• xhawk

Socialbidrag vid studier?

Hej, det är så att jag skulle studera nu till hösten men pga ofulltsändiga betyg från tidigare studier får jag inget csn. Tänkte höra nu om det finns exempelvis socialbidrag att söka? Hade psykiska problem då jag studerar sist men har fått diagnos och mår bättre nu.

Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Socialbidrag vid studier?
  • Petter och jag

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd, men kommer förmodligen få avslag då du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Om det är studier på grundskolenivå, så finns det en möjlighet att du eventuellt skulle kunna bli beviljad. Vad är din sysselsättning idag?

• Petter och jag
    xhawk skrev 2017-07-08 08:36:37 följande:

Idag är jag sjukskriven för psykisk ohälsa

Har du någon SGI eller går du på försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd idag eller aktivitets-/sjukersättning? Vilken nivå är dina tänkta studier på?
  • xhawk

Får försörjningsstöd och nivån på skolan är folkhögskola.

• Petter och jag
    xhawk skrev 2017-07-08 10:52:54 följande:

Får försörjningsstöd och nivån på skolan är folkhögskola.

Prata med din socialsekreterare på nästa besök. Hon (för det är oftast en hon) kan berätta vad som gäller i just ditt fall; det är alltid individuella bedömningar varför det inte kan bli mer än spekulationer här på FL.
  • Vixen90

Har du inte pratat med din socialsekreterare om studierna?

Gör det, och motivera varför de bör låta dig studera medan du har försörjningsstöd under hösten. De vill alltid att klienterna ska göra det som snabbast får dem självförsörjande. Så om studierna i ditt fall kommer va snabbaste och enklaste vägen - säg det.

Hur många poäng ligger du back med csn som du måste ta igen innan du kan få studiemedel? Räkna på hur länge du skulle behöva ha försörjningsstöd innan csn kom igång igen och förklara för din socialsekreterare. Man KAN få studera medan man har försörjningsstöd ibland.

Men något annat bidrag finns det inte vad jag vet. Då får man istället jobba och spara pengar före/under tiden man studerar.

• xhawk

Förlåt för tidigare fel men har sjukpenning från försäkringskassan

• xhawk

• Vinterankan

Om du varit sjukskriven och inte klarat dina studier eller kan visa upp sjukintyg så är det möjligt att du kan få CSN även om du inte klarat vad du borde tidigare så kontakta dem i första hand.

• Petter och jag
    xhawk skrev 2017-07-08 18:10:51 följande:

Har du ett arbete att gå tillbaka till när sjukskrivningen löper ut?
  • Vixen90

Ja, alltså, du får ju ha en dialog med csn. Fråga vad de kräver att du gör/vad du har för valmöjligheter för att ditt studiemedel ska komma igång igen.

• Saying

Kolla upp med försäkringskassan om du kan få aktivitetsersättning för förlängd skolgång och bostadstillägg. Utav det du skrivit verkar det som du skulle ha rätt till det.

Svar på tråden Socialbidrag vid studier?