Ni som utnyttjade sambolagen.
Om det är fel eller rätt beror på omständigheterna. Om x säljer sin dyra bostadsrätt för att köpa ett radhus med y som kommer direkt från studentkorridoren och y gör slut 8 månader senare så är det magstarkt och skulle kanske inte gå igenom juridiskt. Men 20 år senare när båda lagt möda tid och pengar på renovering och fostrat tre barn ihop och de beslutar att gå skilda vägar - då tycker jag det är mera rimligt. Prisuppgången har troligen urholkat att huset var dyrt en gång och y:s trädgårdsdesign och fantastiska altanbygge har ökat värdet rejält. Det blir konstigt att förbättra och vårda ett hem med bådas pengar när bara den ena har rätten till hemmet. Jag skulle aldrig vilja flytta in hos någon och riskera att bli utslängd på bar backe, jag vill äga ihop eller stå på hyreskontrakt ihop. Men om det inte går så får man avväga från fall till fall om man ska skriva bort sambolagen eller inte och uppdatera vid behov när tiden går.
Det är etiska problem även vid äktenskap; om jag hypotetiskt skulle rymma med en älskare skulle jag inte utkräva hälften av min mans föräldraarv. Om däremot min man hypotetiskt låg med min bästa vän och lämnade mej för henne så skulle jag glatt utnyttja rätten till de pengarna eftersom hans föräldrar inte skrev att arvet skulle vara enskild egendom. Som mina föräldrar gjorde.