• CitronTulo

Åksjuka!

Min sambo lider av mycket svår åksjuka då han blir yr och mår illa redan när vi åker runt i stan hemma!
    Han har tidigare provat olika åksjukemediciner, armband m.m. Tyvärr verkar det som att han har gett upp lite och finner sig i att det blir så här och vi anpassar oss efter hans besvär och åker kanske max 3 mil utanför stan om vi ska göra något.

Nu under sommaren så skulle jag jättegärna vilja ta med honom för att besöka min släkt som han inte har träffat. Han vill också, men känner sig osäker och orolig för hur det kommer att gå. Det innebär en resa (enkel) på närmar 30 mil. Vi har tänkt att stanna och övernatta minst en gång på vägen samt stanna flera gånger, så känns som att resan kommer ta lång tid.. sen ska vi ju hem också!

En vän till honom har erbjudit sig att ge bort lugnande tabletter inför vår resa, men det känns lite drastiskt..?

Har ni några tips som kan underlätta vid åksjuka??

• Svar på tråden Åksjuka!
  • Carambolan

Är det bara bil eller alla färdmedel? Kan ni resa på andra sätt? Mitt ena barn kan kräkas efter en kvart i bilen men har inga problem alls att åka tåg till exempel. 30 mil tur och retur är ju om inte annat en överkomlig cykelsemester om ni ändå måste stanna en massa på vägen

• elyse

Ni kan inte åka på natten och han sover?

• CitronTulo
    Carambolan skrev 2017-07-04 14:05:03 följande:

Är det bara bil eller alla färdmedel? Kan ni resa på andra sätt? Mitt ena barn kan kräkas efter en kvart i bilen men har inga problem alls att åka tåg till exempel. 30 mil tur och retur är ju om inte annat en överkomlig cykelsemester om ni ändå måste stanna en massa på vägen

Ännu värre med tåg! Tror det är lite psykiskt också (men det säger jag inte till honom) att han oroar sig och får ångest över att han ska bli dålig redan innan vi satt oss i bilen.
  • CitronTulo
    Froken Lokens skrev 2017-07-04 14:06:55 följande:

Blir han åksjuk när han kör?

Vi har faktiskt pratat om det, han har inte provat men tror att det skulle kunna hjälpa, så vi ska testa det!
  • CitronTulo
    Froken Lokens skrev 2017-07-04 14:06:55 följande:

Blir han åksjuk när han kör?

Lika illa då tyvärr.
  • Meriall

Flyg då? Funkar det?

Vad har han testat för mediciner? Det finns ju massor. Postafen som receptfri är ju bara första steget. Lugnande behövs inte utan medicin mot illamående.

En idé förresten. Testa 1-2 glas vin. Jag blir lätt åksjuk själv men mycket mindre om jag druckit 1-2 glas. Det är som att det dämpar känsligheten i balanssinnet som gör att man blir åksjuk.

Dock inte mer än att man just känner av alkoholen, då mår man värre istället.

Ha kallt i bilen så hjälper det också. Han ska absolut inte läsa eller fokusera på något.

Svar på tråden Åksjuka!