• Hella11

För några semestergrundande dagar?

Jag fick på föräldraledighet i mitten av november 2016. Kommer vara hemma året ut (2017).

Vad jag inte kan förstå är varför jag bara har 5 semesterdagar att ta ut i jobbet?

Har man inte 120 semestergrundande dagar? Har läst mig till att det bör bli 9 dagar, men förstår inte hur man ska räkna!

Påverkar det att jag gick hem i november året innan? Men hur kan då 1.5 månad ta bort 4 dagar?

• Svar på tråden För några semestergrundande dagar?
  • Anonym (Nja)

Semester räknas inte per kalender år utan april till april. Så det försvann ju typ 5 månad för dig.

• FruNyfiken
    Anonym (Nja) skrev 2017-07-08 00:12:54 följande:

Semester räknas inte per kalender år utan april till april. Så det försvann ju typ 5 månad för dig.

Eller hur semesteråret ser ut, det är olika beroende på kollektivavtal! Vi har 1/7 till 30/6
  • Anonym (Ellen)

Det är omöjligt att svara på den frågan utan att veta hur många dagars semesterrätt du har, vilket semesterår ni har och om intjänandeår och uttagsår är sammanfallande eller ej.

Men om du gick på ledighet i november förra året så har du ju gjort av med en del av de 120 dagarna förra året kan man säga. Därför blir det kanske bara 5 semesterdagar för 2017?

Enklast är väl om du kontaktar din löneadministratör eller personalavdelningen?

• Hella11

Tack för svar!!

Varje år i januari får vi nya semesterdagar, 25 st.

Därför trodde jag då att man räknade januari-december!?

• Norris
    Hella11 skrev 2017-07-08 06:22:23 följande:

Tack för svar!!

Varje år i januari får vi nya semesterdagar, 25 st.

Därför trodde jag då att man räknade januari-december!?

Då stämmer det ju med 5 intjänade dagar i år. Man får ca2 dagar per månad och du slutade tjäna in dagar i början/mitten på mars någon gång. Tog du ut full semester förra året? Annars bör du ha några sparade.
  • Hella11
    Norris skrev 2017-07-08 06:48:59 följande:

Då stämmer det ju med 5 intjänade dagar i år. Man får ca2 dagar per månad och du slutade tjäna in dagar i början/mitten på mars någon gång. Tog du ut full semester förra året? Annars bör du ha några sparade.

Åh! Tack snälla du för ditt svar, äntligen förstår jag hur det fungerar!!

Inte ens lönekontoret kunde få mig att förstå! (Fast en vill ju inte framstå som korkad, så jag låtsades förstå!)

Nu är ju inte dagarna så viktiga egentligen eftersom jag är föräldraledig, blev bara förvånad när jag av en slump såg att dom bara var 5 till antalet!

Tack för all hjälp!
Svar på tråden För några semestergrundande dagar?