• Anonym (Orolig)

Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?

Om man jobbar som personlig assistent (privat sektor) och det uppdagats att brukaren ljuger gentemot f-kassan mfl och har därför mer assistansersättning än vad det ska vara. Säger tydligen att vi gör mer saker och att saker tar mycket längre tid än vad det faktiskt gör.

1. Är detta något jag som assistent är skyldig att anmäla (lex Sarah ekonomiskt missförhållande, förskingring?) till vem? Kontakt på assistansbolaget?

2. Får jag anmäla det eller går det under tystnadsplikten, får ej skada enskild person?

3. Händer det något för min del om jag inte anmäler det och det uppdagas på annat vis?

• Svar på tråden Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?
  • Anonym (Så)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-07-05 18:04:05 följande:

Säg att man anmäler anonymt. Man riskerar inget som assistent sen ifall det kommer fram att det är fel? Att man hade skyldighet att anmäla det (på vilket sätt isf och hur går det ihop med tystnadsplikten?) får man ens göra en anonym anmälan mtp tystnadsplikten?

Samma sak, om man inte anmäler, riskerar man som assistent något pga anmälningsskyldighet?

Om försäkringskassan frågar dig om någonting så ska du hänvisa till arbetsledaren/chefen. Du får INTE berätta någonting.
  • Anonym (Så)
    Egon den stora skrev 2017-07-05 18:03:12 följande:

Givetvis skall du anmäla stöld av skattemedel. Ta det med chefen först.

Nu kan jag ju inte säga om det är så i det här fallet, men i många fall så måste man ljuga och överdriva för att faktiskt få dom timmarna man behöver.
  • Anonym (Så)
    Anonym (Så) skrev 2017-07-05 18:45:55 följande:

Om försäkringskassan frågar dig om någonting så ska du hänvisa till arbetsledaren/chefen. Du får INTE berätta någonting.

Eller god man.
  • Anonym (Soc.)

Du har tystnadsplikt och FÅR inte anmäla nåt som inte har en straffsats på över två år. Det enda du MÅSTE anmäla enligt anmälnings plikten är barn som far illa.

Detta ska du inte lägga dig i.

• Anonym (T)

Tystnadsplikten gäller inte till din chef så denne kan du prata med.. Säg inte att du vill anmäla utan säg att du blir fundersam över tiderna och hjälpen och att du blir lite orolig över vad som kan hända ifall någon skulle granska det hela.

• Anonym (Lena)
    Anonym (suck) skrev 2017-07-05 17:40:32 följande:

Men varför ska du lägga dig i det??????????????? SkrikandesKräks

För att många som behöver hjälp inte får det, och så fuskar andra. Fy fan, säger jag bara.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Så) skrev 2017-07-05 18:47:49 följande:
    Nu kan jag ju inte säga om det är så i det här fallet, men i många fall så måste man ljuga och överdriva för att faktiskt få dom timmarna man behöver.
    Står ju tydligt i trådstarten att hen ljuger och inte behöver så mkt hjälp.
  • äsch
    Anonym (Så) skrev 2017-07-05 18:47:49 följande:
    Precis så. Jag tror att det är väldigt svårt för människor utan särskilda behov att förstå att för många med assistans är dessa timmar deras enda frihet. I övrigt kanske de inte kan ta sig ut, laga mat, duscha när de vill eller överhuvudtaget ha det liv de vill och ur human synpunkt borde ha rätt till. Självklart ska det anmälas om personen på något sätt har lyckats lura till sig assistans, men egentligen inte behöver det. Men om personen behöver assistans och man kanske kan underlätta för personen på andra sätt än bara där FK tycker att det behövs, varför vill man ta ifrån en människa det lilla extra? Tänk dig själv, TS, om någon skulle bestämma vad du fick och inte fick göra eller hur du skulle leva. Att vara så pass funktionshindrad att man behöver assistans kan i dagens Sverige ibland vara värre än att sitta i fängelse (svenskt fängelse då).
  • äsch
    Anonym (Lena) skrev 2017-07-05 21:02:38 följande:
    Står ju tydligt i trådstarten att hen ljuger och inte behöver så mkt hjälp.
    Nej ok, det kanske bara tar 20 minuter istället för 40 med toalettrutinerna, men tänk om de 20 minuterna som blir över istället kan användas till något annat som FK inte anser ingår i assistansen men som berikar personens liv ändå.
  • äsch

Så istället för att folk ska anse att det är stöld av skattemedel så kanske man borde propagera för att även människor med assistans ska få ha rätt till lite mer flexibla liv. Hur hade ni själv känt om ni en dag var lite hårda i magen och var tvungna att sitta på toa lite längre än FK har beräknat och nu måste stressa järnet med påklädning och det andra ni nu skulle hinna med innan assistenten slutar sitt pass. Många personliga assistenter är riktiga eldsjälar och jobbar nog ganska ofta över gratis, just för att reglerna vi har är rent ut sagt inhumana. Och nej, jag har inte själv assistans.

Svar på tråden Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?