräldrarnas stöd.

• Amanda450
    Den som Längtar skrev 2017-07-04 14:23:05 följande:

Min syster dotter fick barn under tiden hon gick i Gymnasiet. hon läste sedan klart skolan medan hon var föräldraledig och än har allting gått kanon

Roligt att höra fall där allting gått bra också istället för allt det negativa, tacktack :)
  • Prrrrrrrrt

Hej! Att 370 personer läst ditt inlägg men bara en har haft något positivt att säga är nog ganska talande för hur bra idé det är. :-/

• Amanda450
    annabellelee skrev 2017-07-04 14:44:13 följande:

Jag skulle också rekommendera att jobba något år efter gymnasiet. Din föräldrapenning blir ganska mycket högre då. Jag är lärare och har haft båda typerna av elever, både de som gått klart gymnasiet och klarat sig galant med barn, och de som aldrig kommit tillbaka och som det inte gått bra för, ca hälften av var, så risken är hög.

Har ni pratat med föräldrar osv? Även jag, som är vuxen sedan länge har behövt en mormor som går in och passat barnbarn när det kört ihop sig, så det är skönt att ha föräldrarnas stöd.

Min tanke är att läsa medan jag är föräldrarledig. De ämnen som är tyngst för mig hade jag nu första året och slipper framöver så att säga, något jag tror underlättar väldigt mycket för min del sett till skolan. Därefter planerar jag läsa vidare på högskola, behöver det skjutas upp något har jag kommit fram till att det absolut är värd det.

Mina föräldrar har jag inte haft någon ordentlig kontakt med på länge så därifrån räknar jag inte med något stöd alls medan fästmannen hade en dotter innan vi träffades som förvisso inte blev mer än en vecka gammal men som jag förstått att hans föräldrar stöttade honom i.
  • Amanda450
    Prrrrrrrrt skrev 2017-07-04 19:03:42 följande:

Hej! Att 370 personer läst ditt inlägg men bara en har haft något positivt att säga är nog ganska talande för hur bra idé det är. :-/

Såklart att det finns mindre bra saker med tanken också och det är just därför jag valde att starta tråden, för att få höra andras tankar. Jag tror dock personligen att det omöjligen enbart finns negativa saker med det hela, så att få höra lite av varje är något jag uppskattar.
  • annabellelee
    Amanda450 skrev 2017-07-04 19:15:54 följande:

Min tanke är att läsa medan jag är föräldrarledig. De ämnen som är tyngst för mig hade jag nu första året och slipper framöver så att säga, något jag tror underlättar väldigt mycket för min del sett till skolan. Därefter planerar jag läsa vidare på högskola, behöver det skjutas upp något har jag kommit fram till att det absolut är värd det.

Mina föräldrar har jag inte haft någon ordentlig kontakt med på länge så därifrån räknar jag inte med något stöd alls medan fästmannen hade en dotter innan vi träffades som förvisso inte blev mer än en vecka gammal men som jag förstått att hans föräldrar stöttade honom i.

Om du kan läsa eller ej under föräldraledighet en beror på barnet. Vissa barn är lätta och äter och sover regelbundet. Andra får kolik och det går INTE att läsa då. Mitt barn hade inte kolik, men krävande och jag skulle inte kunnat läsa under det första året. Jag var glad om jag hann duscha under dagarna, men det var inte alltid. Jag hade ingen egentid. Du kan alltså inte räkna med att du kan läsa under föräldraledigheten, utan får läsa efteråt.
Svar på tråden Planer om barn tidigt