• Mango Morsan

När lägger sig era 11-12 åringar?

Som rubrik lyder, när lägger sig era barn både på lov, helger och vardagar när det är skola?

Här hemma har vi ofta protester av en son som gärna aldrig vill sova. Han har den här veckan fått lite sena kvällar då vi vuxna haft lite att göra på kvällarna och det här varit ljudligt hemma.

Men innan 12 slaget har han sovit.

Dock verkar det som att många av hans kompisar som han spelat tv-spel med får vara vaken betydligt längre.

Sonen fyller 12 år om en månad.

Hur länge får era barn vara uppe och vad gör dom då?

• Svar på tråden När lägger sig era 11-12 åringar?
  • Frontline

Har han inte sommarlov nu?

Den här veckan har min grabb som är 10 varit uppe till efter 12 några kvällar, för 20 minuter sen sa jag åt han att stänga av xbox eller tv:n jag vet inte vad han gjorde han sa bara japp pappa godnatt sen knalla han isäng...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • LiaSthlm

Har ingen 12-åring men en på 10 och en på 14.

10-åringen går och lägger sig runt halv 11 nu på sommaren. 14-åringen somnar sällan före 2 men går och lägger sig runt 12.

• Mrs Green

Min tjej har alltid varit kvällstrött så hon brukar somna vid 23-tiden när hon är ledig och 21-21.30 när hon ska till skolan.

• pollyes

Min snart 12-åring får vara uppe nästan hur länge han vill under sommarlovet. Oftast lägger han sig nog ändå före midnatt och ibland tidigare. Han for sova så länge han vill på morgonen också. Eftersom jag fortfarande jobbar en vecka till så är villkoret att han inte stör mig alltför mycket om han är uppe sent, men annars klarar han att sköta det där själv.

Under några veckor på lovet har han aktiviteter som är tidsstyrda (läger), då får han lägga sig tidigare så att han orkar upp tidigare, men ändå inte lika tidigt som under skoldagar.

När det är kortare ledigheter som lö-sö får han vara uppe längre än på vardagar, men inte hur länge som helst eftersom det tar tid att vända dygnet tillbaka inför måndagen.

Jag minns från när jag växte upp hur jag kunde sitta uppe halva natten och greja i mitt rum, läsa, hade ofta kompis som sov över och vi låg och pratade och skrattade. Det var härligt.

• Sisisisi

Min 12-åring är uppe så länge han vill. Han somnar oftast runt midnatt säger han och brukar vakna vid 8-9 på morgnarna. Själv är jag väldigt kvällstrött och somnar flera timmar tidigare :)

Även på skoldagar så är han uppe längre än vad jag är så han lägger sig i princip när han vill. Han går alltid upp i tid på morgonen och orkar med dagarna så det funkar.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • JTo

11åringen lägger sig vid 20 när det är skola, då lyssnar han på talbok i ca 1h och vi kliver upp kl 6.
    Nu på sommaren har han haft väldigt oregelbundna sovtider, mellan 21-23 ungefär men han sover ytterst sällan längre än till 7 oavsett när han lägger sig.

• Dementoria

Mina lägger sig mellan 22:30-00. Några senare kvällar har det nog blivit men oftast ligger vi i sängen senast 23. Sedan går vi upp vid 8-9 ungefär. Vi ställer ingen klocka men vaknar av oss själva kring den tiden.
    Allt blir lite senarelagt nu på sommarlovet. Senare frukost, senare lunch (eller så väntar vi med frukosten och kör en brunch i stället), middag som tidigast vid den här tiden osv. Vi gillar inte att vrida om dygnet helt trots att vi inte har tider att passa så de här tiderna passar oss bra!

• Anotherone

Har en son som börjar i 5:an i höst så han är 11 år. Till vardags är det läggning vid 20-20:30. Nån kväll kan det bli senare då fotbollsträningen slutar sent.

På fredag och lördag kan han få vara uppe till kanske 22-22:30. Samma nu på sommaren. Vi fick en bebis i maj och jag går oftast och lägger mig när bebisen somnar, sen är stora sonen uppe med sin pappa och kollar på film och då lägger de sig mellan 23 och midnatt.

Ett par veckor kvar, sen får vi försöka styra upp det lite inför skolstarten

Svar på tråden När lägger sig era 11-12 åringar?