• Krullet89

Tacksam för svar

Har precis plussat. De stod gravid 1-2 v. Ringde till mvc för att boka in mig för inskrivning. Sista mensen hade ja 26/5 men hade en Lång cykel så ÄL va inte förens på dag 30. Dvs midsommarhelgen. Fastställde detta med ÄL test. O har en lutealfas på 12 dagar. Så enligt mina beräkningar går ja in i v 5 imon. Men barnmorskan insisterade på att ja skulle göra ett tidigt ultraljud redan nästa vecka för att säkerställa vilken vecka ja är i. Då Kmr ja vara v 4+5. Kan man verkligen se ngt då?

• Svar på tråden Tacksam för svar
  • Aliona

Vet inte om man kan se något alls så tidigt, men det verkar rimligt att utgå från sista mensen, och sen är det ju bara att göra ett nytt ul senare och korrigera beräkningen.

• Erla

De är så envisa när det gäller senaste mensen. Upplevde samma sak trots att jag visade upp tempkurvor och bilder på ägglossningstest. Nästa gång kommer jag nog "låtsas" att jag har en normallång cykel bara för att slippa tjafset :P

Och som svar på din fråga så kommer de möjligtvis kunna se en fostersäck och kanske en början till ett foster. På mig kunde de se en fostersäck som motsvarade ca fem veckor, när jag fick ett MA för två år sedan så de kommer kunna se att du är gravid och kunna fastställa ungefär hur långt gången du är.

• Krullet89

Ringde te gyn. De sa att man kan se från v 5 o framåt. Så de e väl lika bra så man får se att allt e ok samtidigt då. Tack för svar

• Anonym (Såmm)
    Krullet89 skrev 2017-07-06 10:28:27 följande:

Ringde te gyn. De sa att man kan se från v 5 o framåt. Så de e väl lika bra så man får se att allt e ok samtidigt då. Tack för svar

Det är inte alltid man kan se så tidigt, så ha is i magen och bli inte orolig om de inte ser.
  • Tezzan

Man kan väl se en hinnsäck o att nått e på g genom att regelbundet ta blodprover, så fick jag göra i samma vecka som du med barn nr 2 :) jag fick göra tre vaginala ultraljud i början, sista gången fick jag se ett litet hjärta picka :)

• Tezzan

Ska tillägga att de såg ingenting på första vul:et. Men de skickade mig till kan för prover där de kunde se att hormonet steg dag för dag :)

Svar på tråden Tacksam för svar