• Anonym (Flytt)

Får minderåriga kvar hos styvföräldern medans bioföräldern flyttar?

Två barn finns .

Ena barnet är bara "mitt". Dvs har en styvförälder.

Biopappan finns ej med i bilden så styvpappa har papparollen på heltid och gör ingen skillnad på barnen och ser barnet som sitt.

Jag kommer antagligen behöva flytta, men kan jag flytta själv och skriva mig på en annan adress och barnen står kvar hos sin andre förälder?(trots att det ej är en biologisk pappa)

• Svar på tråden Får minderåriga kvar hos styvföräldern medans bioföräldern flyttar?
  • Anonym (Hestia)

Är styvföräldern vårdnadshavare? Annars blir det antagligen problem.

• Anonym (Kvinna)

Varför ska du flytta?

• Anonym (Flytt)
    Anonym (Hestia) skrev 2017-07-08 08:29:03 följande:

Är styvföräldern vårdnadshavare? Annars blir det antagligen problem.

Nej.
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-07-08 08:30:58 följande:

Varför ska du flytta?

För ekonomin skull.

Men vill att båda barnen ska ha kvar sin dagisplats och få bo tillsammans. Vill ej splittra på de.
  • Anonym (Kim)

Nej, barn får inte bo stadigvarande  hos någon annan än vårdnadshavaren. Det krävs Socialnämndens medgivande för det.

Jag funderar lite på din flytt, du skriver att det är pga ekonomin. Är det så att du ska skriva dig som inneboende hos någon annan för att ni ska kunna få bostadsbidrag och liknande? Det är i så fall en usel idé.

• Anonym (Flytt)
    Anonym (Kim) skrev 2017-07-08 09:19:27 följande:

Nej, barn får inte bo stadigvarande  hos någon annan än vårdnadshavaren. Det krävs Socialnämndens medgivande för det.

Jag funderar lite på din flytt, du skriver att det är pga ekonomin. Är det så att du ska skriva dig som inneboende hos någon annan för att ni ska kunna få bostadsbidrag och liknande? Det är i så fall en usel idé.

Jag har hittat en etta i grannkommun.

Behöver söka både socbidrag och bostadsbidrag.

Kommer träffa barnen flera gånger i veckan då det är nära, men kan ej ta med de till en etta.

Så nej jag kommer inte fuska.

+ jag vill verkligen inte dra upp barnen från sitt dagis då de trivs så bra.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Flytt) skrev 2017-07-08 09:33:18 följande:
    Jag har hittat en etta i grannkommun.

Behöver söka både socbidrag och bostadsbidrag.

Kommer träffa barnen flera gånger i veckan då det är nära, men kan ej ta med de till en etta.

Så nej jag kommer inte fuska.

+ jag vill verkligen inte dra upp barnen från sitt dagis då de trivs så bra.
    Så varför måste du då flytta? Det låter inte genomtänkt så som du framställer det. Om det inte handlar om att ni ska göra slut på er relation utan bara av ekonomiska skäl så så måste det gå att lösa på något annat sätt än att du ska flytta ifrån ditt barn.  Spelar ingen roll om du träffar ditt barn flera gånger i veckan. 

Jag har också svårt att tro att er ekonomi skulle bli så mycket bättre av det här upplägget, åtminstone inte såpass att det i förhållande till att flytta ifrån sitt barn skulle vara motiverat.

Känns som att ni får göra andra prioriteringar med att se över er ekonomi. Är ni under normen så får ni ju söka socialbidrag. 

Hur som helst, det är ju en väldigt drastisk lösning som ni kommit fram till, vad är det som är problemet med ekonomin så att ni inte kan se någon annan lösning?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kim) skrev 2017-07-08 09:19:27 följande:

Men herregud det är ju en förälder!
  • Påven Johanna II
    Anonym (Suck) skrev 2017-07-08 10:39:55 följande:

Till ett av två barn. Ett barn har bara ts som förälder och ts tänker sig en skenseparation för att få bidrag.
  • Froken Lokens

Jag går intrycket av att ni försöker lura till er pengar! Detta baserat på dina inlägg och ts.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Suck) skrev 2017-07-08 10:39:55 följande:
    Nej, det är det inte, det är en styvförälder. Sen att han har rollen som en förälder spelar ingen roll. Juridiskt är det inte tillåtet, vilket ju TS frågar om.
Svar på tråden Får minderåriga kvar hos styvföräldern medans bioföräldern flyttar?