• Louisejp

Se något på ultraljud som tidigast?

Precis fått reda på att jag är gravid med hjälp av letrozol+ovitrelle. På ultraljudet jag var på för ett par veckor sen såg man att två ägg var påväg att mogna. Så nu är jag lite orolig att båda äggen blivit befruktade och att det kanske blir tvillingar. Ska göra ultraljud nästa vecka och se hur det ser ut, är bara i vecka 4+3 då. Men undrar nu alltså hur tidigt man skulle kunna se något, iallafall en hinnsäck (eller två)?

• Svar på tråden Se något på ultraljud som tidigast?
  • princess77

4+3 är väldigt tidigt och man ser knappast foster eller hjärtljud men förhoppningsvis set man en fosterhinna/fostersäck och kanske något som skall bli fostret. Lycka till!

• Snuttis2

Någon särskild anledning till kontroll så tidigt? Bättre att vänta till vecka 7 eller nåt för att kunna se ordentligt och se om det finns hjärtljud !

• efterfest

Jag kollade i måndags i v 4+0, (trodde jag var på väg in i v 7..) och såg fostersäck och en liten prick som var embryot. Ville mest kolla för att jag hade haft så ont i magen och ville se så allt såg riktigt ut! :)

• Stuppis1

Jag skulle nog vänta i alla fall två veckor till så du är i vecka 6+
    Så tidigt kan en dag hit eller dit göra väldigt stor skillnad och även om de bara ser en hinnsäck kan det ju finnas en tvilling där som ligger några dagar efter i utvecklingen och därför inte syns tydligt.

Jag vet själv hur svårt det är att vänta men hellre ett senare resultat som man vågar lita på än ett tidigt som inte säger så mycket.

Vad säger läkaren? De brukar ju rekommendera VUL först i v. 7 eftersom det är först då det går att se ett foster.

• Louisejp

Tack för svar allihop! :) nej ingen speciell anledning till ultraljud, bara att jag skulle höra av mig dit när jag blev gravid. Han hade bara tid antingen nu så tidigt eller i mitten på augusti och nyfiken som man är valde jag tiden nästa vecka. Men detta är till gynekologen jag ska till som har hjälpt mig. Sen blir det som vanligt hos MVC om allt går framåt som det ska :) så förhoppningsvis får man se ett (eller två....) hjärtan i v.8!

• Estor
    Louisejp skrev 2017-07-06 06:18:02 följande:

Tack för svar allihop! :) nej ingen speciell anledning till ultraljud, bara att jag skulle höra av mig dit när jag blev gravid. Han hade bara tid antingen nu så tidigt eller i mitten på augusti och nyfiken som man är valde jag tiden nästa vecka. Men detta är till gynekologen jag ska till som har hjälpt mig. Sen blir det som vanligt hos MVC om allt går framåt som det ska :) så förhoppningsvis får man se ett (eller två....) hjärtan i v.8!

Men om du får ett vul v8 är de ju dumt o chans o ist bli orolig för att man kollar förtidigt.. :)
  • Louisejp

[quote=77816042][quote-nick]Estor skrev 2017-07-06 08:21:36 följande:[/quote-nick]Men om du får ett vul v8 är de ju dumt o chans o ist bli orolig för att man kollar förtidigt.. :)[/quote

Räknar inte med att se något speciellt, det enda jag hoppas på att få se är något som kan säga att det förhoppningsvis bara är en..! För det är det jag är nervös över.. men antar att man inte kommer se något ändå :)

Svar på tråden Se något på ultraljud som tidigast?