Vad ska man diskutera innan man skaffar barn?
Jag och min man funderar på att börja försöka skaffa barn snart men då jag har sett så många förhållanden gå i kras runt omkring oss strax efter att folk skaffat barn så känner jag att vi bör ha någorlunda koll på hur den andra tänkter om hur allt ska bli innan vi sätter igång. Jag vill liksom inte bli en av dem som skriver här på forumet om funderingar på skiljsmässa om några år och få befogade svar i stil med "men varför skaffade du barn med någon som tycker att det är ditt jobb att XXX om du inte vill göra det då?".
Men vad ska man diskutera liksom? Ekonomi, delning av föräldraledighet, boende och en del andra praktiska saker har vi diskuterat och verkar ha ganska lik syn på så det har vi koll på att vi borde kunna få att fungera. Men vi har växt upp så olika så det känns som att det finns en uppsjö av saker som vi ser som självklara var för sig som riskerar att skilja sig diametralt. En sådan kom upp nyligen när han hade pratat med en arbetskamrat om deras barn och förvånat frågade mig om jag verkligen tyckte att det var normalt att inte låta en 6-åring cykla själv till skolan (ehm...JA) och strax efter kom vi in på att han absolut inte tyckte att barn under 15 år under några omständigheter skulle få åka tunnelbana själva (va liksom?).
Men dessa saker kommer vi ju oftast inte på bara sådär och jag har även svårt att föreställa mig vad man nog löser efter hand och vad som kan ställa till med stora problem...
Så ni som har erfarenhet, vad bör man diskutera i förväg ?
(Ni som tycker att man inte ska ora sig och att saker löser sig får gärna hitta någon annan tråd att skriva i, visst att det ofta göra det men jag är övertygad om att de som får problem senare också täntke just så.)