• karlsson n

    Glasburk med glaslock till matvaror?

    Tycker ni man bör använda glasburkar med glaslock till mat man äter var & varannan dag? (Man öppnar alltså burken ofta)

    Det jag tänker på är att det kan hamna glasbitar i maten.


    glasburk, glaslock
  • Svar på tråden Glasburk med glaslock till matvaror?
  • Ed210

    Ja, det verkar osannolikt. Du kan ha din mat i en konserveringsburk med lock (och gummiring, de där som man har hemmagjord sylt i) - liten risk att det händer något.

  • karlsson n

    Det jag tänkte på är att man öppnar & stänger locket ofta, någon av dessa gånger kanske en glasbit skavs loss (glas mot glas) & hamnar i maten.

    Det är det här med glas mot glas som jag tror är en dålig kombination. Därför tänkte jag att det kanske är bäst att använda glasburkar med lock av något annat material än glas, t ex plast eller lättmetall, om man ska öppna burkarna ofta. Om materialet i locket är mycket mjukare & lättare än glas så är det inte så stor risk att locket slår loss en glasbit ifrån burken.


    glasburk glaslock
  • springa

    Var faktiskt med om att en bit glas gick av från utsidan av en matlåda i glas med tillhörande plastlock från Ikea. Var på utsidan där man stänger locket så går fortfarande att använda men förstår ändå ts fundering..

  • noova87

    Plast är väl egentligen inte heller bra du får ju i dig plaster via maten i lådorna och dåligt för miljön :-/ kanske bättre och försöka fixa något annat alternativt. Finns ju rostfritt stål som matlådor, funkar ju bra hemma om man lägger maten på tallrik och värmer i mikron sen. dock kan de ju läcka om det är rinnigt alternativt burk med metall lock. 

  • Hilpenskrutt
    noova87 skrev 2017-07-08 20:18:05 följande:

    Plast är väl egentligen inte heller bra du får ju i dig plaster via maten i lådorna och dåligt för miljön :-/ kanske bättre och försöka fixa något annat alternativt. Finns ju rostfritt stål som matlådor, funkar ju bra hemma om man lägger maten på tallrik och värmer i mikron sen. dock kan de ju läcka om det är rinnigt alternativt burk med metall lock. 


    Vi har bara plast till torrvaror av just det skälet. I rumstemperatur och utan vätska känns plast säkert.

    Jag vet inte hur mkt sämre det är för miljön. Glas är ju rätt energikrävande att producera. Vore intressant om någon visste.
  • karlsson n

    Vilket väljer ni själva? Glasburkar med glaslock, glasburkar med annat material i locket eller andra alternativ, t ex allt i plast, rostfritt stål eller trä.


    glasburkar glaslock burkar
  • Lena

    Sylt vi gör själva har vi i glaskonservburkar. Andra saker packar vi inte om utan har i det vi köper dem i.

Svar på tråden Glasburk med glaslock till matvaror?