• Cazandra

tidigt läckande bröst = lätt att amma?

Hej!
    Gravid med första barnet i vecka 34. Mina bröst har börjar läcka lite när man tar på bröstvårtan. Inga mängder att tala om men nån droppe liksom. I mitt huvud så kändes det lite lugnande för ja tänker om mina bröst kan producera nått litet nu så kommer säker kunna producera mkt mjölk sen när ja ska amma dottern. Drömmen är att få hel amma henne i 6månader.
    Hur har er erfarenhet sett ut? Finns det något = mellan att brösten läcker i graviditeten och att man har mkt mjölk sen?

• Svar på tråden tidigt läckande bröst = lätt att amma?
  • Bimbim79

Tveksamt, kunde inte amma min dotter men läkte mjölk i 8 månader efter jag slutat amma. Inga läckage alls innan BF med äldsta, snittad och ammade i 6 månader! Beror på många faktorer runtomkring, om barnet får kläm på det osv! Men visst de e alltid skönt att se att de kan producera något iaf, är ju de första dropparna efter förlossningen som är viktiga :)

• MammAmma

Nej, det funkar inte så. Jag har varken läckt under grav eller kunnat pumpa trots etablerad amning, men har helammat mina fyra kids 6 - 8 mån, delammat 16 mån - 2 år 3 mån och de har varit TJOCKA.

• Linnis92

Det är säkert olika, jag började läcka mjölk redan kring vecka 20. Vid vecka 30 var de så illa att jag var tvungen att ha amningsinlägg. När barnet väl kom hade jag sjuka mängder mjölk, och hade lätt att amma.

Sen finns de ju dom som har massor med mjölk men ändå inte kan amma, svårt att få till greppet eller något och då spelar inte mjölkmängden någon roll.

• Eloons

Jag läckte inte alls och fick inte fram något när jag klämde på brösten när jag var gravid. Precis efter förlossningen så sa barnmorskan till mig att handmjölka för att starta produktionen och se där! Då kom det råmjölk ut på en gång, så jäkla häftigt! Jag helammar nu och min dotter är snart 3 månader och det funkar perfekt

• emc85

Jag läckte ytterst lite under graviditeten och absolut ingenting de sista månaderna. Helammar nu sedan 2 månader tillbaka och det fungerar perfekt, sonen går upp jättemycket i vikt, ca 500 g i veckan. Kan dock inte handmjölka ut mer än enstaka droppar och har börjat försöka pumpa ut lite så pappan kan ge mat vid enstaka tillfällen (sonen tar flaska utan problem) men det fungerar inte så bra.

• Carambolan

Har aldrig läckt något under graviditeten men helammat tre barn utan strul.

• Guapa

Läckte en hel del under graviditeten redan från v 25 och hade överproduktion av mjölk senare.

• LillaJag06

Nej. Det fungerar inte riktigt så.
    Jag började läcka mycket mjölk i v 25 men sen fick han suga konstant efter fl för att få igång produktionen på riktigt.
    Jag kunde amma men knappt få ut något när jag pumpade.
    Min syster kunde spruta mjölk till höger och vänster men inte amma så bra.
    Hon läckte även mjölk flera månader efter att hon slutat amma.
    Jag hade bara mjölk några veckor och sen var det borta.

Är gravid nu igen (v37) och det går kommer lite mjölk då och då.
    Är inte oroad över att inte kunna amma.
    Inte ett dugg /)
    Mina bröst är också helt mjuka nu och har varit det i några månader.

• EpicNurse

Nej, det har inget samband. Varken gällande hur lätt det kommer vara att amma eller hur mycket mjölk man kommer ha!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden tidigt läckande bröst = lätt att amma?