Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 15:06:20 följande:

Det går utmärkt att den ene tar lånet bara man är kreditvärdig, är man inte tillräckligt kreditvärdig så kan man ha en borgenär.

Även om någon går i borgen  så innebär det inte att borgenären äger huset.

Nej det går inte. Jag och min sambo har varit ihop i 11 år och han äger huset för 8 miljoner. Jag har inte betalt någon insats eller så. Vi har gemensam ekonomi men han har försörjt mig en stor del av våra år. Nu jag dock arbetande. Vi fick inte skriva att huset tillhör båda.

Om vi separerade skulle jag definitivt använda sambolagen.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 17:49:56 följande:

Han ska betala för huset, försörja dig, och sedan ska du ha hälften vid en separation, är det inte bättre att gå vidare istället och vara glad att han försörjt dig?

Nä, det har varit vår deal från början. Han är medveten om att jag räknar med att bli utköpt om vi skulle separera, han är förstås mån om att jag inte ska gå tomhänt för han är inte empatistörd :)
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 17:49:56 följande:

Han ska betala för huset, försörja dig, och sedan ska du ha hälften vid en separation, är det inte bättre att gå vidare istället och vara glad att han försörjt dig?

Dessutom har jag renoverat och bidragit till vår bostadskarriär. Han pratar ofta om hur glad han är att han har mig som har ett annat driv när det gäller sådant.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 18:03:58 följande:

Då finns det ju inget problem.

Hur menar du, jag har ju åkt snålskjuts enligt din logik
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 19:24:03 följande:

Du skrev att du och din man var överens från början eller?

Ja alltså han gick ju med på att försörja mig. Och nu de senaste åren när vi pratar om sambolagen verkar han rätt chill. Men är ju ändå en golddigger enligt din logik eftersom jag ej bidragit med något men ändå förväntar mig att bli utköpt sen om något skulle hända. Även om han varit emot det så hade jag ju gjort det liksom
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 23:07:22 följande:

Du har inte förstått tråden.

Ni är ju överens innan, det handlar om sådan som går in och tar bara för att man kan och gör det surt för den andra.

Man beöver inte bry sig om lagen om man är överens, ni gör precis som ni vill.

Vill han ge dig hälften eller vad det nu är trots att du inte bidragit med något fine, kul för dig då är det bara tacka och ta emot om du känner dig nöjd.

Klart jag förstår men du har tidigare skrivit att man är en golddigger och girig om man kräver att bli utköpt fast man inte bidragit med något.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Krasse) skrev 2017-07-12 03:41:58 följande:

Är just nu i en separation. Det är han som vill separera. Och han vägrar diskutera hur vi ska dela upp saker, vägrar räkna, vägrar prata om saker överhuvudtaget. 

Jag skjuter upp bodelningen i hopp om att vi ska kunna prata och enas. Men han vägrar ens diskutera. Han säger bara han ska ha allt han betalat under åren. Inte dela på nåt.

Då finns inget annat alternativ än att gå på lagen. Och det vill jag inte eftersom jag vet att han tycker det blir till min fördel och jag är rädd för att han kommer ge sig på mig då. Men jag kan heller inte gå med på hans krav för att han hotar mig. 

Så det står still. 

Kommer jag utnyttja sambolagen? Ja, om han vägrar prata så finns ju inget alternativ. Men jag kommer skjuta på processen in i det längsta eftersom jag är rädd för honom. 

Kommer du kontakta tingsrätten då eller hur går det till? Hoppas det ordnar sig för dig, stå på dig. Hans beteende är verkligen inte Olej.
  • Anonym (Alexandra)

Hur går en bodelning till om man behöver hjälp av en oberoende part? Ringer man till tingsrätten och tar det därifrån eller hur gör man?

Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.