Inlägg från: Anonym (Snåljåpar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snåljåpar)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ess skrev 2017-07-14 20:56:25 följande:

El och sop abonemang står på husägaren. Räcker en liten tunna åt dig, men inte när hon flyttat in, så är det hon som ska betala mellanskillnaden. Likadant med elen, du står för den fasta kostnaden och hon för det som fördyrats sen hon flyttade in. Har du valt ett hus med direktverkande elvärme, så är det ju din sak att stå för.

Sen är det inte fel om hon betalar en avgift varje månad för slitage, vilken avgörs av om hon är ensam, litet slitage. Har hon flera barn med sig så blir självklart slitaget större.

Visst är det inte helt klart hur mycket den inneboende sambon ska betala, det avgörs av sambons livsstil.

Men en förutsättning är också att man har helt separata ekonomier, så att inte den som inte betalar boendet står med alla matkostnader mm.

Vi har själva haft det så som jag skriver här. Även efter vi köpte gemensamt hus så betalade han mer för boendet än mig, för han hade två barn som tog upp varsitt rum, vilket jag inte hade lust att sponsra.

Sitter ni och diskuterar om ni är skyldiga varandra 50 öre också? Om du köper en leverpastej som hans barn äter upp kräver du honom på det också?
  • Anonym (Snåljåpar)
    Ess skrev 2017-07-16 08:57:55 följande:

Självklart inte. Det var hans val att ha rum stående till sina barn, direkt de inte kom mer och jag fick tillgång till rummen så delade vi kostnaden lika mellan oss.

Vi kunde valt ett mindre hus med färre rum, men han ville ha rum till dem, så det fick han självklart betala, precis som han fick betala deras mat och övriga kostnader som ökade eller uppstod pga dem.

Du måste tjänat sjukt mycket pengar på att bli sambo.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (Kladdkaka) skrev 2017-07-16 21:35:27 följande:

Det är väl inte svårt att förstå varför man inte är beredd att betala för rum som partnerns barn ska använda?

VARFÖR skulle man göra det?

Boendet anpassades så hans ungar skulle ha egna rum, utan dessa hade man helt enkelt delat rakt av.

Varför ska man betala för andras ungar?

De bor väl i hus? Undrar hur de räknar ut kostnaden för de rummen? Ett kvadratmeterpris? Ägar sambon proportionellt mer av huset? Annars finns ju inte millimeterrättvisan där.

Har kidsen en egen hylla i kylskåpet också? Vad händer om någon skruvar upp värmen mer än någon annan? Har kidsen Netflix abbonemang? Betalar hon en avgift till dem om hon ska kolla på en serie?
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.