• justme80

Nyanställd när få första lönen?

Min nya chef hade inte koll på detta med min första lön. Någon som jobbat/jobbar på arbetsförmedlingen? Min kommande chef har gått på semester så har inte kunnat fråga om telefonnummer till löne/personalkontoret.

Jag kommer börja i mitten av en månad. När får jag min första lön? Den månad jag börjat men såklart bara en halvmånadslön eller månaden efter?

Hoppas verkligen någon har något svar eller kanske vet vart jag kan vända mig för att få svar?

• Svar på tråden Nyanställd när få första lönen?
  • Anonym (Stina)

Beror på om du får månadslön eller timlön. Får du månadslön så får du betalt för halva månaden den månaden du börjar. Är du timanställd får du betalt för halva månaden månaden efter du börjat.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2017-07-07 22:07:35 följande:

Beror på om du får månadslön eller timlön. Får du månadslön så får du betalt för halva månaden den månaden du börjar. Är du timanställd får du betalt för halva månaden månaden efter du börjat.

Menar on du har timlön, inte timanställd.
  • Woopsie

Har du timlön eller månadslön? Timlön betalas ut månaden efter, dvs det du jobbat ihop i april betalas ut 25 maj. Har du fast månadslön får du din aprillön 25 april. (Tog 25:e för att det är vanligast. En del ställen betalar ut lön den 27:e eller annat datum). Så har det fungerat på mina jobb iaf, kan säkert finnas ställen där det fungerar på andra sätt.

• linani

Som tillägg till ovanstående inlägg beror det också på om din anställning hunnit registreras i lönesystemet innan månadsbrytet för utbetalning.

Det finns ett sista datum i lönesystem hos offentlig förvaltning för att skriva in poster om de ska hinna betalas ut den månaden.

Hör med din chef eller personen som företräder din chef - du kan alltid be om en extra utdelning, så får du din lön några dagar efter ordinarie utbetalning.

• justme80

Är månadslön. Vet att man oftast får förskottslön men vill veta från säkra källor när man får sin första lön som anställd på arbetsförmedlingen. Och undrar när brytningen i månaden är? det brukar vanligtvis vara den 15 eller har jag fel?

• EmberEyes

Beror på avtal också. Vissa företag betalar inte ut delar av första månaden utan betalar del av första månaden och hela månad två tillsammans.

• justme80

Tack för hjälpen med alla svar men verkar vara omöjligt att veta exakt vad som gäller som anställd på AFObestämd

Får försöka hitta kontaktuppgifter till lönekontoretGlad

Svar på tråden Nyanställd när få första lönen?