Inlägg från: Anonym (Jisses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jisses)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 10:13:20 följande:
    Och om en sambo vägrar att skriva på, då tycker du man bara ska släppa det å ge bort hälften.
    Tråden handlade egentlien om dom som uttnyttjar lagen för att få ut pengar trots att de inte betalt en krona.
    Du tycker inte det är korkat med en lag som ger någon annan rätt att ta hälften av något dom aldrig köpt, aldrig satt sin signatur på något överlåtelse eller köpekontrakt?

Sambolagen borde tas bort det är en kvarleva från hyresrättens tid.
    Varför alls flytta ihop med någon och köpa lägenhet, som båda ska bo i, UTAN att avtala bort sambolagen? Det är lättare än att köpa en bostad så det kan inte bero på det. Sen ska samboskapet hålla i 5 år för att man ska dela 50/50. Lagen har tillkommit för att skydda den ekonomiskt svagare parten, som ofta är kvinnan, vid en separation.

Lagen är ingen "kvarleva" från någonting utan instiftades så sent som 1987.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 10:36:49 följande:
    Visste att du skulle svara så.
    I din perfekta väld så funkar allt smidigt från början.
    Nu är det många 20 åringar som köper en bostad och ens partner flyttar med in från första början de har ingen aning om lagen då man får och hittar mycket info om bostad men inget om sambolagen.
    Sen kan ju sambo i efterhand vägra att skriva på.
    Här är det ett utmärkt exempel på om  man tog bort lagen och gick på ursprungliga köpekontrakt, skrev man inte på hos mäklaren så har man inte köpt något.

Sedan vad båda betala är upp till var och en.
    Själklart betalar man ju inte för någon man inte äger.
    Självklart blir man inte medvetet ihop med en golddigger.

Lagen är för generös, den behövs inte om båda verkligen äger något på pappret då  funkar det utmärkt ändå, utan är en möjlighet för dom som "glömde" skriva på eller ser sin chans att få ut pengar.
    Det är bara att separera direkt om sambon vägrar avtala bort sambolagen. Att påstå att det är svårt att lösa är en enorm överdrift.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Lämnad med två sjuåringar) skrev 2017-07-09 06:43:55 följande:

Jag lade in 175.000 från min lägenhetsförsäljning 1985 då vi köpte radhuset (han hade fått 10.000 kr från sin släkt som bidrog med bara det). Priset 520.000 kr då.

Efter 14 år och sjuåriga tvillingar var det lätt att bli sugen på en ny kvinna som hade stor lgh i stan. Klart ville han bidra stolt och stort med så mycket pengar som möjligt till deras villaköp. Vinsten från (egentligen mestadels mitt) radhus - delades lika enligt lagen!?

Senast såldes detta radhus för åtta gånger så högt pris som 1985 och att jag inte har detta kvar blir nog min död om jag blir för gammal känns det som.

Han amorterade ju aldrig något av våra lån på radhuset. Och mäklarna tänker bara på att det ska bli affärer till höga priser. Inget förslag som att ägandeandelarna kan fördelas olika. Farligt olyckligt!

Ett tips är att om man vet att det kan göras en bodelning då skulle man belånat bostaden till max (då finns det inte mycket att vinna i värdet, eftersom det gäller halva värdet minus skulder).

Samma gäller dig som alla andra. Man är skyldig att sätta sig in i lagen. Det är enbart du som har felat eftersom du inte upprättade ett skuldebrev. Jobbig fakta men sann.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 10:47:28 följande:
    Inte en chans att det ökar väldigt mycket i värde en månad innan bodelning.
    Hur kan det vara korkat när höjningen av lånet förhindrar andra partnern att få ut rena pengar?
    Det måste göras innan separationen...
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 10:52:05 följande:
    Jag håller med, varför inte avtala bort den, men sjukt att man ska behöva göra det på sin egendom.

Tiderna förändras, idag kostar det mycket att köpa en bostad det är den som köpt den som är den svagare partern med dyra lån, den som aldrig skrev på ett papper är inte svag bara för att man inte äger något tvärtom den personen har inga skyldigheter och är fri i alla lägen.

Jag oftast är det en kvinna.
    Fast det där stämmer inte alls. Den som ensam har betalat avgift, lån, el, vatten, försäkring, renovering, alla möbler osv är inte fattig. Den har bara budet kapital. Om den andra parten har varit föräldraledig, betalat all mat, gått ner i arbetstid, vabbat osv så har denne inte haft möjlighet att arbeta ihop pengar att investera.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:08:10 följande:
    Ja och?
    Höja lånet är ju inget problem att göra innan man separerar, sen när det når bodelningsmannen och de räknar på värdet så finns det inte mycket att plocka ut, utan kanske endast uppstår kostnader, vilket det gör i alla fall om det behövs en jurist.
    Klart att det är ett problem. När man ska bodela och sambon informerar sitt ombud att den andra ökat på lånen strax innan separationen för att luras så lär denne få det hett om öronen. Det är olagligt. Att uppmana folk att begå brott är inte en smart sak att göra.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:04:16 följande:
    Vem flyttar i någons bostad och betalar allt eller lån man inte äger?
    Man pratar ofta om att den som inte skrev bort sambolagen får skylla sig själv, varför kan inte den som betalar någon annans kostnader skylla sig själv?

Om Sambolagen inte fanns så skulle den som köpt något vara mer skyddad och iomed att det är omöjligt att ta någon annans egendom så skulle de flesta inte betala mer än vad de behöver.

En bra modell är att låta ägande styra av ursprungliga köpekontrakt, hur man sedan lägger upp ekonomin är upp till sambos att komma överens om.
    Än att någon ska kunna göra anspråk efteråt.
    Nu är det blir lite som att dela en bil som endast du äger bara för att den köptes in för att båda ska bruka den, absurt.
    Vad då komma överens om hur man ska göra med ekonomin i ett samboförhållande? Som du förespråkar så ska var och en ha sina pengar och allt som köps till hemmet för sig själv. Du tycker kanske inte att det blir knepigt att var och en ska laga sin mat i sina egna kastruller och använda sitt eget toalettpapper och sova i sina egna sängar? Lite jobbigt att ha dubbla soffgrupper, TV och ljudsystem igång i vardagsrummet samtidigt dock. :D
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:24:24 följande:
    Det är inte olagligt att låna på en bostad som du äger.
    Det är olagligt att försöka undanhålla sambon dennes lagliga rätt att få ut sin del i bodelningen.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:29:53 följande:
    Du fattar inte.
    Självklart kan man köpa möbler tillsammans å dela det, men den som köpt bostaden och betalt den borde kunna ha den kvar utan problem, den som ej köpt kan väl nöja sig med hälften av allt annat gemensamt, måste man sno någons bostad också.

Alltid kul med alla giriga personer, det är för att det handlar om pengar så fort det finns chans så är ni där.
    Varför ska man det? Varför ska man dela just på gardiner, knivar och gafflar men inte på den gemensamt införskaffade bostaden?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:29:53 följande:
    Du fattar inte.
    Självklart kan man köpa möbler tillsammans å dela det, men den som köpt bostaden och betalt den borde kunna ha den kvar utan problem, den som ej köpt kan väl nöja sig med hälften av allt annat gemensamt, måste man sno någons bostad också.

Alltid kul med alla giriga personer, det är för att det handlar om pengar så fort det finns chans så är ni där.
    Btw så drar du felaktiga slutsatser. JAG löste ut sambon ur vårt gemensamt inköpta hus och jag avtalade bort sambolagen gällande gemensam egendom eftersom jag inte vill ha något som inte är mitt. Att du är så snabb med att döma andra säger en hel del om dig.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.