• Saraivar1986

Brutit foten, tips?!

Hej, har ramlat i trappan och brutit foten. Måste ha gips i 6 veckor och hoppar nu på kryckor. Min sambo arbetar i Indien för tillfället (kommer hem om 2 veckor), har min 6-åriga son hemma som gillar fotboll och utomhusaktiviteter, någon som varit i liknande situation? Tack på förhand.

Mvh Sara

• Svar på tråden Brutit foten, tips?!
  • Ed210

Å nej, å nej, å nej... 

Har du kanske någon granne som kan titta in och hjälpa till lite? Kan vara värt att lära känna en ny granne pga. detta...

• Saraivar1986
    Ed210 skrev 2017-07-06 12:49:23 följande:

Å nej, å nej, å nej... 

Har du kanske någon granne som kan titta in och hjälpa till lite? Kan vara värt att lära känna en ny granne pga. detta...

Tack, mycket bra tips! Problemet är bara att vi bor i Villa på landet, närmsta grannen är en äldre man på ca 80 år, andra grannen inom gångavstånd är tyvärr på semester.
  • Ed210

Jag har provat att använda kryckor - att bära går bort. Man märker snabbt att till och med mycket av det allra enklaste blir svårt att utföra, t.ex. att bära en kaffekopp från köksbänken till köksbordet. Bricklunch på stan går också bort, självfallet. Du måste nog försöka hitta någon som kan komma förbi och hjälpa dig med shopping och de nödvändigaste sysslorna, inte hela tiden, men i alla fall ett par gånger under tvåveckorsperioden. Någon gammal vän? Släkting? Någon arbetskamrat från jobbet? Någon klassmamma från din sons dagisklass?

• Saraivar1986
    Ed210 skrev 2017-07-06 13:21:52 följande:

Jag har provat att använda kryckor - att bära går bort. Man märker snabbt att till och med mycket av det allra enklaste blir svårt att utföra, t.ex. att bära en kaffekopp från köksbänken till köksbordet. Bricklunch på stan går också bort, självfallet. Du måste nog försöka hitta någon som kan komma förbi och hjälpa dig med shopping och de nödvändigaste sysslorna, inte hela tiden, men i alla fall ett par gånger under tvåveckorsperioden. Någon gammal vän? Släkting? Någon arbetskamrat från jobbet? Någon klassmamma från din sons dagisklass?

Jag är en van kryckhoppare, gipsat foten 2 gånger senaste 5 åren, sökte lite på nätet efter tips, iwalk 2.0 verkar ju vara lösningen, ta en titt vetja! Tack för bra tips, då dom flesta är bortresta kan det bli svårt att hitta någon som kan hjälpa mig i 2 veckor. Kanske blir en iWalk 2.0, någon som har erfarenheter av en sådan?

Tack!

Mvh Sara
  • sextiotalist

Kolla med din läkare om du kan få en ortos inom kort tid (jag vet att det beror på skadan etc). Det underlättar väldigt mycket. Man blir mer mobil och plus är att man kan börja med rehabiliteringen hyfsat snabbt.

Du kan nog få en del hjälp av barnen och jag tror även att hemtjänsten kan hjälpa till där så du kan få mat hem.

Trist, att ha gips är med handikappande är själva skadan.

• Saraivar1986
    Ed210 skrev 2017-07-06 13:21:52 följande:

• Saraivar1986
    sextiotalist skrev 2017-07-06 13:29:50 följande:

Kolla med din läkare om du kan få en ortos inom kort tid (jag vet att det beror på skadan etc). Det underlättar väldigt mycket. Man blir mer mobil och plus är att man kan börja med rehabiliteringen hyfsat snabbt.

Du kan nog få en del hjälp av barnen och jag tror även att hemtjänsten kan hjälpa till där så du kan få mat hem.

Trist, att ha gips är med handikappande är själva skadan.

Redan kollat, fick tyvärr inte. Fotleden är helt av. Men tack för tipset!

Väldigt tråkigt med gips, har som sagt gipsat foten 2 gånger senaste 5 åren, hoppa på kryckor har jag inget problem med men trist att inte kunna leka med sonen utomhus :(

Mvh Sara
  • sextiotalist
    Saraivar1986 skrev 2017-07-06 13:33:48 följande:
    Redan kollat, fick tyvärr inte. Fotleden är helt av. Men tack för tipset!

Väldigt tråkigt med gips, har som sagt gipsat foten 2 gånger senaste 5 åren, hoppa på kryckor har jag inget problem med men trist att inte kunna leka med sonen utomhus :(

Mvh Sara
    Får hoppas att din fot läker snällt och utan komplikationer. Jag hade väldigt svårt för kryckor, eftersom jag innan hade brutit handleden och fick rejält ont när jag försökte gå med kryckor. Jag hade tur med min skada, den var stabil, så jag fick ortos.
  • Saraivar1986
    sextiotalist skrev 2017-07-06 13:41:51 följande:

Får hoppas att din fot läker snällt och utan komplikationer. Jag hade väldigt svårt för kryckor, eftersom jag innan hade brutit handleden och fick rejält ont när jag försökte gå med kryckor. Jag hade tur med min skada, den var stabil, så jag fick ortos.

Tackar! Vad hände med dig? När du hoppade på kryckor alltså, alltid intressant o läsa andras historier :)
  • sextiotalist
    Saraivar1986 skrev 2017-07-06 13:45:56 följande:
    Tackar! Vad hände med dig? När du hoppade på kryckor alltså, alltid intressant o läsa andras historier :)
    Jag var ute och sprang, och kom fel. Så det var det ingen löpning på ett tag framöver och inställda lopp.

Handleden bröt jag när jag halkade en vinterdag.
  • Saraivar1986
    sextiotalist skrev 2017-07-06 13:52:16 följande:

Jag var ute och sprang, och kom fel. Så det var det ingen löpning på ett tag framöver och inställda lopp.

Handleden bröt jag när jag halkade en vinterdag.

Ajaj, tur att det gick bra iallafall!

Halkade vintern 2013, bröt foten då också.
Svar på tråden Brutit foten, tips?!