• SthlmKille85

Är man en dålig pojkvän?

Hej där!

Jag hade precis en väldigt infekterad diskussion med min sambo. Hon ska ut och resa och bad mig att hämta henne och hennes vän på Arlanda vid hemkomsten om någon vecka. (Vi bor i Sthlm).

Jag brukar ställa upp och fixa även denna gång svarade jag att jag med största sannolikhet kunde göra det, men sa att om jag hittar på något annat, tex hänger med till någon väns landställe eller besöker familjen så kanske de kunde ta en taxi hem. Mitt argument var att det kändes dumt för mig att avsätta hela dagen för att vänta på dem ifall jag ville hitta på något annat.

Det blev ett himla rabalder och jag "brydde mig inte om henne", prioriterade inte henne, borde ställa upp etc etc. Jag själv tänker att en vuxen person borde kunna ta en taxi hem från flygplatsen. Jag känner lite att hennes sätt att tänka vara utgår från henne själv, hon väger inte in min sida i det när hon blir upprörd.

Hon kallade mig också för nolla och idiot som inte kunde prioritera detta.

Frågan är, är det jag som är oskön och borde tänka annorlunda? Missar jag något här?

Hade varit skönt med lite feedback. Tack på förhand!

• Svar på tråden Är man en dålig pojkvän?
  • sextiotalist

Oj, jag brukar ta mig hem själv när jag varit ute och rest. Från Arlanda är det ju busenkelt att ta sig över hela Stockholm.
    Nej, du är ingen dålig pojkvän, varför ta taxi, det finns ju bussar, Arlanda Express, pendeltåg, fjärrtåg

• Annelie 76

Det var bogserbåt där "om jag får nåt bättre för mig". Säg antingen ja eller nej, inte "kanske jag kan göra om inget roligare dyker upp". Jag hade känt mig väldigt nedprioriterad av ett sånt uttalande, mer än av ett nej faktiskt.

• SthlmKille85
    Annelie 76 skrev 2017-07-07 11:32:52 följande:

Det var bogserbåt där "om jag får nåt bättre för mig". Säg antingen ja eller nej, inte "kanske jag kan göra om inget roligare dyker upp". Jag hade känt mig väldigt nedprioriterad av ett sånt uttalande, mer än av ett nej faktiskt.

Tack för din feedback, jag förstår att man kan tolka det på detta sätt. Det känns dock lite dumt att säga nej för att jag kanske ska göra något annat? Största sannolikhet är att jag kan hämta. Man hade ju hoppats på att världen kunde vara lite mer nyanserad och "spontan" - men kanske borde jag bara sagt Ja och sedan - om något dykt upp - tagit detta då - istället för att "helgardera" redan i detta läge. Det kan ju, som du skriver, tolkas so matt jag nedprioriterar dem.

Samtidigt är jag då lite rädd för att det skulle bli än större kalabalik för en eventuell ändring istället "Du sa ju... ", "Du lovade... ". I slutändan är det ju inte svårare än att man bokar en taxi och åker med den hem istället tänker jag... 

• SthlmKille85
    sextiotalist skrev 2017-07-07 11:19:12 följande:

Oj, jag brukar ta mig hem själv när jag varit ute och rest. Från Arlanda är det ju busenkelt att ta sig över hela Stockholm.
    Nej, du är ingen dålig pojkvän, varför ta taxi, det finns ju bussar, Arlanda Express, pendeltåg, fjärrtåg

Tack för att du tog dig tid att svara. Ungefär så jag tänker också men det verkar finnas något mer "känslomässigt" i detta än praktiskt. Jag är väldigt praktiskt lagd och har svårt att se detta som ett verkligt problem - men det kanske finns någon sådan aspekt som jag inte ser. Därför jag vädrade det här.
  • SthlmKille85
    Persikaplommon skrev 2017-07-07 11:21:48 följande:

Lider hon av Princess Syndrome?

Vilken bortskämd och otrevlig tjej.

Kanske lite, jag vet att hennes familj nästan aldrig säger nej och att hon är van vid att familjemedlemmar tillgodoser hennes önskan på beskostnad av sitt eget välbefinnande. Det är väl ett sätt att visa kärlek, samtidigt, för mig blir det ju lite av ett val mellan att visa kärlek till sig själv och till sin sambo. Om jag gå i hennes familjs fotspår så ser jag framför mig att man ska fixa och tricka hela tiden - trots att detta går att lösa med väldigt enkla medel från henne sida.
  • zemer

För min del att det vart självklart att hämta min sambo. Och hade sett till att inte planera in nått annat den dagen. Men sen hade jag inte krävt av min sambo att han hämtade mig.

• Coccolina

Hmm jag reser ganska så ofta och brukar fråga min pojkvän om han kan hämta mig (och även skjutsa till flygplatsen). Kan inte han brukar jag kolla med min pappa. Kan inte han heller så tar jag flygbussen eller taxi (beror på tid på dygnet) 

Tycker inte det är något större problem att ta mig själv, men såklart längtar jag efter pojkvännen när jag varit borta och har det varit en jobbig resa så är det skönt att få skjuts hela vägen hem och slippa jobba mig med flygbussar osv. 

Frågar jag min pojkvän så förväntar jag mig att han säger ja eller nej... Inte att han säger "kanske om inget roligare dyker upp" för då skulle jag känna det som om jag var mindre rolig, och som om han inte ville träffa mig. Säger han däremot rakt ut: "Nej jag har planerat att åka med X till hens sommarställe!" Ja då hade det varit en annan sak! 

Tror faktiskt det är din formulering som startat det hela. Du sa mer eller mindre till henne att du kan komma om du inte hittade något roligare att göra på ett sätt som får det att låta som att hämta henne är något "jobbigt" och otrevligt så du kommer försöka hitta något för att slippa. Säg rakt ut istället att du inte kan men säg inte att du gör det om det inte dyker upp något bättre... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • EmberEyes

Jag tänker såhär... Om hon är ute och reser jämt och du förväntas hämta/lämna ofta så är det dags för henne att växa upp och ta ansvar för sitt resande dörr-till-dörr. Om det händer en-två gånger om året så kan du ju ställa upp. (Och det går naturligtvis på båda hållen!)

Däremot är det aldrig OK att kalla sin partner nolla, idiot, eller annat nedvärderande.

• SthlmKille85
    Coccolina skrev 2017-07-07 13:16:22 följande:

Hmm jag reser ganska så ofta och brukar fråga min pojkvän om han kan hämta mig (och även skjutsa till flygplatsen). Kan inte han brukar jag kolla med min pappa. Kan inte han heller så tar jag flygbussen eller taxi (beror på tid på dygnet) 

Tycker inte det är något större problem att ta mig själv, men såklart längtar jag efter pojkvännen när jag varit borta och har det varit en jobbig resa så är det skönt att få skjuts hela vägen hem och slippa jobba mig med flygbussar osv. 

Frågar jag min pojkvän så förväntar jag mig att han säger ja eller nej... Inte att han säger "kanske om inget roligare dyker upp" för då skulle jag känna det som om jag var mindre rolig, och som om han inte ville träffa mig. Säger han däremot rakt ut: "Nej jag har planerat att åka med X till hens sommarställe!" Ja då hade det varit en annan sak! 

Tror faktiskt det är din formulering som startat det hela. Du sa mer eller mindre till henne att du kan komma om du inte hittade något roligare att göra på ett sätt som får det att låta som att hämta henne är något "jobbigt" och otrevligt så du kommer försöka hitta något för att slippa. Säg rakt ut istället att du inte kan men säg inte att du gör det om det inte dyker upp något bättre... 

Tack för att du tog dig tid att skriva!

Det känns som att du har en poäng i att formuleringen startade det hela och att den skapar känslan av att jag nedprioriterade hennes önskan mot att något roligare kanske dyker upp.

Även om det är ungefär det jag säger, och att det rimligen borde vara okej, så hade jag kanske kunnat utrycka det på ett annat sätt som inte får henne att känna sig nedprioriterad.

Det finns dock något i mig som säger mig att det borde vara ok för henne att ta sig hem med en taxi i det fall jag bestämmer mig för att göra något roligt som krockar med just denna grej - för mig var det mer en praktisk grej - men för min sambo kanske det signalerade mer ett känslomässigt ställningstagande...

• SthlmKille85
    EmberEyes skrev 2017-07-07 13:19:06 följande:

Jag tänker såhär... Om hon är ute och reser jämt och du förväntas hämta/lämna ofta så är det dags för henne att växa upp och ta ansvar för sitt resande dörr-till-dörr. Om det händer en-två gånger om året så kan du ju ställa upp. (Och det går naturligtvis på båda hållen!)

Däremot är det aldrig OK att kalla sin partner nolla, idiot, eller annat nedvärderande.

Njae.. det händer inte så ofta att hon reser. Jag reser betydligt oftare och tar mig fram/tillbaka, tar mig hem själv, handlar på vägen hem osv osv. För min del tycker jag det är onödigt att ta bilen ut till Arlanda när det går fortare med Arlanda Express tex. men jag antar att det här inte handlar om praktiska saker utan mer om känslan av att inte vara prioriterad som hon fått av mitt sätt att utrycka mig.

Nej, den delen uppskattar jag inte riktigt häller - det är känns mest som ett utryck för frustration och att hon tycker att jag borde förstå bättre - och därmed är en nolla... jag vet inte faktiskt...

• pipon

Hon bad dig att göra något för henne en dag när du inte har något planerat och du väljer att säga till henne att du kanske kunde göra det om du inte har något bättre för dig. Jag hade också blivit sur.

Just nu har du en lucka i kalendern så valet står mellan ingenting och hämta henne. När du säger att du vill hålla det öppet är ingenting högre värderat än hon.

Det du säger är att du inte har lust att hämta henne när hon har längtar efter dig och vill träffa dig så fort hon har landat. Hon tycker nog att det är romantiskt att du hämtar henne eftersom hon reser så sällan, medan du prioriterar henne längst ner på skala, efter typ navelpillande och slappande, vilket gör henne arg.

Hennes reaktion tyder ju på att hon läser in mer i ditt uttalande än att du bara är plump och obetänksam. Hon läser nog in att du inte är pålitlig, inte vill ställa upp för henne, inte är någon att hålla i när det blåser. Jag gissar att det finns flera saker i ert förhållande och kommunikation som skaver lite.

Dessutom måste du ju knappast hålla hela dagen öppen för att hämta henne. Du vet ju när hon landar.

• MadHatter

Nej det var en udda rekation om det enbart handlade om hämtningen. Känns som att det ligger något annat bakom och detta var droppen?

• John22

Du får väl säga ja eller nej. Att ge ett flytande "jag vet inte" är helt värdelöst. Antingen så är du villig att hämta henne eller så vill du hålla dagen öppen.

Svar på tråden Är man en dålig pojkvän?