• Anonym (Orolig)

Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?

Om man jobbar som personlig assistent (privat sektor) och det uppdagats att brukaren ljuger gentemot f-kassan mfl och har därför mer assistansersättning än vad det ska vara. Säger tydligen att vi gör mer saker och att saker tar mycket längre tid än vad det faktiskt gör.

1. Är detta något jag som assistent är skyldig att anmäla (lex Sarah ekonomiskt missförhållande, förskingring?) till vem? Kontakt på assistansbolaget?

2. Får jag anmäla det eller går det under tystnadsplikten, får ej skada enskild person?

3. Händer det något för min del om jag inte anmäler det och det uppdagas på annat vis?

• Svar på tråden Anmäla ekonomiska missförhållanden? Tystnadsplikt?
  • Anonym (Så)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-07-05 18:04:05 följande:

Säg att man anmäler anonymt. Man riskerar inget som assistent sen ifall det kommer fram att det är fel? Att man hade skyldighet att anmäla det (på vilket sätt isf och hur går det ihop med tystnadsplikten?) får man ens göra en anonym anmälan mtp tystnadsplikten?

Samma sak, om man inte anmäler, riskerar man som assistent något pga anmälningsskyldighet?

Om försäkringskassan frågar dig om någonting så ska du hänvisa till arbetsledaren/chefen. Du får INTE berätta någonting.
  • Anonym (Så)
    Egon den stora skrev 2017-07-05 18:03:12 följande:

Givetvis skall du anmäla stöld av skattemedel. Ta det med chefen först.

Nu kan jag ju inte säga om det är så i det här fallet, men i många fall så måste man ljuga och överdriva för att faktiskt få dom timmarna man behöver.
  • Anonym (Så)
    Anonym (Så) skrev 2017-07-05 18:45:55 följande:

Om försäkringskassan frågar dig om någonting så ska du hänvisa till arbetsledaren/chefen. Du får INTE berätta någonting.

Eller god man.
  • Anonym (Soc.)

Du har tystnadsplikt och FÅR inte anmäla nåt som inte har en straffsats på över två år. Det enda du MÅSTE anmäla enligt anmälnings plikten är barn som far illa.