• Ess

Ni som utnyttjade sambolagen.

Anonym (ABC123) skrev 2017-07-08 18:34:25 följande:

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Ofta tror jag att det är så att den ena betalar bostaden och den andra för maten. Det är nog inte förrän man separerat någon/några gånger som man tänker annorlunda och blir nogrannare med att båda står som ägare och man har helt separata ekonomier, där båda betalar SIN del av bostaden och maten osv.

Det är svårt för en person som stått för all mat att i efterhand kräva motparten på dens matkostnader under sambotiden. 

Själv har jag aldrig utnyttjat sambolagen. När jag och exmaken skildes så gjorde vi en egen bodelning som vi båda var nöjda med.
    Men när jag flyttade ifrån min senaste sambo så fick jag bara med mig de grejer jag tog direkt sas. Hade samma sak hänt nu så hade jag krävt en riktig bodelning, men då var jag mest glad att slippa honom så jag tog den förlusten.
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 14:29:28 följande:
    Varför ska man dela på något som den andre äger, bra lag va?
    Jag vet inte vad du pratar om, jag har aldrig påstått att man får låna mer än bostadens värde.
    Vi har inte som norge hade förut där man fick låna 120% av värdet och tur är det.
    Oftast så är det så att den andra tex betalar maten. Varför ska då inte den personen få något tillbaks när man separerar?

Anledningen till sambolagen är ju just detta att den ena stått för saker som finns kvar och är värda pengar, den andra har stått för sånt som inte finns kvar och därför fått gå tomhänt därifrån. Trots att den betalat lika mycket varje månad som den andra parten. Är det rättvist?
  • Ess
    nevermind skrev 2017-07-10 18:36:31 följande:

Jag träffade en kvinna som gjort nåt liknade. Hennes man fick sina föräldrars fina gamla hus, det var skog till etc. Föräldrarna bodde i en liten stuga längre bort på tomten. Tyvärr skrevs det inga papper om att det var enskild egendom.
    När de skilde sig några år senare begärde kvinnan hälften, alltså 2,5 miljoner. Mannen fick inte lån utan fick sälja gården som gått i arv i generationer. Jävla idiot. Stackars barnen som gick miste om det, och stackars hans föräldrar som fick vara med om det.

Någon är klart dum i huvudet i den historian. Men det är de personer som inte har skrivit egendomen som enskilt arv redan från början. 
    Har man en släktgård som gått i flera generationer, så skriver man väl testamente om att gården ska stanna i släkten!
  • Ess
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-10 21:50:48 följande:

TS verkar fixerad vid pengar. Hoppas TS inte är lika enkelspårig ute i verkliga livet som i denna diskussion.

Nej, ts är fixerad vid boendet.
    Han ser inte helheten i ett pars ekonomi. Han ser att mannen har lagt in insatsen till huset och betalar sedan lån och amorteringar på det. Men resten då?
    I de flesta fall jobbar båda och om mannen står för huset så står hon för maten, barnens kläder och andra utgifter. Men det räknas inte.........
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-11 18:16:03 följande:

Och om kvinnan inte gjort det och man inte har några barn, hur resonerar du då?

Jag hade dragit ur proppen och rullat ihop henne i sin kartong igen.
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-14 08:55:59 följande:

Utnyttjande av vad vem?

Är det fel av mig att betala för bostaden och bilen, som är min, skatt försäkring, bensin, reservdelar? hur uttnyttjar man någon då?

Löpande kostnader delar vi på, min partner behöver inte stå för mina kostnader det klarar jag av själv.

Jag är den som betalar mest om så ditt argument att jag utnyttjar någon saknar grund.

Vad menar du med löpande kostnader?

Inte el och sophämtning osv hoppas jag.

Det enda din partner ska betala för är det som går utöver vad det kostar för dig ensam. Inget ska delas mitt av om man själv ska äga något och behålla det till 100% vid en separation.
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 14:45:13 följande:

El, vatten, sophämtning är sånt som ska delas och även ränta exkl. avdrag samt ev. avgift om boendet är brf. Varför tycker du att en person ska bo gratis bara för att denne inte är delägare i bostaden? Knepig logik...

Har man inga rättigheter till bostaden, så ska man heller inte betala mer än ökningen av omkostnaderna för att man bor där. Då är det bättre att spara sina pengar till en insats i ett eget boende om förhållandet kraschar. Hjälper man till att betala för boendet, då ska också sambo lagen följas, och man får pengar till sin insats från det gamla boendet. Rätt självklart enligt mig........
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-14 16:01:25 följande:

Vad innebär "inte betala mer än ökningen av omkostnaderna för att man bor där"?

Det du skriver är rätt otydligt, exakt vad tycker du man ska betala om man inte äger bostaden är det 0 eller inget?

El och sop abonemang står på husägaren. Räcker en liten tunna åt dig, men inte när hon flyttat in, så är det hon som ska betala mellanskillnaden. Likadant med elen, du står för den fasta kostnaden och hon för det som fördyrats sen hon flyttade in. Har du valt ett hus med direktverkande elvärme, så är det ju din sak att stå för.

Sen är det inte fel om hon betalar en avgift varje månad för slitage, vilken avgörs av om hon är ensam, litet slitage. Har hon flera barn med sig så blir självklart slitaget större.

Visst är det inte helt klart hur mycket den inneboende sambon ska betala, det avgörs av sambons livsstil.

Men en förutsättning är också att man har helt separata ekonomier, så att inte den som inte betalar boendet står med alla matkostnader mm.

Vi har själva haft det så som jag skriver här. Även efter vi köpte gemensamt hus så betalade han mer för boendet än mig, för han hade två barn som tog upp varsitt rum, vilket jag inte hade lust att sponsra.
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-14 21:06:19 följande:

Om man bor i Bostadsrätt hur mycket ska man betala då anser du?

Jadu slitage, det är väl upp till var och en att ta ut om man vill, jag gör det inte.

Hur man nu räknar ut det är ju också en bra fråga.

Det är väl inte svårare att den än att den som äger boendet betalar för det, och man delar driftstkostnader.

Inte svårare än så.

Skulle jag dela driften med dig, så hade du fått ersätta mig vid ev flytt.

Skulle jag tex har en hund som saboterat nåt i din lägenhet, så ligger det på mig att ersätta. Två vuxna sliter ju inte så mycket på bostaden. Men det är ju en sak att diskutera innan man flyttar ihop.
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-14 21:35:03 följande:
    Så när bosstaden säljs/såldes så får/d
    Fick han den större procenten (utifrån vad han betalat) eftersom hans barn tagit upp mer plats som han betalat för? Av någon anledning så tvivlar jag på att du tänkte på det...
    Självklart inte. Det var hans val att ha rum stående till sina barn, direkt de inte kom mer och jag fick tillgång till rummen så delade vi kostnaden lika mellan oss.
    Vi kunde valt ett mindre hus med färre rum, men han ville ha rum till dem, så det fick han självklart betala, precis som han fick betala deras mat och övriga kostnader som ökade eller uppstod pga dem.
  • Ess
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-07-16 07:46:29 följande:
    Sitter ni och diskuterar om ni är skyldiga varandra 50 öre också? Om du köper en leverpastej som hans barn äter upp kräver du honom på det också?
    Jag betalade som sagt inget till dem, så jag hade blivit ersatt för det, ja!
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-16 02:00:26 följande:
    Hahaha

Så du vill varken ha varmvatten eller värme i bostaden? Du har inga sopor som måste slängas? Jag är säker på att det är pga de som delar din åsikt som så många anser att kvinnor är blåsta. Tragiskt.
    Är jag en rättslös inneboende hos någon, så är det ju upp till den personen att stå för dessa kostnader. Självklart betalar jag en del av dessa, men INTE abbonemangskostnaden.
    Ge mig ett enda bra argument för att jag ska betala hälften och sen inte få något tillbaks om vi separerar?
    Personligen hade jag hellre varit särbo än bott inneboende hos någon som tyckte jag skulle betala hälften av hans kostnader, men inte få något tillbaks senare!
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-15 15:45:17 följande:
    Om du delat driften med mig i en hyreslägenhet, hade jag fått ersätta dig vid en eventuell flytt?
    Öhh, gällde inte din ts att du vill behålla vinsten ensam vid FÖRSÄLJNING av din bostad?
  • Ess
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-16 10:24:02 följande:

Ok, vi tar ett exempel, hur hade du gjort om det var en hyresrätt, vem står för driftskostnader då?

Argumentet är att det är en driftskostnad, det är inte något knutet till bostadens kostnader, tex lån amortering, ränta.

Hur jag skulle gjort!

Skulle aldrig flyttat in HOS någon, skaffat en gemensam bostad som vi delat på.
  • Ess
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-07-16 09:33:25 följande:

Du måste tjänat sjukt mycket pengar på att bli sambo.

När jag var inneboende så var det billigt. Men då hade jag heller inget att hämta i eller av bostaden. Hade förhållandet inte hållt så hade jag sparat ihop till insatsen till en lägenhet.

Men som sagt så var jag inte villig att dra kostnaden för hans barn även när vi skaffade gemensam bostad. Det var ju upp till honom om han ville barnen skulle komma på umgänge eller bara över och hälsa på.
  • Ess
    Trumpforpresident skrev 2017-07-16 10:26:53 följande:

Det här är en lag upprättad av feministidioter för feministidioter.

Se till att aldrig bli sambo med någon, skaffa aldrig något ihop med något sliddjur och om du tvunget måste göra det så skriv ett samboavtal.

Då kan de ta med sig fitta och tandborste och dra, för det är vad de hade när de kom.

Det här samhället har blivit alldeles för mycket uppbyggt på kvinnliga rättigheter och kulturberikare, det är dags att vi tar tillbaka vår manliga stolthet!

Varför inte diskutera allt sådant praktiskt INNAN du flyttar ihop?

Når ni ingen överenskommelse som båda är nöjda med, så skit i att flytta ihop, svårare än så är det liksom inte. Om du inte är desperat efter fitta så klart........
  • Ess
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-16 21:22:04 följande:

Varför tycker du inte att han har rätt att få ut mer då han har betalat mycket mer än dig? Jag förstår inte alls hur du kan leva med att knappt betala något och sen anse att du har rätt att få lika mycket som han vid en försäljning.

Därför att vi betalar lika nu och har gjort under många år.
  • Ess
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-07-16 22:31:44 följande:

De bor väl i hus? Undrar hur de räknar ut kostnaden för de rummen? Ett kvadratmeterpris? Ägar sambon proportionellt mer av huset? Annars finns ju inte millimeterrättvisan där.

Har kidsen en egen hylla i kylskåpet också? Vad händer om någon skruvar upp värmen mer än någon annan? Har kidsen Netflix abbonemang? Betalar hon en avgift till dem om hon ska kolla på en serie?

Vi äger lika mycket, så man kan säga att han hyrde rummen.

Han köpte maten när hans barn kom, han skötte även hushållet då.

Varför skulle hans barn har netflix, det fanns nog inte ens då. Hade han velat!att att de skulle ha det, så hade han eller de själva fått ta den kostnaden.

Värmen styrs centralt, så ingen rör några element.
  • Ess
    Anonym (Kladdkaka) skrev 2017-07-16 21:35:27 följande:

Det är väl inte svårt att förstå varför man inte är beredd att betala för rum som partnerns barn ska använda?

VARFÖR skulle man göra det?

Boendet anpassades så hans ungar skulle ha egna rum, utan dessa hade man helt enkelt delat rakt av.

Varför ska man betala för andras ungar?

Precis.

För min del hade vi kunnat skippa rum åt dem, skulle jag sen betala för att de kom hit......

Aldrig!!
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.