Inlägg från: Anonym (Bekymrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad)

Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?

En bekant har börjat få problem med alkohol och jag vet inte rikigt vad jag ska göra.

Förr var de bara helgerna men nu är de även på veckorna och även när hen har sina barn hos sig.

Hen dricker så pass att de stinker lång väg om hen- dagen efter. Nu har hen börjat att köra bilen dagen efter..

Jag tror att om hen skulle bli stoppad av polisen skulle det bli positivt. Men hur ska jag gå tillväga?

Oftas får jag reda på i efterhand att hen kört bilen, så de blir svårt att ringa polisen under på gående brott..

Igår hade jag kunnat ringt, men fick reda på försent att hen hade druckit och kört bil. Någon som har något tips? Råd? Är rädd att något hemskt kommer hända snart.

(Att prata direkt med hen är uteslutet pga rädsla)

• Svar på tråden Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Ring polisen och be om hjälp) skrev 2017-07-07 08:31:55 följande:

Svårt att veta hur man ska hå tillväga och jag har ingen erfarenhet utav det men jag hade faktiskt ringt polisen och bett om hjälp.

De kanske kan göra "stick"kontroller där personen bor i syfte att haffa henne/honom.

Fruktansvärt att riskera så många andra människors liv.

Bra att du vill göra något åt det.

Tack :) Håller helt med dig!
  • Anonym (Bekymrad)
    Farfallos skrev 2017-07-07 08:38:46 följande:

Skicka ett anonymt brev på posten till hen och förklara att du sett hen köra bil en dag då bakfyllan kändes på håll, och att du kommer att kontakta polisen om det inte upphör. Lägg in ett stavfel i namnet eller ange en plats där du vet att hen kört full, men du inte har varit, så faller inte misstankarna på dig. Eller sätt lappen på rutan på hens jobb.

Tack för tips. :)
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-07 10:00:16 följande:

Man gör en anmälan till socialtjänsten då hon har barn hos sig.

De kommer inte leda någonstans. Eftersom de inte finns några bevis och barnen skulle aldrig berätta de. Hen är så perfekt på utsidan att de bara kommer läggas ner. Been there done that.

De "bästa" vore om hen blev tagen på bar gärning, då kan inte hen snacka sig ur de. Och om hen åker dit för exempelvis rattfylla, kontaktas soc automatiskt.
  • Anonym (Bekymrad)

Är bara så uppgiven och frustrerad.

Känns lite hopplöst när man hela tiden får veta i efterhand.

• Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Hylle) skrev 2017-07-07 10:40:14 följande:

Finns det risk att hen kör med barnen i bilen?

Om du vet hur dags hen ska köra iväg kan du tipsa polisen om det.

Jag hoppas inte det, men vid det här laget skulle det inte förvåna mig.

Hen jobbar oregelbundet och barnen brukar ta sig till skolan själv, så de är svårt att veta när hen tänkt ha bilen.
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-07 10:58:44 följande:

Socialtjänsten inleder utredning och kan även kräva att hon visar prover som visar hur mycket hon dricker . Polisen har betydligt mindre resurser i detta läge än socialtjänsten. Polisen måste ta henne på bar gärning och har inga resurser att punktmarkera henne.

Som sagt, den vägen har jag redan prövat. Utredningen visade att hen är en bra förälder, på alla sätt o vis...

Om polisen tar hen, blir det en rättsprocess, en anmälan till socialen sker (då finns bevis och belägg för tidigare påståenden) och hens arbetsgivare blir underrättad. Det skulle sätta en stor boll i rullning.
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Hen) skrev 2017-07-07 11:14:37 följande:

Det känns faktiskt som att du mest är ute efter att jävlas. Vad har annars arbetsgivaren med detta att göra?

Absolut inte!

Hen har ett jobb där arbetsgivaren blir underrättad pga säkerhet, det kan kansppast jag rå för.
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Hen) skrev 2017-07-07 11:19:29 följande:

Så personen ska bli av med både barn och jobb menar du? Plus kanske ett mysigt fängelsestraff?

Bli av med barn? För en rattfylla?! Det är Sverige vi pratar om. Hen blir inte heller av med jobbet, men skulle med stor sannolikhet bli förflyttad under en period eftersom hen riskerar livet på personer om hen skulle vara påverkad på sitt jobb.

Jag hoppas hen får hjälp och behandling!
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Jooo) skrev 2017-07-07 13:12:45 följande:

Jo hon kommer förlora barnen pga dig! PRATA med människan för i h-vete!

Hon?

Nej det gör man inte. Om du inte vet vad du pratar om kanske du inte ska yttra dig om så pass allvarliga saker!

Svar nej, kommer inte prata mer denna människa face to face igen. Vilket står i ts om du hade läst de :)
  • Anonym (Bekymrad)
    Morsans skrev 2017-07-07 18:23:58 följande:

Ring polisen och tipsa att personen kan köra påverkad. Lämna även registreringsnumret på bilen. Då kan de hålla extra koll. Jag har en släkting som gjorde så på sin dåvarande man och polisen höll koll.

Tack, ska göra det, var osäker på om de gick och göra så :)
  • Anonym (Bekymrad)

Om personen kommer på jobbet full, gör chefen en anmälan till soc då? (Alltså ang barnen)

• Anonym (Bekymrad)
    klyban skrev 2017-07-10 13:58:47 följande:

Kanske, men antagligen inte.

Varför ska du låta alla andra försöka lösa problemet åt dig?

Kör man full ringer man 112 och berättar detta, mer behöver du inte göra med denna TS.

Är h*n full på jobbet, så får man sköta detta där.

Och är man alkoholiserad, så går det inte undvika att se och känna detta.

Förstår inte varför du är här och försöker allt detta faktiskt.

Du är ju rädd för personen, känns inte så smart då att agitera denna med massa anmälningar här och var.

Men bilkörning under påverkan av alkohol, är nått man alltid ska anmäla.

Men jobb, nej, det får man sköta där.

Ser man barnen faktiskt far illa(att man ser det med egna ögon), så visst en orosanmälan kan man göra då.

Men denna förföljelse på alla områden och bara du, låter inte sunt på nått sätt.

Då du är rädd för personen, sen om du ser h*n stiger in i bilen onykter och han ser dig.

Så är det inte svårt att få 1+1 till bli 2, och då kommer du få en aggression emot dig som du säger du är rädd för.

Så var lite smart, och ta det som verkligen är farligt för andra, och det är rattfyllan och möjligtvis barn.

Och var än mer smart när det gäller till göra anmälningarna stealth, så det inte återkopplas till dig.

Och en sak som du kanske inte tänkt på, och det är att anmälningarna kanske får h*n rikta sitt vrede mot annan person än dig.

Och kanske fysiskt skada denna, då du säger du är rädd, så är det inte omöjligt andra är detta med, då de vet såna här saker kan orsaka våld.

Så man är medveten om detta, innan man börjar klampa runt som en elefant och anmäler allt som man kan hitta.

Sluta anta massa saker, fråga istället.

Personen kom full på jobbet här om dagen, på ett jobb där du absolut inte kan vara berusad. Jag undrade bara om denna chef kommer göra en soc-anmälan. Tänkte om de (soc) kunde bistå med mer hjälp. Om chefen inte anmäler till soc kanske de nu är läge att göra en anmälan så att personen får all hjälp hen kan få!

Personen ska nu gå i behandling och jag hoppas verkligen att de är hjälper.

Hade jag kunnat ringt 112 (alltså vid ett pågående brott), hade jag gjort de omedelbart. Vilket jag skrivit flera gånger tidigare!

Och dessutom kan en dölja ett missbruk bra länge innan någon upptäcker det!
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Rågiryggen) skrev 2017-07-10 14:44:35 följande:

Varför tror du att du får veta något om personens ev. kontakt med Socialtjänsten? De kommer naturligtvis inte att delge dig någon som helst information om personens ev. missbruk, behandling osv.

Va?? Läs om och läs rätt. Jag vet inte hur du fått till detta, men läs några gånger till så kanske du inser att du fabricerat ihop något som inte finns. Inte intresserad av något av de du skrev. Jag vill att personen blir frisk och får all hjälp som finns att få.

JAG HAR anmält till soc tidigare, vilket står o tråden om du läst den. JAG HAR pratat med polisen (efter råd från denna tråd) och de tackade för infon, men de kunde inte göra mer än hålla koll.
Svar på tråden Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?