Inlägg från: Anonym (gjort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gjort)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Anonym (ABC123) skrev 2017-07-08 18:34:25 följande:

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

Det är lite svårt att svara, men här är ett försök.

Jag utnyttjade inte sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, jag hade många anledningar till att utnyttja ssambolagen.

Jag köpte bostaden, men jag betalade inga lån eller amorteringar. De gjorde han. Däremot så var det jag som helt själv fick ta allt ansvar för att hitta, buda, renovera, möblera och annat. Jag betalade också alla räkningar utom elen, all mat och alla kläder och prylar och alla semestrar. Jag betalade även genom att stå tillbaka karriär/lönemässigt för att få barn. Dvs, jag satt i precis den sitsen som sabolagen en gång kom till för. Han hade betalat för det som är värt något över tid, medan jag lade alla mina pengar på det som försvinner och inte har något värde mer än för stunden. I snitt betalade jag 10 000 kr mer i månaden för vår familj än han gjorde, som bara betalade eller investerade i bostaden, som jag dessutom, som sagt, renoverade för mina pengar, och därmed höjde värdet på.

Jag fick ut hälften av bostadens värde, och det kändes absolut bra, som ett erkännande. Ett kvitto på att jag också bidragit till familjens väl och leverne. 

Självklart flyter inte livet på som vanligt när man går isär, särskilt inte när man har barn, men någon ångest för att jag fick hälften av bostadens värde har jag absolut inte. Det är snarare hans som fått ångest när han insåg hur mycket livet kostar utöver bostaden. Han kan inte leka runt som han brukar längre, utan måste betala räkningar, servera barnen mat och klä dem, och det är inte det billigaste.

Om jag hamnar i samma sits igen så är det självklart. Däremot så är det inte troligt att jag skulle hamna där igen.
  • Anonym (gjort)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-08 20:28:22 följande:
    Varför var du inte med och skrev på hos mäklaren?
    För att det inte behövdes. Sambolagen existerade då också.

Men för att ge det riktiga svaret: Jag låg inlagd på sjukhus med en 4 månaders baby, båda svårt sjuka, och papprena skulle skrivas på eller lägenheten gå förlorad. Därför.
  • Anonym (gjort)
    Hilpenskrutt skrev 2017-07-08 23:19:33 följande:
    Ja, om jag hade bidragit till hushållet med andra saker som tex maten, föräldraledighet, hushållsarbete, bensin mm. Men om vi hade delat lika på löpande utgifter hade jag inte gjort anspråk på bostaden.
    Jag säger detsamma.
  • Anonym (gjort)
    Ess skrev 2017-07-09 16:38:14 följande:
    Oftast så är det så att den andra tex betalar maten. Varför ska då inte den personen få något tillbaks när man separerar?

Anledningen till sambolagen är ju just detta att den ena stått för saker som finns kvar och är värda pengar, den andra har stått för sånt som inte finns kvar och därför fått gå tomhänt därifrån. Trots att den betalat lika mycket varje månad som den andra parten. Är det rättvist?
    Som jag har märkt är det väldigt vanligt at den andra betalar allt eller nästan allt annat, inte bara maten. Det är inte bara jag som betalat mycket mer för levernet än partnen någonsin betalat för bostaden.
  • Anonym (gjort)
    nevermind skrev 2017-07-10 18:41:26 följande:
    Men det är ju nåt helt annat. Där har båda parter på nåt vis betalat.
    Spelar ju ingen roll, enligt TS, eftersom jag på papper inte ägde bostaden.
  • Anonym (gjort)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-12 22:32:21 följande:
    När man tar upp exempel som gifta par då har förhållandet kulminerat och sambolagen inte relevant alls.
    Jag kan garantera dig att det finns flera unga människor som köper sin bostad för första gången, som inte har en aning om sambolagen, vilket är helt förståligt,  att någon några år senare kan ta hälften av tex bostaden bara för att dom flyttade med in är inte rimligt.
    Det är lätt att säga att man ska ha koll vad som gäller när man flyttar ihop med någon och denne får skylla sig själv.
    Men man kan ju tycka att det är lite märkligt att par som skaffar barn och inte skrev på ett skit inte ska skylla sig själv, skaffar man barn så bör man ju ha koll på vad som gäller.

Men nej eftersom det är vuxna människor det gäller så behövs en lag som går in och reglerar eftersom man inte klarar av att göra det själv.
    Jag kan också garanter att det finns unga människor som inte har en aning om sambolagen, trots at den faktikst gås igenom, eller i alla fall ska gås igenom, på samhällskunskapen i både 9an på högstadiet och i gymnasiet.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.