• Anonym (Ts)

Barn under 10 som "vill dö"

Hur vanligt är det med barn under 10 som uttrycker att de vill dö eller inte tycker om sig själva? Har själv ett sånt barn, och det gör mig vansinnigt orolig. Har själv historik av psykisk ohälsa, och jag har svårt att inte ta det barnet säger på blodigt allvar.

Men jag har också hört flera andra med barn som säger liknande saker, att bup inte reagerat över det och att det är vanligt att barn i den åldern har funderingar kring döden men inte förstår innebörden.

Vad är era erfarenheter? Tänkte/kände ni såhär när ni var barn?

• Svar på tråden Barn under 10 som "vill dö"
  • Anonym (X)

Kontakta BUP omgående! Min äldsta dotter fick för ett år sedan diagnosen kronisk depression. Säger inte att ditt barn har samma diagnos, men om barnet uttrycker en vilja att dö, är det snabba ryck som gäller! Läkare, BUP, vad som helst som går snabbast!

• Anonym (...)

Ta på allvar. Hade sådana tankar som mkt litet barn och de har följt med mig in i vuxen ålder. Med suicidförsök. Handlade om svåra relationella trauman för min del. Traumaterapi har hjälpt mkt.

Så ta på allvar. Leta efter mer ledtrådar. Vad triggar barnets tankar?

• Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2017-07-08 00:19:13 följande:

Kontakta BUP omgående! Min äldsta dotter fick för ett år sedan diagnosen kronisk depression. Säger inte att ditt barn har samma diagnos, men om barnet uttrycker en vilja att dö, är det snabba ryck som gäller! Läkare, BUP, vad som helst som går snabbast!

Hur gammal var hon när hon fick diagnosen? Och när började hennes problem?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2017-07-08 00:25:22 följande:

Ta på allvar. Hade sådana tankar som mkt litet barn och de har följt med mig in i vuxen ålder. Med suicidförsök. Handlade om svåra relationella trauman för min del. Traumaterapi har hjälpt mkt.

Så ta på allvar. Leta efter mer ledtrådar. Vad triggar barnets tankar?

Vad innebär relationella trauman?

Min dotter har Aspergers. Hon är inblamdad i väldigt mycket konflikter - i skolan med petsonalen, i skolan med de andra barnen, hemma med syskonen, hemma med oss föräldrar... Hon är väldigt svår att få att berätta hur hon tänker och känner, men när hon uttrycker dessa tankar handlar det om att hon tycker att hon är en dålig person, att alla skulle vara gladare om hon inte fanns, att hon vill dö, att hon är dum, att hon är ledsen i hjärtat ofta.

Hon har en kurator på habiliteringen som hon varit hos ett par gånger, men träffarsna hittills har varit ganska ytliga, handlat mest om att lära känna och bygga förtroende antar jag. Min dotter är som sagt väldigt väldigt svår att få att öppna sig, jag har försökt hela hennes liv att få veta hur hon känner och prata om det som känns jobbigt. Men hon vill inte. Så jag känner mig ganska maktlös och har inte mycket hopp om att hon ska öppna upp sig för kuratorn.

Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne, eller ens om det är så allvarligt som min panikkänsla säger att det är. Alltså, jag tror verkligen inte att hon skulle göra något för att allvarligt skada sig själv i det här läget. Men jag är rädd för vad det kan medföra på sikt om jag inte kan få henne att känna annorlunda.

Det är dock inte varje dag hon säger detta. Senaste halvåret har det kanske varit vid 5-6 tillfällen. Nästan varje gång i samband med eller strax efter en konflikt som urartat. Sedan har jag frågat henne lite då och då, hur det känns i hjärtat och om det känns bättre nu. Nån gång dagen efter ett sånt här tillfälle gick vi på tu man hand i skogen på en alldeles underbar promenad, och jag sa "Visst är det ganska skönt att leva ändå?" och hon höll lite motvilligt med.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-08 01:01:23 följande:
    Hur gammal var hon när hon fick diagnosen? Och när började hennes problem?
    Hon var 15 år, men det började när hon var ca 10 år. Det tog tyvärr tid innan vi fick rätt hjälp. Men om ditt barn uttrycker en vilja att dö, sök hjälp!
  • Nimzay

Vet inte hur vanligt det är, men kan säga att det kunde hända att jag själv ville dö ibland när jag var ca 10 år eller lite yngre (mådde dock inte exakt lika dåligt som din dotter verkar göra när jag var sådär liten-enligt hur jag förstår det genom att läsa tråden, för min del kom det först senare). Sen när jag blev lite äldre mådde jag bättre. Men sen efter några år började jag må ännu sämre, och jag känner faktiskt igen mig i vissa av din dotters tankar, även om jag inte hade just dem just när jag var så liten. Menar inte att det kommer bli likadant för din dotter, men så här var det i alla fall för mig.

Jag hoppas verkligen att din dotter får hjälp, för det låter verkligen hemskt tråkigt att hon ska må sådär dåligt, när hon till på köpet bara är sådär liten. Berätta för och rådgör med andra vuxna om hur ni ska göra för att hjälpa och stärka henne. Håller tummarna för att din dotter så småningom börjar må bättre, och att hon får förståelse och rätt stöd och hjälp under livet. Lycka till och kram till dig och dottern! <3

• Anonym (Ts)

Tack snälla! <3

Fler med erfarenheter?

• lövet2
    Anonym (Ts) skrev 2017-07-08 01:14:28 följande:
    Min dotter har Aspergers.
    Ångest och depressioner följer ju ofta med Aspergers. Jag har en släkting, som nu är 18 år. Hon har ätit antidepressiva från 12 år, har jag för mig.

Själv har jag en dotter, som ska utredas för Aspergers. Hon har uttryckt en dödslängtan några gånger när det varit riktigt jobbigt. Första gången var hon nog 7-8 år. Inget av hennes syskon (som inte har Aspergers) har gjort samma sak.
  • Anonym (...)

Min dotter har Aspergers. Hon är inblamdad i väldigt mycket konflikter - i skolan med petsonalen, i skolan med de andra barnen, hemma med syskonen, hemma med oss föräldrar... Hon är väldigt svår att få att berätta hur hon tänker och känner, men när hon uttrycker dessa tankar handlar det om att hon tycker att hon är en dålig person, att alla skulle vara gladare om hon inte fanns, att hon vill dö, att hon är dum, att hon är ledsen i hjärtat ofta.

Hon har en kurator på habiliteringen som hon varit hos ett par gånger, men träffarsna hittills har varit ganska ytliga, handlat mest om att lära känna och bygga förtroende antar jag. Min dotter är som sagt väldigt väldigt svår att få att öppna sig, jag har försökt hela hennes liv att få veta hur hon känner och prata om det som känns jobbigt. Men hon vill inte. Så jag känner mig ganska maktlös och har inte mycket hopp om att hon ska öppna upp sig för kuratorn.

Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne, eller ens om det är så allvarligt som min panikkänsla säger att det är. Alltså, jag tror verkligen inte att hon skulle göra något för att allvarligt skada sig själv i det här läget. Men jag är rädd för vad det kan medföra på sikt om jag inte kan få henne att känna annorlunda.

Det är dock inte varje dag hon säger detta. Senaste halvåret har det kanske varit vid 5-6 tillfällen. Nästan varje gång i samband med eller strax efter en konflikt som urartat. Sedan har jag frågat henne lite då och då, hur det känns i hjärtat och om det känns bättre nu. Nån gång dagen efter ett sånt här tillfälle gick vi på tu man hand i skogen på en alldeles underbar promenad, och jag sa "Visst är det ganska skönt att leva ändå?" och hon höll lite motvilligt med.

Fancy ord jag fått från psykiatrin från en brusten anknytning och grav misshandel.

Svårt att ge ngt råd när det handlar om Aspergers, hennes tankar verkar bero på hennes svårigheter.. och kag är långt ifrån någon expert

Itgår istället lite från min väns son med Aspergers nu..

Jag vet att traumpaterapin EMDR används allt mer med människor inom autismspektrumet eftersom de pga sina svårigheter ofta får en dålig självkänsla (vilket det verkar handla om för din dotter, kanske i kombination med att hon känner sig socialt avskild, annprlunda/utesluten när hon hamnar i konflikter). Det kan iaf vara ett verktyg att ta till om ni inte når fram till henne och lyckas stärka henne på annat vis.

Min tanke är att hon skulle må bättre av att veta att ja, hon har svårigheter och saker gör henne ledsen men att det är okej (mer än okej, det är viktigt) att känna "dåliga" känslor då. Man är fortfarande en fin och värdefull människa. Och sedan kan man ofta reparera relationerna sedan (när det varit konflikt). Har hon svårt för att sätta ord på sina känslor annars? Kanske behöver hon ändå lite mer hjälp med det.
  • Anonym (...)

Min väns son har någonstans fått rätt till en stödperson som går med honom i skolan. Som jag förstått det är syftet att hjälpa sonen när just konflikter uppstår bl.a. Kanske det är något din dotter skulle kunna bli hjälpt av? Hon har ju uppenbarligen svårigheter i skolan och då ska hon enligt lag ju ha rätt till extra resurser.
  • Anonym (F)

Min son säger det också emellanåt:( han är 8 år) han säger också ofta att han hatar sig själv o han tror alla hatar honom. Skälet han anger är ibland att han är så tjock( han har lite övervikt) o ibland är det för han tror att alla bara gillar hans lillasyster.
    Tänkte iaf börja med att kontakta skolsköterskan till hösten o se om hon vet vart man ska vända sig.

Svar på tråden Barn under 10 som "vill dö"